وانت هایی که ذائقه ایرانی ها را تغییر دادند

به گزارش پرسینا بلاگ، وقتی صحبت از وانت و خریدنش باشد، عموماً نگاهی تجاری به آن داریم و نمی توانیم چنین خودرویی را به عنوان یک وسیله نقلیه شخصی در نظر بگیریم. بااین حال در کشورهای دیگر و خصوصاً در آمریکا، این نگاه تا حدی اصلاح شده است؛ به طوری که جوانان به جای خرید هاچ بک های جذاب و کوچک، ترجیح می دهند یک وانت بزرگ خریداری نمایند. البته تغییر نگاه با تنوع بازار صورت می گیرد و نمی گردد یک فرهنگ را با استفاده از رسانه ها به جامعه تحمیل کرد. اگر وضع مالی اینگونه نبود و دو، سه شرکت واردنماینده جسارت به خرج می دادند، شاید می توانستیم شاهد حضور وانت های میان سایز و فول سایز در خیابان های کشورمان باشیم اما سؤال اینجاست که با همین فرض محال، چه خودروهایی را می توانستیم ببینیم؟ با هم نگاهی بر آنها می اندازیم.

وانت هایی که ذائقه ایرانی ها را تغییر دادند

جیپ گلادیاتور

خودرویی با ظاهر رترو جیپ که اگرچه از پیشرانه 3.6 لیتری شش سیلندر خورجینی بهره می برد و اجازه واردات ندارد اما درصورت بازنگری و تغییرات قوانین می تواند به کشورمان راه یابد. خصوصاً اینکه قیمت پایه آن در تیپ Sport حدود 33 هزار و 600 دلار است. پیشرانه این خودرو 285 اسب بخار قدرت و 353 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید و به یک جعبه دنده شش سرعته دستی متصل است. انتقال قدرت به هر چهار چرخ صورت می گیرد و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 12.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است. حداکثر وزن ترابری در نسخه پایه حدود 726 کیلوگرم است و توان کشش آن تا مرز 3470 کیلوگرم می رسد. جیپ گلادیاتور تنها وانت سقف متحرک یا کانورتیبل است و برخلاف بسیاری از وانت های میان سایز، جایگاه های عقب بزرگ تری دارد. البته کیفیت سواری آن چندان لذت بخش نیست و تکان های شدیدی به کابین منتقل می گردد.

فورد رنجر

قیمت پایه فورد رنجر در نسخه XL از 24 هزار و 500 دلار آغاز می گردد و در نسخه فول آپشن Lariat به حدود 39 هزار دلار می رسد. این خودرو تنها با یک پیشرانه 2.3 لیتری اکوبوست به قدرت 270 اسب بخار و گشتاور 420 نیوتن متر عرضه می گردد. طبق قوانین، خودروهای با ارزش گمرکی بیش از 40 هزار دلار و حجم موتور بزرگ تر از 2500 سی سی اجازه واردات ندارند اما این خودرو می تواند با رعایت قوانین ذکر شده به کشور وارد گردد. انتقال قدرت در رنجر بر عهده جعبه دنده 10 سرعته اتوماتیک با پدال های شیفتر و دیفرانسیل عقب است. در سیکل ترکیبی، این خودرو مصرف سوختی به میزان 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. حداکثر وزن ترابری در نسخه پایه 844 کیلوگرم و حداکثر توان کشش 3400 کیلوگرم عنوان شده است. از جمله نکات مثبت فورد رنجر می توان به شتاب گیری سریع و تجهیزات ایمنی متعدد اشاره نمود و در مقابل رانندگی تهوع آور آن هنگام عبور از مسیرهای سنگلاخی و مناسب نبودن برای آفرود مواردی است که باید در نظر گرفته گردد.

شورلت کلرادو

این خودرو نیز همانند تاکوما با دو پیشرانه عرضه می گردد؛ اولی 2.5 لیتری دیزلی چهار سیلندر است که 200 اسب بخار قدرت و 259 نیوتن متر گشتاور دارد و دومی 3.6 لیتری بنزینی شش سیلندر خورجینی با 308 اسب بخار قدرت و 373 نیوتن متر گشتاور است. در نسخه پایه Work این خودرو می تواند 647 کیلوگرم را حمل کند و حداکثر توان کشش آن چیزی در حدود 3175 کیلوگرم است. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک با پدال های شیفتر و دیفرانسیل عقب وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارند. البته در نسخه ZR2 به لطف بهره مندی از پیشرانه قوی تر، جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک و سامانه چهار چرخ محرک این خودرو قادر است 677 کیلوگرم را حمل کند. کلرادو برخلاف رقبای خود سایز جمع وجور دارد و به همین دلیل فرمان پذیری بهتری از خود نشان می دهد. البته جایگاه های جلو برای افراد قدبلند و چاق کمی اذیت نماینده است.

تویوتا تاکوما

برخلاف گلادیاتور، این خودرو با دو پیشرانه 2.7 لیتری چهار سیلندر و 3.5 لیتری شش سیلندر خورجینی قابل سفارش است. این دو موتور به ترتیب قدرتی به میزان 159 و 278 اسب بخار و گشتاوری در حدود 244 و 360 نیوتن متر دارند. ارزان ترین نسخه که SR نام دارد، از پیشرانه 2.7 لیتری به همراه جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک بهره می برد. انتقال قدرت در این خودرو به چرخ های عقب صورت می گیرد و مصرف سوختی به میزان 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. با توجه به مشخصات اعلام شده از سوی تویوتا، این خودرو در نسخه پایه 735 کیلوگرم توان حمل و 1588 کیلوگرم توان کشش دارد. اهمیت تویوتا به قابلیت های آفرود این خودرو سبب شده تا رکاب تاکوما بیش ازحد بلند باشد که سوار و پیاده شدن از آن را سخت نموده است. بااین حال بعضی آن را نه تنها یک نکته منفی بلکه ویژگی جذابی قلمداد می نمایند. سواری خوب و رانندگی راحت از جمله دلایلی است که وانت تویوتا توانسته فروش خوبی داشته باشد.

هوندا ریجلاین

با داشتن قیمت پایه 30 هزار دلار در نسخه RT و پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر خورجینی، این خودرو یکی از گزینه های جذاب لیست است. این نسخه که 280 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور دارد، به یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک متصل است. انتقال قدرت به چرخ های جلو صورت می گیرد و حداکثر توان حمل و کشش به ترتیب 665 و 1587 کیلوگرم است. از جمله ویژگی های مثبت این خودرو می توان به رانندگی و هندلینگ خوب به جهت داشتن سیستم تعلیق مستقل، در دوتایی محفظه بار و سامانه تمام چرخ محرک پیچیده اما کارآمد (در نسخه های گران تر) اشاره نمود. البته نبود دنده کمکی سبک و کاهش حداکثر میزان کشش از 2268 کیلوگرم در نسخه دو دیفرانسیل به 1587 کیلوگرم در نسخه تک دیفرانسیل، از جمله نکات منفی آن به شمار می فرایند.

منبع: دیوار
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2664

به "وانت هایی که ذائقه ایرانی ها را تغییر دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وانت هایی که ذائقه ایرانی ها را تغییر دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید