سم زدایی دیجیتالی بدن

به گزارش پرسینا بلاگ، سم زدایی دیجیتالی یک دوره زمانی است که در آن فرد از استفاده از وسایلی مثل تلفن هوشمند، تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و شبکه های اجتماعی خودداری می کند یا آن ها را به حداقل می رساند. سم زدایی دیجیتالی معمولا شیوه ای است که در آن فارغ از حواس پرتی های ناشی از ابزارهای دیجیتالی، فرد بر تعاملات اجتماعی واقعی تمرکز می کند. هنگامیکه دستگاه های دیجیتالی را حداقل بطور موقتی نادیده می گیرید، ریشه های استرس ناشی از ارتباط دائمی با آن ها را از خود دور می کنید.

سم زدایی دیجیتالی بدن

به گزارش خبرنگاران به نقل از بازده ،قبل از کسب اطمینان در خصوص تاثیرگذاری این روش برای شما، بهتر است بعضی از فواید سم زدایی دیجیتالی و شیوه های مختلف آن را بررسی کنید.

چرا باید سم زدایی دیجیتالی کنید

وصل بودن به اینترنت و غرق شدن در دنیای دیجیتال برای عده ای بخشی از زندگی روزمره به شمار می رود. طبق تحقیقات اجرا شده، هر فرد بزرگسال روزانه 11 ساعت از وقت خود را صرف گوش دادن به مطالب اینترنتی، تماشا کردن یا خواندن آن ها یا تعاملات اینترنتی می کند.

شاید شما هم به دلایل متعددی بخواهید ولو برای مدت کوتاهی تلفن همراه یا دستگاه های الکترونیکی خود را کنار بگذارید. شاید دلتان می خواهد بدون مزاحمت تلفن همراه یا وسایل شبیه آن، از وقت خودتان لذت ببرید. شاید گمان می کنید استفاده از این ابزارها برایتان بسیار پرهزینه شده و استرسی مضاعف به زندگی تان وارد می کند.

در بعضی موارد حتی ممکن است احساس کنید به وسایل الکترونیکی خود معتاد شده اید. اگرچه اعتیاد به تکنولوژی بطور رسمی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به عنوان یک اختلال شناخته نشده اما بسکمک از کارشناسان معتقدند استفاده افراطی از تکنولوژی نمایانگر نوعی اعتیاد رفتاری واقعی است. این اعتیاد رفتاری منجر به مسائل جسمی، روانی و اجتماعی زیادی می شود.

تحقیقات چه می گویند؟

1. تکنولوژی هم استرس زا می شود

آدم ها معمولا گمان می کنند نمی شود زندگی بدون تکنولوژی را تصور کرد. با وجود این، تحقیقات و نظرسنجی های اجرا شده نشان داده اند که استفاده از تکنولوژی منجر به استرس می شود.

18 درصد از مردم آمریکا استفاده از تکنولوژی در زندگی خود را منبع بروز استرس می دانند. عده بسکمک از آنها می گویند ارتباط دائم با دنیای دیجیتال و نیاز همیشگی به چک کردن ایمیل، پیام ها و رسانه های اجتماعی بزرگترین عامل استرس زای تکنولوژیکی است.

در سوئد هم تحقیقی انجام شد و نشان داد که استفاده بسیار زیاد از تکنولوژی در میان جوانان منجر به مسائلی در خواب، علائم افسردگی و بالا رفتن سطح استرس می شود.

2. دستگاههای دیجیتالی خواب را مختل می کنند

شواهد و قراین نشان می دهند استفاده فراوان از دستگاه های دیجیتالی- بویژه قبل از خواب- ممکن است کیفیت و مدت زمان خواب را مختل کند. تحقیقی در این رابطه نشان داد بچه هایی که قبل از خواب از دستگاه های دیجیتالی استفاده می کنند، بطور قابل توجهی خواب کمتر و بی کیفیت تری دارند. همچنین، این تحقیق رابطه ای میان استفاده از ابزار دیجیتالی قبل از خواب و افزایش شاخص توده بدنی پیدا کرد.

محققان همچنین دریافته اند گشت و گزار در شبکه های اجتماعی در رختخواب قبل از خواب تاثیراتی وحشتناک روی خواب و خلق و خو به همراه دارد. این تحقیق نشان داد 70 درصد از شرکت کنندگان قبل از خواب در رختخوابشان با استفاده از گوشی تلفن همراه در شبکه های اجتماعی می گردند. 15 درصد از این افراد یک تا چند ساعت زمان قبل از خوابشان را در رختخواب به چرخیدن در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. نتایج این تحقیق نشان داد چرخیدن در شبکه های اجتماعی شب قبل از خواب، احتمال اضطراب، بی خوابی و خواب کوتاه تر را افزایش می دهد.

3. استفاده افراطی از دستگاه های دیجیتالی با مسائل ذهنی در ارتباط است

مطالعه ای در مجله رشد کودک منتشر شد. این مطالعه نشان داد استفاده روزانه بیش ازحد از تکنولوژی خطر مسائل ذهنی را بین نوجوانان افزایش می دهد. هر چه مدت استفاده از ابزار دیجیتالی بالاتر رود، علائم اختلال کم توجهی- بیش فعالی و اختلال سلوک در فرد نوجوان بیشتر می شود و خودتنظیمی رو به وخامت می رود.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا اخیرا اولین مطالعه تجربی مرتبط با استفاده از شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و اسنپ چت و اینستاگرام و تاثیر آن در کاهش سلامت را منتشر کردند. نتایج این تحقیق نشان داد محدود کردن استفاده از شبکه های اجتماعی منجر به کاهش علائم افسردگی و احساس تنهایی می شود.

4. ارتباط مداوم با دنیای دیجیتال تعادل میان کار و زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد

وقتی دائماً احساس اضطرار می کنیم که باید به اینترنت وصل باشیم و در دنیای دیجیتال حضور داشته باشیم، مرزگذاری بین زندگی در خانه و زندگی در محیط کار برایمان سخت می شود.

در این صورت، حتی وقتی در خانه هستید یا در تعطیلات به سر می برید، دیگر به راحتی قادر نیستید در برابر وسوسه هایی مثل چک کردن ایمیل هایتان، پاسخ دادن به پیامکی که همکارتان فرستاده یا چرخیدن در شبکه های اجتماعی مقاومت کنید.

تحقیق دیگری در مجله تحقیقات کاربردی در رابطه با کیفیت زندگی منتشر شد. نتایج این تحقیق نشان داد استفاده از تکنولوژی نقشی اساسی در میزان و کیفیت تعادل میان زندگی و کار فرد دارد. در این تحقیق گفته می شود استفاده از اینترنت و تلفن همراه بر کیفیت کلی رضایتمندی شغلی، استرس شغلی و احساسات مرتبط با کار زیادی موثر است.

پاکسازی دیجیتالی به شما کمک می کند تعادلی سالم تر و کم استرس تر بین کار و زندگی تان برقرار کنید.

5. مقایسه های اجتماعی رضایتمندی شما را تحت تاثیر قرار می دهد

اگر شما هم زمان زیادی را به چرخیدن در شبکه های اجتماعی اختصاص می دهید، احتمالاً فهمیده اید که دائم زندگی خودتان را با زندگی دوستان، خانواده، غریبه ها و افراد مشهور مقایسه می کنید. ممکن است فقط با دیدن تصاویر محدود آن ها در فیسبوک یا اینستاگرام با خودتان فکر کنید زندگی آن ها از زندگی شما کامل تر، پرمایه تر یا مهیج تر است.

همان طور که می گویند، مقایسه کردن شادی و خوشحالی آدم را می دزدد. سم زدایی دیجیتالی روش خوبی است که با استفاده از آن قادر می شوید بدون مقایسه خود با دیگران، روی ابعاد مهم زندگی تان متمرکز شوید.

6. اعتیاد به دنیای دیجیتال می تواند منجر به احساس فقدان و از دست دادن شود

ترس از دست دادن یا فومو نوعی از ترس است که فرد مبتلا می ترسد تجربه های از دست دادن های دیگران را خودش هم تجربه کند. ارتباط مداوم با دنیای دیجیتال این ترس را قدرتمند می کند. هر بار که تصویر یا پستی از زندگی یک نفر دیگر را می بینید، احساس می کنید هیجان کمتری در زندگی تان نسبت به زندگی آن شخص وجود دارد. احتمالا بخاطر ترس تنها ماندن، در برابر رویدادهای اجتماعی احساسِ تعهد می کنید.

بخاطر همین فومو است که دائما موبایل تان را چک می کنید مبادا پیام یا پُستِ مهمی را از دست بدهید.

سم زدایی دیجیتالی روشی برای محدودیت گذاری و کاهش ترس از دست دادن است. باید طوری این کار را انجام بدهید که احساس بریده شدن و دور ماندن از ماوقع دنیای دیجیتال را در شما به همراه نداشته باشد.

علائمی که نشان می دهد به سم زدایی دیجیتالی نیاز دارید

1. وقتی تلفن همراهتان را پیدا نمی کنید، مضطرب یا نگران می شوید.

2. احساس می کنید هر چند دقیقه یک بار باید گوشی تلفن تان را چک کنید.

3. وقت گذراندن در شبکه های اجتماعی شما را افسرده، مضطرب یا عصبانی می کند.

4. دغدغه تان این است که چند نفر پُستِ شما را می پسندند یا چه نظراتی زیر پُست هایتان می گیرید.

5. می ترسید اگر دائم گوشی تان را چک نکنید، چیزی را از دست بدهید.

6. اغلب تا دیروقت بیدارید یا صبح زود بیدار می شوید تا با گوشی تان بازی کنید.

7. اگر تلفن همراه تان را چک نکنید، تمرکز کردن روی موضوع یا کاری برایتان سخت می شود.

روش سم زدایی دیجیتالی

بعضی ها گمان می کنند سم زدایی دیجیتالی یعنی با تمام دستگاه های هوشمند خداحافظی کنید و ارتباط خود را با تمام شبکه های اجتماعی قطع کنید. اما یادتان باشد این دستگاه ها باید در خدمت کار و زندگی شما باشند.

کنار گذاشتن دستگاه های دیجیتالی برای سلامت و آرامش ذهن تان مفید است اما در سم زدایی دیجیتالی مجبور نیستید ارتباط خود را به طور کلی با تلفن همراه و دیگر ارتباطات تکنولوژیکی قطع کنید. سمزدایی دیجیتالی یعنی تعیین حدومرز؛ یعنی مطمئن شوید استفاده از دستگاه دیجیتالی نفعی برایتان دارد و ضرری به سلامت عاطفی و جسمی تان وارد نمی کند.

1. واقع بین باشید

اگر قادر باشید فرایند سم زدایی دیجیتالی را به طور کامل برای مدت زمان تعیینی انجام بدهید، از آن پس دلتان می خواهد هر از گاهی این کار را بکنید. کامل کنار گذاشتن لوازم هوشمند دیجیتالی به بعضی افراد احساس آزادی و سرزندگی می دهد. بسکمک از افراد قادر نیستند ارتباط خود را با دستگاه های هوشمند دیجیتالی یک سره قطع کنند؛ مخصوصاً کسانی که کار و تحصیل شان به این دستگاه ها بستگی دارد یا چیز دیگری مجبورشان می کند مدام درگیرِ تلفن هوشمندشان باشند.

البته قصد ما این نیست بگوییم سمزدایی دیجیتالی برای شما فایده ای ندارد. اصل این است که شما از آن چیزی که زندگی و وقت تان را در کنترل خود گرفته است جدا کنید.

اگر شغل تان ایجاب می کند که از لوازم دیجیتالی استفاده کنید، توصیه ما این است: ساعت های خاتمهی روز را به مختصری سم زدایی اختصاص بدهید. در این صورت بهتر است وقتی ساعت کاری تان به خاتمه رسید، لوازم دیجیتالی را خاموش کنید و تمام تمرکزتان را روی یک عصرِ کامل قرار بدهید؛ عصری بدونِ شبکه های اجتماعی، پیام دادن، تماشای ویدیوهای آنلاین و هر نوع استفاده از لوازم دیجتالی.

2. خطِ قرمزهایتان را تعیین کنید

شاید بعضی وقت ها برایتان مقدور نباشد کاملا از دنیای دیجیتال جدا شوید؛ شاید هم اصلا این ترجیح تان نباشد. در این صورت، بهتر است برای کمک به سلامت و آرامش ذهنی خود خط قرمزهایی تعیین کنید: تعیین کنید چه وقت هایی مجاز به استفاده از لوازم و دستگاه های دیجیتال هستید یا نیستید.

مثلا شاید دلتان بخواهد موقع ورزش، با گوشی تلفن همراهتان به موسیقی هم گوش بدهید. در این مواقع، تلفن خود را در حالت پرواز قرار بدهید تا مطمئن شوید تماس تلفنی یا پیام کوتاه یا اعلان های سایر نرم افزارهای نصب شده روی گوشی تمرکزتان را به هم نمی زند.

این گونه خط قرمزهایی که زمان اتصال شما به دنیای دیجیتال را محدود می کند به شما کمک می کند تا از زندگی واقعی و فعالیت های مرتبط با آن- بدون هر گونه مزاحمت دیجیتالی- نهایت لذت را ببرید.

مواقع دیگری هم هست که شاید بخواهید استفاده از لوازم دیجیتالی را محدود کنید. بعضی از آن ها به شرح زیر است:

  • زمانی که مشغول غذا خوردن هستید؛ بویژه وقتی همراه با جمع غذا می خورید.
  • زمانی که تازه از خواب بیدار شده اید یا می خواهید به رختخواب بروید.
  • زمانی که روی پروژه ای کار می کنید یا سرگرم بازی یا سرگرمی خاصی هستید.
  • زمانی که در کنار دوستان یا خانواده تان هستید.
  • هر شب قبل از اینکه خوابتان ببرد.

تحقیقات نشان می دهند محدود کردن استفاده از لوازم دیجیتال به روزی 30 دقیقه تاثیری قابل توجه در سلامت و آرامش شما دارد و علائم احساس تنهایی و افسردگی را کاهش می دهد.

عدم استفاده از تلفن همراه درست قبل از خواب هم بسیار مفید است. استفاده از تلفن همراه قبل از خواب کیفیت خواب شما را به شدت پایین می آورد، ساعت های خواب تان را کم می کند و منجر به احساس خستگی و خواب آلودگی شدید در طول روز می شود. توصیه می شود بعد از این بی خیالِ بازی کردن با تلفن همراه در رختخواب تان شوید. در عوض، قبل از خواب کتاب یا مجله ای در دست بگیرید و چند دقیقه ای را به مطالعه اختصاص بدهید تا خواب تان ببرد.

3. با هر چیزی که حواس تان را پرت می کند خداحافظی کنید

یک راه دیگر برای شروع سم زدایی دیجیتال این است که هشدارهای تلفن خود را خاموش کنید. هر بار که شما پیامی در فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست و وبسایت های خبری دریافت می کنید یا پست جدیدی بارگزاری می شود یا کسی شما را زیر پستی مخاطب قرار می دهد، هشداری برایتان ارسال می شود.

به جای اینکه هر دقیقه پیام ها یا پست های جدید را چک کنید بهتر است هر روز زمان تعیینی را به این کار اختصاص بدهید. بعد از آن، زمان دیگری، تقریبا 20 تا 30 دقیقه، برای پاسخ دادن به آن ها اختصاص بدهید .

یک راه دیگر هم این است که برای مدت کوتاهی هم که شده سراغ گوشی تلفن همراه تان نروید. تحقیقات نشان می دهند صرفاً وجودِ تلفن همراه- حتی اگر آگاهانه از آن استفاده نکنید- میزان همدلی شما را پایین می آورد و کیفیت گفتگوی شما در تعاملات تان با دیگران را کاهش می دهد.

پس بار ِ دیگر که می خواهید با دوستان تان شام بخورید، تلفن همراه تان را خانه بگذارید و بروید.

سم زدایی دیجیتالی مطلوبِ خودتان را پیدا کنید

سم زدایی دیجیتالی می تواند به هر شکلی باشد. این شما هستید که باید شکل و شیوه دلخواه و مطلوبِ خودتان را پیدا کنید. شاید بخواهید برای مدتی تمام لوازم دیجیتالی را کنار بگذارید؛ از تلویزیون گرفته تا گوشی تلفن همراه و شبکه های اجتماعی.

شاید هم دلتان بخواهد استفاده تان از لوازم دیجیتالی را به یکی از این ابزارها محدود کنید. مثلا فقط از گوشی تلفن همراه تان استفاده کنید.

چند پیشنهاد:

1. روزه دیجیتالی

استفاده از همه لوازم دیجیتالی را برای مدتی کوتاه، مثلا یک روز تا یک هفته، کنار بگذارید.

2. روزهای بدون لوازم دیجیتالی

هفته ای یک روز کامل را بدون لوازم دیجیتالی سپری کنید.

3. معجونِ سم زدای مخصوصِ خودتان

در صورتیکه یک نرم افزار، وبسایت، بازی یا وسیله دیجیتالی بیش از حد وقت تان را می گیرد، استفاده از آن را بصورتِ خاص محدود کنید.

4. معجونِ سم زدای شبکه های اجتماعی

تمرکز کنید تا استفاده از شبکه های اجتماعی را برای مدت زمانی تعیین محدود یا کاملا ً حذف کنید.

ترفندهایی برای سم زدایی دیجیتالی

استفاده نکردن از لوازم دیجیتال برای عده ای بسیار راحت است. همین کار برای عده ای دیگر سخت تر است و بعضی وقت ها آن ها را مضطرب می کند.

کارهای دیگری هم هست که می توانید با انجام دادن آن ها در سم زدایی دیجیتالی پیروز شوید. بعضی از آن ها به شرح زیر است:

  • به خانواده و دوستان تان بگویید که رژیم سم زدایی دیجیتالی دارید . از آن ها حمایت و کمک بطلبید.
  • راه هایی پیدا کنید و ذهن خودتان را از لوازم دیجیتالی تان منحرف کنید. فعالیت ها و کارهای دیگری را در نظر بگیرید تا در این مواقع انجام بدهید.
  • برنامه های مخصوص شبکه های اجتماعی را از روی تلفن همراهتان پاک کنید تا وسوسه نشوید و دسترسی تان به آن ها کم شود.
  • وقتی وسوسه می شوید که به سراغ لوازم دیجیتالی تان بروید، می توانید از خانه بیرون بزنید، شام را با دوستان تان در رستوران بخورید یا کمی قدم بزنید.
  • پیشرفت های خودتان را در دفترچه ای یادداشت کنید. افکار خودتان نسبت به این تجربه را در دفترچه تان یادداشت کنید.

کلام آخر

بی خیال گوشی تلفن همراه شدن کار راحتی نیست؛ گاهاً استرس زا هم هست. شاید احساس کنید که در عذاب هستید، مضطربید، و حتی احساس می کنید خسته و کلافه شده اید. این کار اگرچه سخت است اما تجربه ای پُربار برایتان رقم خواهد زد. در نتیجه این اقدام، قادر هستید به درک بهتری از رابطه تان با لوازم دیجیتالی خود برسید .

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5679

به "سم زدایی دیجیتالی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سم زدایی دیجیتالی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید