همه چیز درباره فیلم Tenet؛ جدیدترین فیلم کریستوفر نولان

به گزارش پرسینا بلاگ، آیا واقعا کریستوفر نولان یکی از بهترین کارگردانان تاریخ سینما است؟ این سوال در چند سال اخیر یکی از مهم ترین سوالاتی بوده که طرفداران سینما از یکدیگر می پرسند. وقتی به نام کریستوفر نولان می رسیم، طرفداران سینما در دو گروه کاملا متفاوت قرار می گیرند. گروه اول اعتقاد دارند نولان با روایت های غیرخطی و مفاهیم عمیق سینمایی می تواند یکی از بهترین کارگردانان تاریخ سینما باشد. اما گروه دوم اعتقاد دارند نولان تنها روح تازه ای به بعضی کلیشه های رایج سینمای هالیوود بخشیده و صرفا کارگردان باهوشی است. نیازی به یادآوری نیست که گروه دوم در برابر گروه اول در اقلیت قرار می گیرند.

همه چیز درباره فیلم Tenet؛ جدیدترین فیلم کریستوفر نولان

حتی با وجود همه بحث ها و صحبت های بی سرانجام، کریستوفر نولان یکی از کارگردانان توانمند و صاحب سبک در قرن 21 است. شهرت او با موفقیت فیلم ممنتو در سال 2000 شروع شد و با ساخت سه گانه مشهور شوالیه تاریکی به اوج خود رسید و البته اهالی سینما او را با فیلم هایی مانند تلقین و میان ستاره ای هم به یاد می آورند. بنابراین طبیعی است که همه عاشقان هنر هفتم برای تماشای جدیدترین فیلم او هیجان داشته باشند. اما از جدیدترین ساخته کریستوفر نولان چه اطلاعاتی داریم؟

انگاشته رکوردهای کریستوفر نولان را می شکند؛ طولانی ترین و پرهزینه ترین

نخستین بار در سپتامبر 2018 (شهریور 1397) اطلاعاتی از فیلم جدید کریستوفر نولان منتشر شد. استودیوی برادران وارنر، سازنده این فیلم، اطلاعات زیادی درباره آن نداد و تنها اظهار داشت ساخته جدید نولان در تاریخ 17 جولای 2020 (27 تیر 1399) اکران می گردد. با این حال از دو سال پیش تا امروز، اطلاعات بسیار زیادی درباره اثر جدید کریستوفر نولان به دست آورده ایم. نام جدیدترین ساخته کریستوفر نولان Tenet است که شاید نزدیک ترین کلمه به معنای آن در زبان فارسی، انگاشته باشد.

فیلم Tenet یا همان انگاشته قرار است به طولانی ترین فیلم کریستوفر نولان تبدیل گردد. طرفداران کریستوفر نولان با ارجاع به مصاحبه رابرت پتینسون (یکی از بازیگران فیلم) به این باور رسیده اند که فیلم جدید نولان حداقل 4 ساعت داستان سرایی می نماید. رابرت پتینسون گفته بود این فیلم به اندازه سه فیلم طول می کشد. از سوی دیگر، انگاشته با بودجه ای فراتر از 225 میلیون دلار به پرهزینه ترین فیلم کریستوفر نولان تبدیل می گردد که براساس فیلم نامه غیراقتباسی ساخته شده است. انگاشته پس از شوالیه تاریکی برمی خیزد که با بودجه 250 میلیون دلاری ساخته شده دومین فیلم پرخرج کارنامه کارگردانی نولان هم لقب می گیرد.

این فیلم در 7 کشور جهان فیلم برداری شده و علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلم نامه آن هم توسط کریستوفر نولان صورت گرفته و لودویک گورانسون (برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن برای فیلم پلنگ سیاه) وظیفه آهنگ سازی انگاشته را برعهده دارد. بنابراین فیلم جدید کریستوفر نولان به اولین فیلم او از سال 2008 تا امروز تبدیل می گردد که آهنگسازی آن برعهده هانس زیمر نیست.

فیلم جدید نولان چه بازیگرانی دارد؟

نولان در چند سال اخیر ثابت نموده فیلم های او معمولا عناوین پرستاره ای هستند. او در فیلم تلقین با بازیگرانی مانند تام هاردی، کیلیان مورفی و لئوناردو دی کاپریو همکاری کرد. نولان در میان ستاره ای به سراغ آن هت وی و متئو مک کانهی رفت و حتی در آخرین ساخته اش یعنی دانکرک هم دوباره با تام هاردی و کیلیان مورفی کار کرد. با این حال انگاشته یکی از کم ستاره ترین فیلم های او لقب می گیرد.

رابرت پتینسون که این روزها به عنوان بازیگر جدید بتمن شناخته می گردد، یکی از ستاره های اصلی فیلم نولان است. جان دیوید واشنگتن، فرزند دنیزل واشنگتن که بازیگر مشهور هالیوود نیز نقش مهمی در فیلم انگاشته دارد. در این کنار این دو بازیگر که به نظر می رسد بار اصلی داستان فیلم را به دوش می کشند، مایکل کین برای چندمین بار با نولان همکاری می نماید. کنت برانا و الیزابت دبیکی هم از بازیگران مهم فیلم هستند.

ظاهرا کریستوفر نولان وسواس شدیدی روی فیلم انگاشته دارد. مایکل کین، یکی از بازیگران ثابت فیلم های نولان و دوست صمیمی او، در یک مصاحبه فاش نموده بود نحوه حضور او در فیلم برداری فیلم به شکلی بوده که تنها در سکانس های لازم حاضر شده و اطلاعات زیادی از فیلم ندارد.

داستان فیلم Tenet درباره چیست؟ از سفر در زمان تا نظریه های کوانتومی

این یک حقیقت غیرقابل انکار به نظر می رسد که کریستوفر نولان علاقه بسیار زیادی به جهانی فیلم های علمی تخیلی دارد. ترکیب عناوین علمی تخیلی با داستان سرایی های ویژه او باعث شده طرفداران سینما همواره برای فیلم های جدید او هیجان داشته باشند و فیلم انگاشته هم از این قاعده مستثنی نیست. او در فیلم انگاشته دوباره به سراغ زمان می رود و این بار داستان جدیدی برای روایت کردن را انتخاب می نماید؛ دو جاسوس بین المللی باید در مقابل توطئه ها ایستادگی نمایند تا مانع شروع جنگ جهانی سوم شوند!

ظاهرا داستان فیلم تحت تاثیر نظریه های کوانتومی است. گروهی از طرفداران کریستوفر نولان، اعتقاد دارند فیلم انگاشته تحت تاثیر فیلم مشهور آلفرد هیچکاک یعنی شمال از شمال غربی ساخته می گردد. ادعایی که هرگز از سوی عوامل فیلم تایید نشده و به نظر می رسد صرفا یک شایعه یا حدس باشد. اگر شناختی از این فیلم آلفرد هیچکاک ندارید، باید به شما بگوییم این فیلم درباره مردی است که به اشتباه متهم به قتل شده و باید از دست قانون فرار کند. عده ای از منتقدان اعتقاد دارند فیلم انگاشته تنها در یک قسمت فراوری نمی گردد و احتمالا فیلم هایی در دنباله این اثر ساخته خواهد شد.

آیا با وجود ویروس کرونا، فیلم انگاشته در تاریخ معین شده اکران می گردد؟

تا پیش از شیوع ویروس کرونا، هیچکس نگران تاریخ اکران فیلم Tenet نبود. طرفداران سینما امیدوار بودند در تاریخ معین شده یعنی 17 جولای 2020 (27 تیر 1399) فیلم به سالن های سینما راه پیدا کند اما شیوع ویروس کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است. از اوایل ماه مارس 2020 (اسفند 98) سالن های سینما در بیشتر نقاط جهان تعطیل شده اند و هنوز هم شرایط برای بازگشایی آن ها فراهم نشده است. با این حال کریستوفر نولان شدیدا کوشش می نماید تا فیلم انگاشته را در تاریخ معین شده اکران کند. او از استودیوی برادران وارنر که تهیه نماینده فیلم جدیدش بوده، درخواست نموده تا شرایط با دقت آنالیز شوند.

در این زمینه بخوانید:

جذاب ترین سریال های نتفلیکس که ارزش تماشا دارد

اگر به تاریخ آلمان نازی علاقه دارید، این فیلم ها را تماشا کنید

بهترین سریال های ایرانی که برای چند فصل ساخته شده اند

مشهورترین سکانس های تاریخ سینما که هرگز فراموش نمی شوند

محبوبیت شگفت انگیز نولان در جهانی سینما باعث شده مدیران سینماهای آمریکا برای اکران فیلم او پس از ماه ها تعطیلی، سیاست های جالبی را اتخاذ نمایند. آن ها آماده هستند تا با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، همه سانس های خود را به فیلم انگاشته اختصاص دهند و از نمایش بیش از حد تبلیغات هم امتناع نمایند. با این حال اگر شرایط مدیریت بحران کرونا تا نیمه ماه جولای (روزهای سرانجامی ماه تیر) تغییر نکند، کریستوفر نولان و همکارانش مجبور می شوند تاریخ اکران فیلم انگاشته را تغییر دهند. نولان مدتی پیش با انتشار بیانیه ای از اهمیت سینما در روزهای فعلی گفته بود.

فیلم Tenet می تواند اقتصاد سینما را پس از سرانجام ویروس کرونا نجات دهد

تاریخی که استودیوی برادران وارنر برای اکران فیلم انگاشته در نظر دارد، یکی از مهم ترین روزهای سال برای این فیلم ساز قدرتمند است. آن ها در سال های گذشته عناوینی مانند شوالیه تاریکی، شوالیه تاریکی برمی خیزد، دانکرک و تلقین را در این روز اکران نموده اند و حتی سه قسمت از فیلم های هری پاتر هم 17 جولای سال های گذشته اکران شده است. تقریبا همه فیلم هایی که در قرار بود در ابتدا تابستان 2020 اکران شوند، تاریخ انتشار خود را به تعویق انداخته اند و همین باعث شده فیلم انگاشته امید اول طرفداران سینما و البته سینماگران برای بازگشت به روزهای همیشگی باشد.

نباید فراموش کنید 8 فیلم از کارنامه کاری کریستوفر نولان در لیست 250 فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان سایت IMDB قرار گرفته است. او همین حالا از بیشتر بازیگران مشهور هالیوود، محبوبیت بیشتری دارد. بنابراین اکران فیلم انگاشته اهمیت ویژه ای پیدا می نماید. اگر این فیلم در تاریخ 27 تیر 1398 اکران گردد، امید به اکران دوباره فیلم های سینمایی روی پرده نقره ای زنده خواهد شد.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6032

به "همه چیز درباره فیلم Tenet؛ جدیدترین فیلم کریستوفر نولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره فیلم Tenet؛ جدیدترین فیلم کریستوفر نولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید