عربستان شوک جدیدی به بازار نفت وارد کرد

به گزارش پرسینا بلاگ، عربستان سعودی یک روز پس از بی اعتنایی اوپک پلاس به درخواست آمریکا برای عرضه بیشتر نفت، شوک دیگری به بازار وارد کرد و قیمت فروش رسمی همه گریدهای نفتی خود برای همه خریداران را بالا برد.

عربستان شوک جدیدی به بازار نفت وارد کرد

شرکت آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی گرید نفتی سبک عرب لایت برای مشتریان آسیایی در دسامبر را دو دلار و 70 سنت بالاتر از قیمت پایه نفت عمان/دوبی معین کرد که بالاتر از افزایش یک دلار و 40 سنتی در نوامبر بود. این شرکت قیمت عرب لایت برای منطقه شمال غربی اروپا را 30 سنت پایین قیمت پایه ICE Brent معین کرد و قیمت فروش به آمریکا را یک دلار و 75 سنت در هر بشکه بالاتر از شاخص ASCI گفت. تحلیلگران هفته گذشته در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی نموده بودند این فراورینماینده دولتی قیمتها را بین 50 سنت تا یک دلار افزایش می دهد.

اوپک پلاس پنج شنبه گذشته درخواست جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برای افزایش سریعتر فراوری نفت را نادیده گرفت و برنامه قبلی خود برای افزایش فراوری روزانه به مقدار 400 هزار بشکه در ماه میلادی آینده را تصویب کرد. تحلیلگران انتظار دارند بازار نفت در پی این تصمیم اوپک پلاس تا سرانجام سال با محدودیت عرضه درگیر بماند.

ادامه محدودیت عرضه از سوی اوپک و متحدانش یاری نموده است قیمتهای نفت سال جاری 60 درصد صعود نموده و به بیش از 80 دلار در هر بشکه برسد. شرکت بریتیش پترولیوم ماه جاری گفت تقاضای جهانی برای نفت برای نخستین بار از زمان شیوع پاندمی از مرز 100 میلیون بشکه در روز عبور نموده است.

بیش از 60 درصد صادرات نفت عربستان سعودی به آسیا می رسد و چین، کره جنوبی، ژاپن و هند بزرگترین خریداران نفت این کشور هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بیشتر فراورینمایندگان نفت خاورمیانه قیمت فروش ماهانه را بالاتر یا پایینتر از یک قیمت پایه معین می نمایند. قیمت فروش رسمی آرامکو معیار بازارهای نفت است و بر فرایند قیمت گذاری صادرات نفت این منطقه تاثیر می گذارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7882

به "عربستان شوک جدیدی به بازار نفت وارد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان شوک جدیدی به بازار نفت وارد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید