غربت موسیقی مقامی

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/خراسان جنوبی رییس انجمن موسیقی خراسان جنوبی گفت: وقتی هنرمندان موسیقی مقامی می بینند از موسیقی آن ها استقبال نمی شود ممکن است دو سبک موسیقی پاپ و مقامی را باهم تلفیق کنند و این موسیقی آرام آرام به دست فراموشی سپرده شود.

غربت موسیقی مقامی

عادل قاسمی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: نمی توانیم تاریخچه ای دقیق برای موسیقی مقامی و اینکه این موسیقی توسط چه کسی ساخته شده یا مرجع اصلی این اشعار کجاست بیان کنیم.

وی با بیان اینکه این موسیقی در طول تاریخ توسط هنرمندان ساخته و استفاده شده است، اضافه کرد: شرایط مختلف تاریخی، جغرافیایی و امثال اینها باعث شده که نغمه هایی که در موسیقی مقامی وجود دارد توسط هنرمندان منتقل شود و موسیقی مقامی شکل جدیدی به خود بگیرد.

رییس انجمن موسیقی خراسان جنوبی شرح داد: موسیقی مقامی در خراسان جنوبی نیز دارای دیرینه زیادی است، به عنوان مثال در دیوان ابن حسام خوسفی اسامی سازهای موسیقی مقامی آمده، اما مسئله ای که وجود دارد این است که تحقیقی درباره این سازها صورت نگرفته و تاریخ دقیقی از شکل گیری این سازها در دسترس نیست و مجموعه ای که بخواهیم دراین باره به آن استناد کنیم وجود ندارد.

قاسمی اظهار کرد: همان طور که برای حفظ و حراست از آثار باستانی تلاش می کنیم باید در راستای رسیدگی و ایجاد انگیزه در بزرگان موسیقی نیز تلاش کنیم، چراکه این افراد میراث فرهنگی کشور محسوب می شوند.

رییس انجمن موسیقی خراسان جنوبی به تاثیر پخش سبک های موسیقی از رسانه ملی اشاره کرد و گفت: گرایش عمومی به موسیقی پاپ و تبلیغ این نوع موسیقی توسط صدا و سیما آثار زیان باری به موسیقی مقامی وارد می کند، چراکه وقتی هنرمندان موسیقی مقامی می بینند از موسیقی آن ها استقبال نمی شود ممکن است این دو سبک را باهم تلفیق کنند و موسیقی مقامی آرام آرام به دست فراموشی سپرده شود.

وی ادامه داد: موسیقی به تنهایی فرهنگ یک جامعه را انتقال می دهد و حاوی معانی زیادی است و ما باید در این جهت تلاش کنیم به عنوان مثال در دانشگاه های اروپا برای دانشجویان موسیقی مبحثی تحت عنوان آشنایی با موسیقی محلی آن کشور را دارند، اما متاسفانه چنین اتفاقی در دانشگاه های ایران رخ نمی دهد.

قاسمی با اشاره به برگزاری جشنواره دانشجویی موسیقی نواحی شرق ایران که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی برگزار می شود، اعلام نمود: قطعا این برنامه ها می تواند محملی برای گرد هم جمع کردن بزرگان موسیقی بوده و هم در ایجاد انگیزه در این بزرگان تاثیرگذار باشد.

رییس انجمن موسیقی خراسان جنوبی اعلام نمود: چندی پیش کلیپ هایی از پخش فراگیر یک موسیقی پاپ در کشور منتشر شد که باید در این زمینه تحقیق شود که چه اتفاقی در عرصه موسیقی و گرایش مردم رخ داده که از این نوع موسیقی استقبال بسیار زیادی می شود.

قاسمی با بیان اینکه موسیقی تنها بحث شنیداری نیست، شرح داد: موسیقی تاثیرات فراوانی بر سلامت روح و جسم دارد و تحقیقات دانشگاه های بزرگ دنیا، این موضوع را اثبات می کند.

وی یادآور شد: بچه ها با موسیقی خوب آشنا نیستند پس دائما به این موسیقی ها روی می آورند و باید در این عرصه آسیب شناسی شود چراکه مسئله بسیار مهمی است.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2597

به "غربت موسیقی مقامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غربت موسیقی مقامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید