قلاب جذب گردشگر در جشنواره خوراک ملل

به گزارش پرسینا بلاگ، در زندگی امروزی از سفرهای بلند مدت و طولانی به مکان های تاریخی گرفته تا سفرهای یک روزه و چند ساعته به کوه و جنگل و حتی رفتن به یکی از رستوران های شهر یا غذاخوری های اطراف محل سکونت خود را می توان گردشگری نامید.

قلاب جذب گردشگر در جشنواره خوراک ملل

اولین جشنواره خوراک ملل با دو هدف معرفی 38 غذای ایرانی به جهان و تحریک گردشگران خارجی برای سفر مجدد به ایران هفته آینده در برج میلاد برگزار می گردد. آنالیز ها نشان می دهند در جهان 86 درصد علت سفرهای دوباره گردشگران به یک نقطه، تجربه ای ماندگار و دلچسب از صرف غذاهای منحصر به فرد آن کشور است که عملا باعث جلب گردشگر به ثبت تجربه دوم سفر به کشور مربوطه می گردد.

به این ترتیب هر چقدر غذاهای یک کشور در سطح جهانی شناخته شده تر باشد، استعداد تکرار سفرهای خارجی به آن کشور بیشتر می گردد. از همین رو بانیان صنعت گردشگری در ایران درصدد آن هستند که اولین جشنواره خوراک ملل را با هدف معرفی غذاهای ایرانی به گردشگران خارجی برگزار نمایند. با وجود اینکه قرار است غذاهای ایرانی و خارجی در این جشنواره عرضه شوند، همین رویداد فرصت مناسبی برای معرفی غذاهای خوشمره ایرانی است.

جشنواره بین المللی خوراک ملل با هدف معرفی فرهنگ، آداب و رسوم ملل و قومیت های مختلف در باب فراوری، طبخ و سرو غذا و مواد غذایی از 20 مرداد به مدت پنج روز در مرکز نمایشگاهی برج میلاد برای اولین بار برگزار می گردد. 38 غذای ایرانی و سه غذای جهانی در قالب پوستر یا نمایش زنده پخت آن ها در معرض دید بازدیدنمایندگان از جشنواره قرار می گیرد. شرکت نمایندگان داخلی و خارجی امکان طبخ و سرو غذا، نمایش و عرضه آن ها، دسرها، شیرینی ها و سایر اقلام خوراکی را نیز خواهند داشت.

به همین دلیل جلال ذکائی، رئیس جشنواره مطرح کرد: نگاه این نمایشگاه به گردشگری بسیار متفاوت است و در این نمایشگاه که برای اولین بار برگزار می گردد؛ سفارتخانه ها، انجمن های دولتی، رستوران های بین المللی و بومی حضور دارند و غذاهای ویژه ای را برای تست ارائه می نمایند. در این نمایشگاه بخش علمی و کارگاه های آموزشی نیز فعال هستند که در آن ها تاریخچه غذا، موسیقی سنتی، حرکات آئینی و مسابقه نیز برگزار می گردد.

رئیس جشنواره خوراک ملل مطرح کرد: تاکنون 130 آیین غذایی در کشور به ثبت ملی رسیده، اما به علت اینکه سالانه کشورها دو سهمیه برای ثبت در یونسکو دارند و کشور ما نیز تنوع بالایی در حوزه میراث فرهنگی، ابنیه های تاریخی و سایر این بخش ها دارد هنوز نتوانسته ثبت جهانی غذاهای اصیل ایرانی را انجام دهد.

یکی از زیر شاخه های گردشگری فرهنگی؛ گردشگری غذا است که از سال 2001 با نام گردشگری خوراک و پختنی معرفی شده و افراد فعال در این بخش به چند دسته تقسیم می شوند؛ افرادی که برای چشیدن طعم غذاهای مختلف به مقاصد مختلف سفر می نمایند و ترجیح می دهند در سفر نیز غذاهایی مشابه با آنچه در خانه می خورند، صرف نمایند و آن هایی که ترجیح می دهند در هر مقصد، غذای مخصوص به همان مکان را امتحان نمایند.در این میان بعضی گردشگران بی توجه به ابعاد فرهنگی پخت یک غذای محلی تنها به خوردن آن اکتفا می نمایند که در اصطلاح شکم گرد به آن ها گفته می گردد.

علاوه بر آن پژوهشگرانی وجود دارند که هدف اصلی آن ها از چشیدن غذاهای مختلف هر کشور آشنایی با ابعاد فرهنگی غذاهای محلی، شیوه های میهمان نوازی و پذیرایی، شیوه های پخت و آداب و رسوم پخت غذا است که این افراد علاوه بر هزینه بالایی که می نمایند مقالات علمی کاربردی نیز ارائه می دهند و ایران نیز با توجه به 2هزار و 500 نوع غذا و 109 نوع نوشیدنی و انواع نان و شیرینی که دارد می تواند گردشگران بیشماری را جذب کند، زیرا غذای محلی یک محرک مهم در جذب گردشگر محسوب می گردد. پژوهشگران معتقدند علت تنوع زیاد خوراکی های ایرانی وجود ریشه فرهنگی و تنوع قومیت ها و پهنه وسیع قومی و جغرافیایی است. مکتب آشپزی ایرانی نیز یکی از سه مکتب اصلی خوراک در کنار مکاتب آشپزی رومی و چینی محسوب می گردد و به گفته رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، ایران پس از چین دومین کشور در تنوع غذایی است.

بنابراین می توان با استفاده از این پتانسیل در کشور با جذب بیشتر گردشگر موجبات توسعه مالی، اشتغال زایی و افزایش ارزآوری به کشور را فراهم کرد. کارشناسان فعال این حوزه در کشورهای مطرح گردشگری بر این باورند که علت بازگشت 86 درصد از گردشگران به مکانی که قبلا آن را دیده بودند، تجربه خوردن غذای خوب و خاطره انگیز بوده است، زیرا طبق آنالیز های اجرا شده برای گردشگران اول انگیزه گردشگری، دوم طبیعت سایر شهرها و کشورها و سوم غذاها و خوراکی های مقصد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برگزاری جشنواره ها، فستیوال های مختلف، تورهای غذا، راه اندازی رستوران هایی که تنها غذاهای محلی ارائه می نمایند و سعی در معرفی و حفظ اصالت غذاهای ایرانی دارند از جمله راهکارهای توسعه گردشگر غذا در کشور محسوب می گردد. تاکنون نیز کشورهای مسلمان با بهره گیری از مناسبت ها و اعیاد مذهبی همچون ماه رمضان و غذاهایی که معمولا در سفره های این ماه صرف می گردد، توانسته اند بازار گردشگری غذا در کشور خود را رونق دهند.

منبع: جهانی اقتصاد

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1016

به "قلاب جذب گردشگر در جشنواره خوراک ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلاب جذب گردشگر در جشنواره خوراک ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید