پمپ آب کولر چیست؟

به گزارش پرسینا بلاگ، به علت اینکه بخش عظیمی از ایران دارای آب و هوایی گرم و خشک است، کولر آبی با توجه به تامین روطوبت و هوای تازه در کنار کاهش دما، از اصلی ترین و متداول ترین تجهیزات سرمایشی در ایران به شمار می رود.

پمپ آب کولر چیست؟

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام پلاس فام، کولر آبی با استفاده ازسرمایش تبخیری یا به عبارت دیگر با استفاده از تبخیر آب، سبب کاهش دما می شود، بدین صورت که هوا به وسیله فن تعبیه شده در کولر آبی وارد محفظه کولر شده و با گذر از روی پوشال های نمناک گرمای خود را به آب انتقال داده و پس از خروج، موجب کاهش دمای محیط می شود.

از اصلی ترین قطعات تشکیل دهنده کولر آبی که می بایست به صورت سالانه بازرسی و در صورت خرابی تعمیر و تعویض شود، پمپ آب کولر می باشد، زیرا پمپ آب کولر سبب انتقال آب از کفی کولر بر روی پوشال ها می شود و در صورت عملکرد ناقص موجب کاهش راندمان کولر آبی و فراوری هوایی فاقد روطوبت خواهد شد. به همین علت در ادامه به یاری کارشناسان فروشگاه اینترنتی پلاسفام ارائه دهنده انواع تجهیزات صنعتی اقدام به معرفی پمپ آب کولر نموده ایم.

انواع پمپ آب کولر

پمپ آب کولر در دو نوع مکانیکی و دینامیکی فراوری می شود، نوع مکانیکی قالبا از نوع پمپ های سانتریفیوژ و دارای الکتروموتور می باشد و با استفاده از الکتریسیته، انرژی را بدون وقفه به سیال انتقال می دهد، بیشتر پمپ های آب کولر از این نوع هستند و از جمله ویژگی های آن ها می توان به فشار ثابت آب اشاره نمود اما پمپ آب کولر از نوع مکانیکی، همان طور که از نام آن تعیین است، فاقد الکتروموتور بوده و بدون احتیاج به برق قادر به فعالیت خواهد بود. این نوع از پمپ ها انرژی مورد احتیاج خود را از موتور فن پمپ آب کولر دریافت می نمایند. از مزایای استفاده از آنها می توان به صرفه جویی در مصرف برق اشاره نمود.

پمپ آب کولر در صورت دارا بودن الکتروموتور با دو نوع استاتور ارائه می شود، استاتور تک توربینی و دو بالشتکی که در نحوه عملکرد کولر آبی تاثیر گذار می باشد، بعلاوه پمپ آب کولر با توجه به جنس بدنه در انواع استیل، آهن سیلیس و چدن با وزن 1 الی 3 کیلو گرم ارائه می شود.

اجزاء تشکیل دهنده پمپ آب کولر

پمپ آب کولر از پایه ای که در داخل آن 1 الی 4 عدد پروانه وجود دارد، تشکیل شده است که پس از قرار گرفتن پایه در آب، عمل پمپاژ آب صورت گرفته، البته در صورتی که پمپ از نوع مکانیکی باشد برای جلو گیری از نفوذ آب به الکتروموتور از کلاهک در بالای پمپ نیز استفاده می شود. برای آب بند کردن پمپ آب کولر از کفی پمپ استفاده می شود. چپقی نیز که وسیله ای جهت اتصال لوله های انتقال آب به پمپ می باشد از اجزاء مهم پمپ آب کولر به شمار می رود. شایان به ذکر است که در کولر آبی های تازه بخشی با نام توری محافظ پمپ نیز اضافه شده است که از نفوذ ذرات جامد به پمپ، جلو گیری می نماید.

خرید پمپ آب کولر

برای خرید پمپ آب کولر در نظر گرفتن موارد زیر می تواند در طولانی تر شدن عمر پمپ آب کولر موثر باشد.

· توصیه می شود پمپ آب کولر دارای سنسور دما خریداری شود، علت آن این است که اصلی ترین علل سوختگی در پمپ آب کولر، گرمای ناشی از عملکرد پمپ و بعلاوه گرمای محیط اطراف کولر در فصول گرم سال می باشد به همین علت تعبیه سوئیچ ایمنی در طولانی تر شدن عمر پمپ آب کولر بسیار موثر خواهد بود.

· در هنگام خرید پمپ آب کولر توجه به جنس بدنه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در اندازه خوردگی و زنگ زدگی بسیار موثر می باشد. توصیه کارشناسان فروشگاه اینترنتی پلاس فام استفاده از متریال های ضد زنگ برای بدنه و شافت است.

· توجه به جنس سیم پیچ موتور نیز بسیار در کیفیت کارکرد پمپ آب کولر موثر است به علت گرمای بالای محفظه کولر توصیه می شود از سیم پیچ نوع مس استفاده شود.

· ذرات جامد موجود در آب ممکن است موجب انسداد در پمپ آب کولر شوند به همین علت توصیه می شود از پمپ های آب کولر که پروانه ها در ساختار آن ها قادر به چرخش معکوس می باشند استفاده شود تا در صورت انسداد با چرخش معکوس مشکل انسداد رفع شود.

نکات نگهداری پمپ آب کولر

با توجه به سوختگی های متعدد در پمپ آب کولر یکی از سوالات متداول کاربران در این زمینه این است که علل سوختگی پمپ آب کولر چیست و چه راه چاره هایی برای آن وجود دارد. برای این منظور می بایست در فواصل زمانی تعیین اقدام به آنالیز های دوره ای نمود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

· آنالیز کیفیت برق رسانی به پمپ

· روغن کاری پمپ آب کولر

· تخلیه رسوبات از کفی پمپ

پمپ آب کولر در قالب برندهای مختلفی ارائه می شود، انتخاب برند معتبر و با کیفیت از تاثیر گذارترین عوامل در طول عمر کولر آبی است، از جمله برندهای معتبر پمپ آب کولر می توان به دو برند معتبر پمپ آب کولر موتوژن و بعلاوه پمپ آب کولر الکتروژن اشاره نمود، توصیه می شود از مراکز خرید معتبر از جمله فروشگاه اینترنتی پلاس فام که علاوه بر تضمین اصالت کالا قادر به ارسال تمامی تجهیزات صنعتی به درب منزل کاربر می باشد جهت خرید پمپ آب کولر (/https://plusfam.com) و سایر تجهیزات صنعتی استفاده نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8040

به "پمپ آب کولر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پمپ آب کولر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید