صادرات فعلی میوه متناسب با هزینه های فراوری نیست

به گزارش پرسینا بلاگ، مجتبی شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور گفت: سال جاری به دلیل بارش های مناسب شرایط فراوری مطلوب ارزیابی شده به طوری که با فراوری 4.5 میلیون تن انواع مرکبات شامل پرتقال، نارنگی، نارنج ، لیموشیرین پیش بینی می گردد که با مازاد فراوری روبرو باشیم.

صادرات فعلی میوه متناسب با هزینه های فراوری نیست

از وبلاگ کسب و کار دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

او ادامه داد: انتظار می رود با افزایش فراوری، حجم صادرات نیز افزایش یابد اما تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور توضیح داد: اکنون با توجه به افزایش حجم فراوری و هزینه های بالا قیمت هرکیلوگرم پرتقال تامسون شمال بین دو هزار تومان، پرتقال رسمی فله ای کیلویی یک هزار تومان، نارنگی انشو دو هزار تومان، نارنگی پیچ سه هزار تومان، نارنگی بندرعباس بین پنج هزار تومان تا هفت هزار تومان، نارنج بین یک هزار و 500 تا دو هزار تومان، لیموشیرین یک هزارو 500 تا دو هزار و 500 تومان، کیوی سه هزار تومان و سیب درختی بین دو هزار و 500 تومان و پنج هزار تومان از باغداران خریداری می گردد.

شادلو وی هزینه های فراوری را شامل نهاده ها، دستمزد کارگری، بیمه، مکانیزاسیون، حمل و نقل و انرژی عنوان نمود و گفت: سال جاری تحمیل گرانی در هزینه های فراوری می تواند تهدیدی برای فراوری تلقی گردد.

او درباره افزایش نرخ بنزین و تاثیر آن بر قیمت میوه گفت: افزایش هزینه بنزین در حمل و نقل بار تاثیرگذار است اما به دلیل استفاده کامیون در حمل و نقل شهری و بین شهری منجر به افزایش چندان قیمت ها نشده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه صادرات میوه اکنون روان است، توضیح داد: با این حال صادرات اکنون جوابگوی فراوریکنندگان نیست.

او با بیان اینکه عرضه و تقاضا مبنای علمی برای قیمت گذاری میوه های سردرختی نیست، ادامه داد: برای تعادل بازار داخلی، میوه های سردرختی احتیاج به بازار صادراتی مناسب دارد تا با حجم بالاتری محصول به کشورهای هدف صادر گردد.

به گفته وی، درحال حاضر برداشت عمده مرکبات تا انتها دی ماه ادامه دارد و برداشت پرتقال والنسیا جنوب از اسفندماه جاری آغاز می گردد.

پیش بینی فراوری بیش از 4 میلیون تن سیب درختی

شادلو گفت: سال جاری فراوری چهار میلیون و 500 هزارتن سیب درختی پیش بینی شده است که با توجه به مازاد فراوری، جوابگوی فراوریکنندگان نیست.

او درباره خودکفایی کشور عراق در فراوری بعضی محصولات باغی و زراعی گفت: عراق فرصت مناسبی برای صادرات انواع محصولات کشاورزی بود اما به غیر از عراق در همسایگی، کشورهای زیادی داریم که می توانند مقصد صادراتی محصولات کشاورزی ما باشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2715

به "صادرات فعلی میوه متناسب با هزینه های فراوری نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات فعلی میوه متناسب با هزینه های فراوری نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید