علت افزایش 200 درصدی قیمت کیف و کفش چیست؟

به گزارش پرسینا بلاگ، هر چند که صادرات بعضی کالاها به عنوان عامل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت آنها در بازار داخلی مطرح می گردد اما رییس اتحادیه کیف و کفش یزد صادرات را عامل افزایش 200 درصدی قیمت ها در این حوزه نمی داند و معتقد است که مالیات های زنجیره ای، رقابت برندهای داخلی و نبود نظارت کافی بر حوزه فراوری و عرضه در این رابطه موثر بوده است.

علت افزایش 200 درصدی قیمت کیف و کفش چیست؟

به گزارش خبرنگاران - منطقه یزد، قیمت کیف و کفش در آستانه بازگشایی مدارس به دو برابر سال گذشته رسید یعنی رشدی 200 درصدی داشت، این در حالی است که عمده مواد اولیه این صنعت نیز از داخل کشور تامین می گردد و تحریم ها عملاً نباید آنچنان تاثیری در این بخش داشته باشد. البته بعضی معتقد هستند که صادرات در این بخش منجر به کاهش عرضه در بازار داخلی و رشد قیمت ها شده و بعضی نیز افزایش هزینه های فراوری را دلیل گرانی این اقلام در بازار سال جاری عنوان می نمایند.

با این حال رییس اتحادیه کیف و کفش یزد دلایل دیگری مانند مالیات های زنجیره ای که به ازای فراوری هر جفت کفش 15 فراورینماینده را در چرخه فراوری آن موظف به پرداخت مالیات می نماید و همینطور رقابت برندهای داخلی را عوامل اصلی افزایش قیمت کیف و کفش در بازار سال جاری بیان می نماید.

محمدحسن مسلم یزدی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران - منطقه یزد، با اشاره به افزایش بیش از دو برابری قیمت های کیف و کفش در بازار یزد نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: متاسفانه هر چند که فراوریات کیف و کفش داخلی است اما بعضی از عوامل مانند پرداخت زنجیره ای مالیات در روند فراوری منجر به افزایش قیمت ها شده است.

وی با بیان این که به ازای فراوری هر جفت کفش 15 فراورینماینده موظف به پرداخت مالیات هستند، گفت: کفش بیشترین مالیات را نسبت به سایر اصناف پرداخت می نماید و این معضل بر فراوری کیف نیز حاکم است به طوری که در فرآیند فراوری هر کیف 8 تا 10 فراوری نماینده مانند فراورینمایندگان مشما، کیف و فروشنده عمده باید مالیات پرداخت نمایند.

این مسئول عمده مشکل افزایش قیمت را ناشی از رقابت بعضی برندها و تاثیر آن ها بر بازار بیان کرد و گفت: هر چند که صادرات بعضی کالاها به عنوان عامل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت آنها در بازار داخلی مطرح می گردد اما با توجه به فراوری کیف و کفش مازاد بر احتیاج بازار داخلی، نمی توان صادرات را در این رابطه آنچنان مقصر دانست.

وی با بیان این که بعضی از برندهای فراورینماینده داخلی تا 50 درصد در افزایش قیمت ها تاثیر دارند، توضیح داد: متاسفانه بعضی از برندها در قالب دلالی با خرید از فراوریی ها و برندگذاری کیف و کفش اجناس را با 70 درصد سود می فروشند که همین عامل منجر به تحریک سایر فراورینمایندگان و بازاریان در افزایش قیمت ها شده است.

مسلم یزدی با بیان این که تداخل صنفی و رشد قارچ گونه فروشندگان این صنف عامل دیگری بر افزایش قیمت هاست، توضیح داد: متاسفانه برای برطرف معضل تداخل صنفی، افزایش پروانه های کسب را جایگزین کردند به طوری که یک فروشنده ممکن است چند پروانه کسب داشته باشد.

وی در این رابطه گفت: متاسفانه در حال حاضر هر فروشنده پوشاک تا 20 درصد، هر فروشنده لوازم آرایشی و بهداشتی 20 درصد، هر ابزارفروشی 10 درصد، هر لوازم ورزشی 100 درصد و هر لوازم تحریری 15 درصد اجناس خود را به عرضه کیف و کفش اختصاص داده است و در این میان پلاستیک فروش ها نیز در این ماجرا بدون سهم نیستند.

رییس اتحادیه کیف و کفش یزد با اشاره به این که میزان عرضه و تقاضا نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی نداشته است، یادآور شد: به رغم این که فروش تغییری نکرده اما درآمد سالجاری این بخش در استان یزد بین 400 فروشنده دارای پروانه این صنف و البته تداخل صنفی ها دیگر صنوف در بخش کیف و کفش تقسیم می گردد و این در حالی است که در گذشته این درآمد بین 60 فروشنده کیف و 150 فروشنده کفش تقسیم می شد.

وی با اشاره به کمبود نیروی نظارتی بر بازار کیف و کفش یزد گفت: تعداد انگشت شماری نیروی بازرسی در اتحادیه فعال هستند که این تعداد نسبت به تعداد واحدهای صنفی بسیار ناچیز است هرچند که خوشبختانه تخلفاتی مانند گران فروشی در اتحادیه کیف و کفش نسبت به سایر اصناف کمتر است ولی در عین حال نظارت بیشتر بر حوزه فراوری و عرضه در این صنف لازم است.

مسلم یزدی در سرانجام بر رعایت انصاف از سوی مردم و فروشندگان تاکید نمود و گفت: گاهاً مردم به دنبال چشم و هم چشمی و خرید بدون شناخت، دچار اشتباه می شوند و ناچار به خرید اجناس مورد احتیاج با قیمت های بالا هستند لذا لازم است که علاوه بر ارتقای آگاهی مردم در خرید کالا، فروشندگان نیز منصفانه اجناس خود را عرضه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1591

به "علت افزایش 200 درصدی قیمت کیف و کفش چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت افزایش 200 درصدی قیمت کیف و کفش چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید