فنلاند از احتمال معافیت های تحریمی برای ایران اطلاع داد

به گزارش پرسینا بلاگ، مشرق نوشت: وزیر خارجه فنلاند این احتمال را که بسته پیشنهادی فرانسه به ایران، اجازه صادر کردن 700 هزار بشکه نفت در روز را شامل گردد، رد نکرد.

فنلاند از احتمال معافیت های تحریمی برای ایران اطلاع داد

پک هاویستو، وزیر خارجه فنلاند امروز سه شنبه گفته تأیید نموده که ممکن است به ایران اجازه داده گردد 700 هزار بشکه نفت در روز بفروشد. هاویستو در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز دعوت امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه از محمد جواد ظریف، وزیر خاره ایران برای دیدار در حاشیه اجلاس گروه 7 را اقدامی بسیار شجاعانه توصیف کرد.

وزیر خارجه فنلاند مدعی شد ابتکار فرانسه نشان می دهد اروپایی ها درباره مسئله مربوط به ایران جدی هستند. به نوشته فایننشال تایمز هاویستو این احتمال را که بسته پیشنهادی به ایران، اعطای خط اعتباری 15 میلیارد دلاری و اجازه صادر کردن 700 هزار بشکه نفت در روز را شامل گردد، رد نکرد.

پیش از این رسانه ها از جمله المانیتور خبر داده اند، فرانسه به دنبال مجاب کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به صدور معافیت های تحریمی برای بعضی از خریداران نفت ایران برای مدت زمان محدود، در ازای برگزاری مذاکرات است.

یک مقام اروپایی که خواسته نامش فاش نگردد گفته این پیشنهاد، اعطای مشوق های محدود برای مدت زمان محدود و در ازای مذاکرات محدود را شامل می گردد و هدف آن به محک آزمون گذاردن مذاکره است. او گفت که مقام ها معتقد نیستند فشار صرف روی ایران موجب خواهد شد ایرانی ها تسلیم شوند.

گزارش ها همچنین حاکی است فرانسه احتمالا به دنبال اعطای نوعی بسته مشوق اروپایی به ایران از جمله راه اندازی یک خط اعتباری برای این کشور است. این رسانه مدعی شده ماکرون در جریان گفت وگو با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پیشنهاد راه اندازی یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به عنوان روشی برای جبران کاهش فروش نفت ایران را مطرح نموده است.

در اجلاس گروه 7 که از شنبه تا دوشنبه هفته جاری (2 تا 4 شهریورماه) در شهر بیاریتز فرانسه برگزار گردید رایزنی هایی درباره ایران انجام شد. سران گروه 7 امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را مأمور ارسال پیغام سران این گروه به ایران کردند. منابع دیپلماتیک روز دوشنبه گزارش دادند رهبران گروه 7 توافق نموده اند که ماکرون با طرف ایرانی مذاکره کند و پیغام آنها را به تهران منتقل کند.

ماکرون پیش از حضور در نشست سران گروه 7 با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در کاخ الیزه دیدار نموده بود و بعضی رسانه ها از ارائه پیشنهاداتی از سوی پاریس به تهران خبر داده بودند. ماکرون یک روز قبل تر هم در حاشیه این نشست با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیدار و با وی درباره مسائل مربوط به ایران گفت وگو کرد.

رئیس جمهور فرانسه دوشنبه هفته گذشته در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ گفت در کوشش برای ترتیب دادن دیداری میان ترامپ و رئیس جمهوری ایران، حسن روحانی است. تهران، گفته هر نوع دیدار مشروط به برطرف تمامی تحریم ها از سوی آمریکا خواهد بود.

2323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1372

به "فنلاند از احتمال معافیت های تحریمی برای ایران اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فنلاند از احتمال معافیت های تحریمی برای ایران اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید