قیمت مسکن، تابع شرایط مالی

به گزارش پرسینا بلاگ، بدون شک بخشی از افزایش قیمت مسکن تابع شرایط مالی کشور و افزایش نرخ تورم است.

قیمت مسکن، تابع شرایط مالی

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

همان طور که در یک سال گذشته در بسیاری از بازارها از جمله بازار سرمایه علی رغم شرایط اقتصادی کشور شاهد رشد قیمت سهام بوده ایم، طبیعی است که مسکن نیز که به عنوان یک کالای سرمایه ای به دنبال این باشد که ارزشش را متناسب با افزایش قیمت سایر سرمایه ها یا به عبارتی متناسب با کاهش ارزش پول ملی حرکت دهد. لذا مهمترین عاملی که می توان به عنوان دلیل افزایش قیمت مسکن به آن اشاره نمود همین موضوع است که به موازات افزایش قیمت سهام و ارزش سرمایه افراد در بازار بورس، مسکن هم به عنوان یک کالای سرمایه ای سعی در حفظ ارزش خود دارد لذا آن افزایش قیمت شامل حال مسکن هم می گردد.

به طوری که در سال گذشته مسکن بعد از بازار سرمایه دومین بازدهی میان بازارها را به خود اختصاص داده بود.

موضوع بورس مسکن و تاثیر آن در تعادل قیمت ها زمانی معنا پیدا می نماید که امکان عرضه پروژه های عظیم انبوه سازی مسکن در این بورس فراهم بوده و بتواند بخشی از نقدینگی موجود در بورس را به سمت بازار ساخت و ساز راهنمایی کند.

در حالی که ما در بورس مسکن فقط شاهد اعلام و انجام معاملات مسکن یا زمین در قالب بازار سرمایه هستیم و تامین اقتصادی پروژه های انبوه سازی مسکن هیچ جایگاهی در بورس مسکن فعلی ندارد. در واقع به گونه ای نیست که پروژه های ساخت و ساز در صدد جذب سرمایه از بازار بوده و بتوانند نقدینگی را به سمت این پروژه ها سوق دهند تا هم پروژه ها سریع تر اجرا شده و هم قیمت تمام شده کاهش یابد. در واقع آنچه فعلا تحت عنوان بورس مسکن وجود دارد معامله صرف زمین و مسکن است که از جمله مزایای آن ایجاد یک قیمت رقابتی و واقعی برای مسکن است که البته اقدام خوبی است و ایرادی هم ندارد چرا که حداقل فایده آن این است که قیمت گذاری بازار مسکن از اختیار دلال ها خارج می گردد ولی عمده هدف حضور مسکن در بازار سرمایه صرف انجام این معاملات نیست بلکه تامین سرمایه فراوری و افزایش و رونق فراوری مسکن به وسیله بازار سرمایه است . علی الخصوص در کشوری مانند ایران که حیات آن وابسته به فراوری است باید به سمتی حرکت گردد که بتوان احتیاج اقتصادی پروژه های انبوه سازی را به وسیله بازار سرمایه تامین کرد. در کشوری که بیش از پنج میلیون احتیاج انباشته مسکن دارد اگر دولت با یک برنامه ریزی دقیق با یاری بخش خصوصی سیاست هایش را به گونه ای تدوین کند که این ظرفیت به میدان بیاید بدون شک حتی اگر فراوری یک میلیون واحد شروع گردد قطعا قیمت ها شکسته و بازار مسکن متعادل خواهد شد.

محمود فاطمی عقدا - رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4947

به "قیمت مسکن، تابع شرایط مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت مسکن، تابع شرایط مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید