بازسازی پله های 70 ساله خیابان ولیعصر آغاز شد

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، بازسازی پله های 70 ساله خیابان ولیعصر آغاز شد.

بازسازی پله های 70 ساله خیابان ولیعصر آغاز شد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

تورج فرهادی، شهردار این منطقه از بازسازی و بازسازی پله یکم خیابان ولیعصر (عج) به نام اولین پروژه بازسازیی منطقه 6 تهران اطلاع داد و نام کرد: پله اول به نام اولین پله از سلسله پله های هشتگانه خیابان ولیعصر (عج) با هدف ارتقای کیفیت بصری و بهبود شرایط نامطلوبی که سالهای گذشته به آن دچار شده بود، بازسازی و احیا شد و مابقی پله ها در برنامه های اجرایی و بازسازی اداره زیباسازی منطقه قرار گرفته است.

شهردار منطقه 6 در ادامه شرح فرایند انجام این پروژه گفت: سالها بود که پله های خیابان حضرت ولیعصر (عج) شرایط مطلوبی نداشت بنابراین تصمیم احیا و بازسازی این پله ها گرفته شد. زمانیکه کار بازسازی پله اول آغاز شد که با پیشرفت عملیات اجرایی متوجه نشانه هایی از قدمت این پله شدیم بلافاصله با نظر مشاور بازسازی، پروژه به یک عملیات بازسازیی تغییر یافت.

یافتن آثار تاریخی روی پله یکم

وی در این باره اضافه نمود: پس از انجام مراحل ابتدایی کار که شامل تراشیدن لایه قطور سیمانی از روی دیواره ها و جداره های این پله بود به آجرهایی دیده شد که سالها چهره شان در پشت سیمان ها مخفی و از نظر پنهان شده بود.

پله یکم جز بناهای قدیمی یوسف آباد

فرهادی اضافه نمود: از آن مرحله به بعد بازسازی پله یکم با در نظر گرفتن اصل وفاداری به قدمت و هویت این پله پیش رفت و بعد از انجام تحقیقات محلی به سند پله اول دست یافتیم که خود گواهی بر قدمت تاریخی این پله بود.

براساس سند به دست آمده معین شد که پله اول جز اولین بناهای احداثی منطقه یوسف آباد محسوب می گردد که حدود سالهای 1329-1330 هجری شمسی به وسیله مرحوم حاج مصطفی انواری در داخل ملکش احداث شده است.

بازسازی و احیای سقف و پیشانی پله یکم

شهردار منطقه 6 در ادامه از حساسیت های انجام این پروژه بازسازیی گفت و گفت: سقف پله یکم در گذشته از تیره های چوبی ساخته شده و به اصلاح سقف تیر چوبی بود، اما متاسفانه طی سالهای گذشته این تیرهای چوبی دچار حریق شده و سوخته بودند. در ادامه کار سقف پله اول به همان روش تیر چوبی بازسازی و احیا شد.

کاشیکاری پیشانی پله هم با کاشی های هفت رنگ دست ساز انجام شد که این کاشی ها چون کوره ای هستند در برابر عوامل محیطی مقاوم و ماندگار خواهند بود.

دید دو طرفه پله یکم

فرهادی با بیان اینکه پله یکم از دو طرف دید زیبا سازی و حجمی دارد ابراز داشت: اگر به این پله از دید خیابان ولیعصر (عج) نگاه گردد پیشانی پله ها بطور کامل کاشی کاری شده دیده می گردد، اما اگر از خیابان اکبری یعنی از سمت بالای پله ها به سمت پایین یعنی خیابان ولیعصر (عج) به این پله نگاه کنیم در کف و پاگرد این پله سرامیک های نقش داری دیده می گردد که براساس نقوش قالی ایرانی ساخته شده است. این سرامیک ها تماماً با تکنولوژی های تازه ساخته شده و نسبت به فرسودگی و شرایط جوی بسیار مقاوم هستند.

کشف تابلوی تاریخی پلکان اول خیابان ولیعصر

شهردار منطقه 6 تهران از نامگذاری و نصب تابلوی پلکان اول در پروژه بازسازی و احیا پله یکم اطلاع داد و اضافه نمود: در حین تراشیدن لایه های سیمانی روی پله ها یک تابلوی خیلی قدیمی مدفون شده زیر سیمان ها پیدا شد که روی آن نوشته شده بود پلکان اول بنابراین تصمیم گرفته شد نوشته آن تابلوی قدیمی با نام پلکان اول خیابان ولیعصر سردر پلکان نصب و این پله به این نام نامگذاری گردد.

فرهادی در خاتمه تاکید نمود: پلکان اول، اولین تکه از پازل پله های هشتگانه ولیعصر (عج) است و در این موقعیت که بحث ثبت جهانی خیابان ولیعصر (عج) به نام طولانی ترین خیابان خاورمیانه مطرح است مقرر است هفت پله به جامانده را هم طبق تجربه پیروز بازسازی و بازسازی پله اول احیا کنیم تا هدیه زیبا و ماندگاری از سوی مدیریت شهری به شهفرایندان کلان شهر تهران تقدیم گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7704

به "بازسازی پله های 70 ساله خیابان ولیعصر آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی پله های 70 ساله خیابان ولیعصر آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید