صیـاد گرفتـار در باغچه پرستـاره

به گزارش پرسینا بلاگ، محمد قراگزلو،شاید در تمام سال های گذشته و همین حالا فوتبالیست های مهم تر و بهتری از اللهیار صیادمنش هم داشته ایم که قرار بوده در سوپرلیگ ترکیه بازی نمایند یا اگر به یکی از تیم های این لیگ هیجان انگیز کوچ نموده اند سر از یکی از سه باشگاه پرطرفدار استانبول درنیاورده اند و طعم قرابت با طرفداران تیفوسی آنها را نچشیده اند.

صیـاد گرفتـار در باغچه پرستـاره

در بیست سال اخیر بسیاری از بهترین های فوتبال ایران در راه ترانسفر به سوپر لیگ ترکیه ناکام بوده اند یا بعضی از آنها مثل حامد کاویانپور، سهراب بختیاری زاده و رضا شاهرودی که از دروازه های مرز شمال غربی عبور نموده اند به تیم های متوسطی مثل کایسری اسپور یا آلتای ازمیر پیوسته اند. در سال های اخیر استعداد در رفته ای مثل پیغام صادقیان هم به ترکیه رسید یا فصل قبل سیدمجید حسینی و وحید امیری بعد از درخشش در جام جهانی، سوپرلیگی شدند اما هیچ کدام به استانبول و یکی از غول های پرطرفدارش نرسیدند. فصل قبل نیز شایعه حضور بیرانوند در فنرباغچه و بعد بشیکتاش مطرح شد یا در جابجایی زمستانی صحبت از مهاجرت کریم باقری به بشیکتاش کاملا جدی شده بود اما به واقعیت نینجامید تا اینکه یک پسر 18 ساله نخستین بازیکن ایرانی باشد که به فنرباغچه بزرگ رسیده است.

اللهیار صیادمنش که برای فوتبال دوستان ایرانی در جام جهانی نوجوانان در هند چهره شد و تنها بعد از انجام 15 بازی نصف و نیمه برای استقلال و با وجود یک دوره نسبتا طولانی مصدومیت، سر از باشگاهی درآورد که بسیاری از برجسته ترین فوتبالیست های ایرانی را نپذیرفت یا نخواست. اللهیار در 18 سالگی تبدیل به مهم ترین ترانسفر فوتبال ایران شد و به باشگاهی رسید که نه به خاطر ستاره ها و طرفدارانش بلکه به دلیل 112 سال قدمتش و فعالیت در 10 رشته ورزشی دیگر غیر از فوتبال، یکی از مهم ترین باشگاه های شرق اروپاست. فنرباغچه که 230 مسابقه در رقابت های مختلف اروپایی انجام داده با 19 قهرمانی در سوپرلیگ ترکیه بعد از گالاتاسرای دومین باشگاه پرافتخار بالاترین سطح فوتبال ترکیه به حساب می آید و طی دو دهه اخیر ستاره های برجسته ای را جذب نموده است.

مسوولان این باشگاه حالا نقشه راه تازه ای را دنبال می نمایند و با قرارداد بلندمدت و هزینه قابل توجه برای او دنبال استفاده چندجانبه از این بازیکن هستند. آنها استعداد پرانرژی و پرهیجان فوتبال ایران را برای مدتی طولانی به خدمت گرفته اند و احتمالا بعد از یکی دو فصل پرورش او را به باشگاه های دیگر قرض خواهند داد. درست مثل بیشتر باشگاه های بزرگ اروپایی در قبال بازیکنان جوان و استعدادهایی که در آموزشگاه خود پرورش می دهند یا از آموزشگاه باشگاه های دیگر می خرند، همه جوره از این طریق سود می برند.

با این حساب و در نظر دریافت بزرگی و ویژگی این انتقال برای یک جوان 18 ساله ایرانی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که در فصل پیش روی سوپرلیگ ترکیه نباید منتظر حضور اللهیار در ترکیب فنر باشیم و اگر اینگونه شد هیچ کس حتی خود صیادمنش حق ناامیدی و نگرانی ندارد.

این مساله زمانی رنگ حقیقت به خود خواهد گرفت که بدانیم در تیم پرستاره بندر استانبول حتی بعضی از بهترین نفرات نیز فرصت چندانی برای بازی پیدا نخواهند کرد و بازی نکردن صیادمنش در فصل پیش رو و حتی فصل بعد از آن اصلا عجیب و غیر معمول نخواهد بود.

فنرباغچه برای شروع فصل تازه 9 بازیکن جدید به خدمت گرفته که یکی از آنها و البته جوان ترین شان صیادمنش است. اللهیار در پست وینگر و مهاجم نوک بازی می نماید و اگر قرار باشد جذب نفرات جدید برای او مهم باشد باید بدانیم از 8 بازیکن تازه وارد به این تیم فقط دو بازیکن مدافعند و بقیه در خط میانی و حمله بازی می نمایند.

البته اللهیار باید شادمان باشد که با رفتن جمعی از ستاره های نامدار فنرباغچه شاید دریچه کوچکی برای بازی کردن او در ترکیب اصلی باز گردد . سال جاری 6 بازیکن از فنر جدا شده اند که هر 6 بازیکن در خط میانی و حمله بازی می کردند. مهم ترین شان روبرتو سولدادو مهاجم مشهور تیم ملی اسپانیا بود. بازیکنی که با سابقه حضور در ویارئال، تاتنهام و والنسیا به استانبول آمد و طی 47 بازی 15 گل زد و رفت. متیو والبوئنا وینگر کوتاه قامت پرحاشیه فرانسوی که از تیم ملی کشورش اخراج شد نیز جزو جدا شده های فنر به حساب می آید. والبوئنا بعد از انجام 51 بازی و ثبت 10 گل در فنرباغچه راهی المپیاکوس یونان شد.

آندره آیو ستاره تیم ملی غنا هم فصل قبل بازی های زیادی به عنوان وینگر در فنر انجام داد اما او نیز جزو جدا شده هاست. آیو که طی 27 بازی 5 گل در این تیم ترکیه ای به ثمر رساند به سوانسی انگلیس پیوسته است.

جدا از این چهره های سرشناس، یاسین بنزیا هافبک میانی که در تمام تیم های پایه فرانسه بازی کرد اما برای تیم ملی الجزایر به میدان رفت به باشگاه خودش لیل برگشت.

اسلام سلیمانی بازیکن تیم ملی الجزایر هم که در نقش مهاجم نوک در 14 بازی فقط یک گل برای فنر به ثمر رساند به باشگاه خودش لستر برگشت تا احتمالا به تیمی دیگر قرض داده گردد.

دیگر بازیکنی که از فنر جدا شد اما چندان نمی تواند برای اللهیار مهم باشد مهمت توپال نام دارد. این هافبک دفاعی که یازده سال است ملی پوش به حساب می آید بعد از 7 فصل حضور در فنر با طرفداران این تیم خداحافظی کرد.

اما در نقطه مقابل جمع بازیکنانی که به فنر باغچه آمده اند و به نوعی رقیب اللهیار برای بازی کردن به حساب می آیند واقعا جمع است! مسوولان فنر فعلا 5 بازیکن خود را که به تیم های دیگر قرض داده بودند برگردانده اند اما بعید نیست بخشی از این 5 نفر یا شاید همه آنها دوباره به تیم های دیگر قرض داده شوند تا تیم این فصل ارسون سانال خلوت گردد.

باریچ الیچی هافبک تیم ملی زیر 21 سال ترکیه یکی از آنهاست که بعد از حضور در مالتیااسپور برگشته است. صمد کاراکوچ دیگر هافبک جوانی که او هم در تمام تیم های پایه ترکیه بازی نموده به علاوه احمتان کوزه مهاجمی که به بولااسپور قرض داده شده بود فعلا در فهرست فنر دیده می شوند و شاید مهم ترین رقبای فعلی اللهیار باشند.

دیگو ریس مدافع مکزیکی است که از لگانس به فنر برگشته و البته بازگشتش دخلی به صیادمنش ندارد . بازگشت اوزان طوفان ملی پوش ترکیه ای از آلانیااسپور که در وینگر راست بازی می نماید اما می تواند برای اللهیار خبر بدی باشد. مورات ساغلام هم که از تیم دوم ولفسبورگ برگشت خورده دیگر بازیکن خط میانی فنر خواهد بود که البته شاید باز هم قرض داده گردد.

در فهرست خریدهای این فصل فنر نام امره بلوز اوغلو هافبک 38 ساله و باسابقه فوتبال ترکیه هم دیده می گردد. امره سومین مقطع حضورش در فنر را شروع خواهد نمود که البته هم در میانه خط هافبک بازی می نماید هم سن و سال بالایی دارد و بعید است بازیکن اصلی باشد.

اما مهم ترین خرید این فصل فنرباغچه مکس کروزه مهاجم شناخته شده آلمانی است که زمانی به تیم ملی آلمان هم دعوت می شد و 14 بازی برای مانشافت انجام داده است. مهاجم سابق گلادباخ، ولفسبورگ و وردربرمن که آمده جای سولدادو اسپانیایی را بگیرد احتمالا شماره 9 ثابت فنر در فصل پیش رو خواهد بود.

ارسون یانال سرمربی فنرباغچه فصل قبل به خاطر تعدد بازیکنان خط میانی اش بعضا با یک مهاجم نوک بازی می کرد اما به تناوب از سیستم های3-3-4، 1-3-2-4 و 1-5-4 استفاده نموده بود و شاید اللهیار باید منتظر باشد تا به عنوان وینگر به میدان برود نه مهاجم که در این راه غیر از بازیکنان تازه وارد باید با چهره های مهم و مطرحی رقابت کند که از فصل قبل در این تیم حضور داشته اند.

مهم ترین وینگر فنرباغچه کسی نیست جز ویکتور موزس که تا همین سال گذشته میلادی به تیم ملی نیجریه دعوت می شد. موزس که 9 فصل در لیگ برتر انگلیس و در تیم هایی مثل کریستال پالاس، استوک، ویگان، لیورپول و بیشتر از بقیه چلسی بازی نموده حال یکی از ستاره های فنر به حساب می آید. او فصل قبل طی 14 بازی 4 گل برای این تیم به ثمر رساند و احتمالا پست وینگر راست را دو قبضه در اختیار خواهد گرفت.

وینگر خطرناک دیگری که فصل قبل در خیلی از مسابقات به میدان رفت نبیل دیرار بازیکن قدبلند تیم ملی مراکش است که با سابقه چند فصل حضور در موناکو به فنر پیوست و با شماره 17 این تیم طی 45 بازی 5 گل به ثمر رساند.

فصل قبل سرمربی فنر از میها زاجچ اسلوونیایی که پیراهن شماره 21 را به تن می نماید در بعضی مسابقات به عنوان مهاجم نوک استفاده کرد در حالی که این بازیکن در پست 10 بازی می نماید. این ملی پوش اسلوونیایی فصل قبل با 6 میلیون پوند از امپولی آمده و سابقه بازی در سری آ را هم در کارنامه دارد.

در خط میانی فنر چهره های شاخص دیگری هم حضور دارند. مثلا جیلسون سیگوئرا برزیلی که قرضی به فنر آمده بود و در 19 بازی دو گل زد یا ایسلا ستاره شیلیایی جزو مهم ترین نفرات این تیم پرطرفدار استانبول به حساب می آیند که عرصه را برای جوان لپ سرخ فوتبال ایران تنگ خواهند کرد. با همه سختی ها و اسم های مهمی که به میان آمد اللهیار می تواند سورپرایز این فصل فنر باشد. او جهشی خیره نماینده در استقلال داشت و با پرشی بلند سر از باشگاهی بزرگ در آورد. پس چرا نباید منتظر شکستن تمام حدس و گمان ها و قواعد نانوشته اما مرسوم فوتبالی باشیم و او را در ترکیب فنر ببینیم؟

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 773

به "صیـاد گرفتـار در باغچه پرستـاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صیـاد گرفتـار در باغچه پرستـاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید