لیزینوپریل، کاربردها و عوارض

به گزارش پرسینا بلاگ، لیزینوپریل دارویی است که برای درمان فشار خون و نارسایی قلب از طریق پزشک تجویز میشود. در این مقاله به کاربردها و عوارض این دارو اشاره خحواهیم کرد.

لیزینوپریل، کاربردها و عوارض

موارد استفاده از لیزینوپریل

لیزینوپریل متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان مهار کننده های ACE می باشد.

لیزینوپریل با شل کردن عروق خونی باعث می گردد تا خون راحت تر در عروق جریان پیدا کنند.

لیزینوپریل می تواند برای کمک به محافظت از کلیه ها از آسیب ناشی از دیابت هم استفاده گردد.

چگونگی استفاده از لیزینوپریل

این دارو از طریق دهان همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز مصرف می گردد.

اگر شما از شکل سوسپانسیون این دارو استفاده می کنید، قبل از مصرف هر دوز بطری را خوب تکان دهید.

به دقت دوز دارو را با استفاده از دستگاه مقدار گیری ویژه، مقدار گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است دوز صحیح را دریافت نکنید.

مقدار مصرف این دارو بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان شما است. برای بچه ها، هم مقدار مصرف براساس وزن است.

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، ممکن است پزشک شما دستور دهد مصرف این دارو را با دوز پایین شروع کنید و به تدریج دوز شما را افزایش می دهد. به دقت دستورالعمل پزشک خود را دنبال کنید.

برای اینکه بیشتر از فواید این دارو بهره مند شوید این دارو را به طور منظم مصرف کنید. به منظور کمک برای فراموش نکردن مصرف دارو، آن را هر روز در زمان معینی استفاده کنید.

حتی در صورتی که حال شما بهتر شد مصرف این دارو را ادامه دهید. بیشتر افراد با فشار خون بالا احساس بیماری نمی کنند.

درمان فشار خون بالا، ممکن است دو تا چهار هفته قبل از اینکه این دارو به طور کامل تاثیرگذار باشد، طول بکشد.

برای درمان نارسایی قلبی، ممکن است هفته ها و ماه ها تاثیر کامل این دارو طول بکشد.

اگر شرایط شما بهتر نشد و یا اگر بدتر شد (برای مثال، فشار خون شما بالا باقی ماند و یا افزایش یافت) پزشک خود را مطلع سازید.

عوارض جانبی لیزینوپریل

با مصرف این دارو سرگیجه، سبکی سر، خستگی یا سردرد ممکن است رخ دهد چرا که بدن شما باید با این دارو هماهنگ گردد.

سرفه خشک هم ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض طول کشید و یا بدتر شد، فورا پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید.

برای کاهش خطر ابتلا به سرگیجه و سبکی سر، در هنگام برخاستن از حالت نشسته یا دراز کشیده به آرامی برخیزید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این خاطر تجویز کرده است که او در نظر گرفته است فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسکمک از مردم با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: غش، علائم سطح خونی پتاسیم بالا (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته/ نامنظم) فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر چه لیزینوپریل ممکن است برای جلوگیری از مسائل کلیوی و یا درمان افرادی که مسائل کلیوی دارند استفاده گردد، به ندرت ممکن است باعث مسائل جدی کلیوی و یا بدتر شدن آنها هم گردد.

پزشک عملکرد کلیه شما را هنگام مصرف لیزینوپریل بررسی خواهد کرد. در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای از مسائل کلیوی مانند تغییر در اندازه ادرار فورا به پزشک مراجعه کنید.

لیزینوپریل به ندرت ممکن است باعث مسائل کبدی جدی هم گردد. در صورت بروز هر گونه نشانه آسیب کبدی، مانند: تهوع / استفراغی که متوقف نمی گردد، از دست دادن اشتها، درد معده / شکم، زرد شدن چشم، پوست و ادرار تیره، فورا به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک جدی این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و تنفس سخت، به پزشک مراجعه کنید.

احتیاط ها

قبل از مصرف لیزینوپریل، در صورتی که به این دارو یا به سایر مهارکننده های ACE (مانند بنازپریل) حساسیت دارید؛ و یا اگر هر گونه آلرژی دیگری دارید پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.

این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده غیر فعال باشد که می توانند موجب واکنش های آلرژیک یا مسائل دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک و یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید، به خصوص: سابقه واکنش آلرژیک که شامل تورم صورت / لب / زبان / گلو (آنژیوادم)، روش های فیلتر خونی (مانند آفرزیس LDL، دیالیز)، سطح بالایی از پتاسیم در خون.

این دارو ممکن است موجب سرگیجه گردد. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، و یا از انجام هر گونه فعالیتی که نیاز به هوشکمک دارد اجتناب کنید، تا زمانی که مطمئن شوید که می توانید با خیال راحت چنین فعالیتهایی را انجام دهید. مصرف الکل را قطع کنید.

تعریق بیش از حد، اسهال و استفراغ می تواند موجب از دست دادن آب بیش از حد بدن (کم آبی بدن) گردد و خطر ابتلا به سبکی سر را افزایش دهد.

اسهال یا استفراغ طولانی مدت را به پزشک خود گزارش دهید. لازم است برای جلوگیری از کم آبی، مایعات زیاد مصرف کنید مگر اینکه پزشک شما چیزی غیر از این را دستور داده باشد.

قبل از عمل جراحی، دکتر یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع سازید. این محصول ممکن است سطح پتاسیم شما را افزایش دهد.

قبل از استفاده از مکمل پتاسیم و یا جایگزین های نمک که حاوی پتاسیم هستند، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به ویژه سرگیجه و افزایش سطح پتاسیم حساس تر باشند.

این دارو برای مصرف در دوران بارداری توصیه نمی گردد. ممکن است به جنین آسیب برساند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

معلوم نیست که آیا این دارو به شیر مادر نفوذ می کند یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است اثر داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.

لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید تهیه کنید (از جمله داروهای تجویزی / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) و به پزشک یا داروساز خود نشان دهید. بدون تأیید پزشک خود هیچ دارویی را شروع یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتنداز: آلیسکیرن، داروهای خاصی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند یا خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهند (مانند اورولیموس، سیرولیموس)، لیتیوم، داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم در خون را افزایش دهند (مانند ARB ها از جمله لوزارتان / والزارتان، قرص های ضد بارداری حاوی drospirenone) و ساکوبیتریل.

برخی از محصولات مواد تشکیل دهنده ای دارند که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا نارسایی قلبی شما را بدتر کنند.

در صورت مصرف چنین محصولاتی داروساز را جریان قرار دهید، و بپرسید چطور از آنها به صورت بی خطر استفاده کنید (به خصوص داروهای سرفه و سرماخوردگی، کمک کننده های رژیم غذایی، یا داروهای التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن / ناپروکسن).

اگر بخواهید برای آلرژی نیش زنبور عسل / زنبور های دیگر (به منظور حساسیت زدایی) تزریق انجام دهید و لیزینوپریل هم مصرف می کنید، احتمال بروز واکنش بسیار جدی وجود دارد. مطمئن شوید که پزشکان شما اطلاع دارند که شما کدام داروها را مصرف می کنید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید.

در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن 1490 تماس بگیرید.

ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس 115 تماس بگیرند.

نکته های مهم

لیزینوپریل را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است.

تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در بچه ها) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام گردد.

برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7852

به "لیزینوپریل، کاربردها و عوارض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیزینوپریل، کاربردها و عوارض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید