شیوه نوین استفاده از تایپوگرافی در نقش پردازی سفالینه ها

به گزارش پرسینا بلاگ، شیوه نوین استفاده از تایپوگرافی در نقش پردازی سفالینه ها توسط پژوهشگران کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ابداع شد .

شیوه نوین استفاده از تایپوگرافی در نقش پردازی سفالینه ها

سارا تابع پژوهشگر کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی با اعلام این خبر گفت:

امروزه تایپوگرافی در هنر گرافیک و نقاشی کاربرد فراوان دارد ولی تا کنون از این شیوه برای نقش انداختن روی سفال استفاده نشده بود.

وی گفت که هم اکنون این شیوه در قالب یک طرح پژوهشی در کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی در حال انجام است. این پژوهشگر شرح داد که تکنیک کار در این شیوه به این صورت است که ابتدا نوشته ها تجزیه و تحلیل و خلاصه شده و با نقش های ایرانی و نقش مایه های دوره ساسانی ترکیب می شوند و نهایتا طرح نهایی انتخاب و روی سفال انداخته می شود . وی با بیان اینکه در این روش از لعاب های مات و رنگ های ترکیب شده استفاده می شود گفت:

بر خلاف برخی از سفالینه ها که با سیاه مشق و شکسته نستعلیق نقش پردازی می شوند طرح ها در این شیوه منحصر به فرد و خاص هنرمند است .

تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می کوشد با تغییر عناصر متن ، مثل اندازه ، فاصله حروف ، شکل حروف ، فاصله خطوط ، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد . تایپوگرافی در طیف گسترده ای از امور هنری ، مثل ساخت تیتراژ فیلم ، طراحی گرافیک ، طراحی کتاب های کمیک ، طراحی مالتی مدیا و… کاربرد دارد . تایپوگرافی با خطاطی و دست نویس تفاوت دارد ، هر چند طراح تایپ می تواند از خط و دست نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد. منبع: ایرنا

منبع: کجارو
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3367

به "شیوه نوین استفاده از تایپوگرافی در نقش پردازی سفالینه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه نوین استفاده از تایپوگرافی در نقش پردازی سفالینه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید