نظم شخصی واقعاً چقدر اهمیت دارد؟

به گزارش پرسینا بلاگ، نظم، اولین و مهم ترین قانون موفقیت است؛ همه ما نظم عمومی را قبول داریم اما وقتی صحبت از نظم شخصی می گردد ممکن است دچار تردید شویم! داشتن نظم شخصی در زندگی باعث می گردد که بهره برداری از امور مختلف به حد زیادی افزایش پیدا کند. نظم باعث تسلط و کنترل بیش تر بر کارها می گردد.

نظم شخصی واقعاً چقدر اهمیت دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از حامی هنر زندگی ،نظم قابل آموختن است و و با تمرین کردن تقویت می گردد. مهم ترین اصل تقویت نظم در زندگی، کسب عادت های جدید مثل برنامه ریزی کردن و انجام به موقع کارها است. ایجاد عادت های جدید و افزایش نظم در زندگی، احتیاج به زمان دارد اما پس از عادت کردن به آن، زندگی بسیار لذت بخش تر می گردد. در ادامه مقاله به آنالیز کامل نظم شخصی در زندگی می پردازیم.

تعریف نظم و انضباط شخصی

نظم یعنی اینکه شما برنامه ای پیوسته و ثابت برای پاسخ دادن به مسئولیت ها داشته باشید. این برنامه فقط ذهنی نیست و ضروری است تا به مرحله عمل برسد. افراد منظم عادت های خاصی دارند که باعث می گردد زندگی شان را بر اساس برنامه ریزی های خود پیش ببرند. نظم آموختنی است و از طریق بعضی تمرینات، تقویت می گردد. اگر زندگی شما به اندازه کافی منظم نیست می توانید با یک مشاور رشد فردی صحبت کنید.

فواید نظم شخصی در زندگی

نظم از آن چیزهاست که باید از کودکی در آدم نهادینه گردد؛ به همین دلیل آموزش نظم به بچه ها هم در مباحث تربیتی بسیار اهمیت دارد. داشتن نظم شخصی در زندگی، با خود فواید فراوانی به همراه دارد که بعضی از آن ها به توضیح زیر است:

  • استفاده مفید از زمان و فرصت های زندگی
  • کنترل بهتر زندگی
  • برنامه ریزی بهتر برای رسیدن به اهداف
  • افزایش اعتماد به نفس و استقلال در زندگی
  • روابط بهتر با دیگران
  • کاهش اضطراب
  • تسلط بر کارها و امور مختلف

راه های افزایش نظم شخصی در زندگی

نظم شخصی از طریق تمرین کردن و آموختن عادت های جدید تقویت می گردد. امروزه دیگر ثابت شده است که موفقیت در زندگی بدون نظم امکان پذیر نیست. بعضی از راه های افزایش نظم در زندگی بدین ترتیب اند:

نظم شخصی و برنامه ریزی

نظم ارتباط مستقیمی با استفاده صحیح از زمان دارد. در یک زندگی شلوغ و به هم ریخته، افراد وقتی برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود ندارند. یک لیست برای خود درست کنید و معین کنید که چه اهدافی دارید و برای رسیدن به آن ها چه کارهایی می خواهید انجام دهید: اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت.

یادداشت کردن

فهرستی از کارها به همراه سررسید و یا تقویمی داشته باشید تا کارهای مهم و روزمره خود را در آن یادداشت کنید. این برنامه را در دسترس و جایی که جلوی چشمتان باشد قرار دهید تا همواره از آن آگاه باشید. به این طریق دیگر نگران فراموشی کارهای مهم خود نیستید و تقویم به شما یاری می نماید تا کارهای خود را به موقع انجام دهید.

کار امروز را به فردا نینداز

کارهای خود را به تاخیر نیندازید و در زمان خود به آن ها رسیدگی کنید. این کارها شامل امور کوچک و عظیم مثل تمیز کردن اتاق و کارهای مهم تر زندگی می گردد. به تاخیر انداختن امور باعث می گردد که کارها بر روی هم انباشته شوند و نظم زندگی از بین برود. در نتیجه استرس و اضطراب زیادی را متحمل می شوید.

هرچیز سرجای خود

محل زندگی و محیط کار خود را مرتب نگه دارید. برای این کار می توانید یک جای مخصوص برای اشیا در نظر بگیرید و همه چیز را بر اساس دسته بندی، در آن قرار دهید. برای آغاز می توانید یک بخش از خانه یا محل کار خود را انتخاب کنید و آن را از اول و بر این اساس، سازماندهی کنید.

برنامه ریزی برای مسائل ساده

بهترین روش مدیریت زمان، داشتن نظم شخصی است. برنامه ریزی فقط برای کارهای عظیم و اهداف زندگی نیست. اگر می خواهید زندگی تان نظم داشته باشد، برای کارهای ساده مثل لباس پوشیدن و غذا خوردن نیز برنامه ریزی کنید. مثلا اگر می خواهید به مهمانی بروید، از روز قبل لباس های خود را معین کنید و آن ها را در دسترس خود قرار دهید. کارهای شتاب زده باعث بهم ریختگی و از بین رفتن نظم می گردد.

تشویق کردن خود

برای این که نظم بیش تری داشته باشید ضروری است تا انگیره خود را بالا ببرید. به این منظور می توانید در صورت انجام دادن کارها، خودتان را تشویق کنید. مثلا می توانید با خودتان قرار بگذارید تا در صورتی که تمام کارهای خود را به موقع انجام دادید، خود را به کافی شاپ دعوت کنید و اگر کارها را طبق برنامه انجام ندادید، خودتان را با حذف یک کار مورد علاقه تنبیه کنید.

اعتماد به دیگران

برنامه بسیار شلوغ، باعث می گردد که انجام صحیح کارها با مشکل روبرو گردد. بعضی از افراد احساس می نمایند که دیگران نمی توانند به خوبی کارها را انجام دهند و همه مسئولیت ها را خودشان به عهده می گیرند. با واگذار کردن بعضی از امور به دیگران می توانید برنامه روزانه خود را سبکتر کنید تا کارهای شخصی خود را به نحو احسن انجام دهید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5941

به "نظم شخصی واقعاً چقدر اهمیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظم شخصی واقعاً چقدر اهمیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید