چمن Cynodon dactylon را جایگزین چمن اسپورت می کنیم

به گزارش پرسینا بلاگ، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، گفت: تصمیم داریم برای جایگزین کردن درختان در معرض خشکی از گونه هایی استفاده کنیم که به غیر از همیشه سبز بودن امکان آبیاری دیم نیز داشته باشند.

چمن Cynodon dactylon را جایگزین چمن اسپورت می کنیم

فروغ مرتضایی نژاد در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در مورد استفاده از درختان همیشه سبز و مقاوم در برابر خشکی، اظهار کرد: از بلوط زاگرس که بسیار مقاوم است استفاده می کنیم. جنگل های بلوط را در زاگرس داریم که متوسط بارندگی بالایی ندارد، اما بسیار سرسبز و مقاوم هستند. گیاهانی که کم مصرف هستند و برنامه داریم که از آن ها استفاده کنیم شامل گیاه داغداغان، نارون برگ ریز و انواع بادام های کوهی ارژن که گیاهانی با مصرف آب بسیار کم هستند و می توان آنها را به صورت دیم آبیاری کرد. ارژن، بادام کوهی، آیلان، درخت اَراَر و ... بسیاری از درختانی هستند که شناسایی کردیم و تعدادی را کاشته ایم که با حداقل مصرف آب می توانند رشد کنند.

وی افزود: درختان جایگزین، گونه هایی هستند که از آن ها نام برده شد و بستگی به این دارند که در کدام منطقه کاشته شوند، در صورتی که بخواهیم در مرکز شهر درخت بکاریم باید ملاک زیبایی را هم به همیشه سبز بودن اضافه کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان درخصوص از دست دادن فضای سبز اصفهان، اظهار کرد: درختانی که بیمار و بی حال هستند را باید حذف کرد و درخت دیگری را جایگزین آن کرد که به اصطلاح درخت انتظار نامیده می شود به این صورت که درختی سالم در کنار درخت درحال خشک شدن کاشته می شود که اگر تا سال آینده درخت پیر دوام نیاورد، برایش جایگزینی قرار داده باشیم.

مرتضایی نژاد در رابطه با کاشت چمن و آبیاری گفت: برای چمن های پرمصرف در سطح شهر برنامه ای 5 ساله طراحی کرده ایم که از سال 96 عملیاتی شد. در حال حاضر اصفهان 540 هکتار چمن در شهر دارد که همه آن ها را باهم از سطح شهر نمی توان حذف کرد، بنابراین تصمیم گرفتیم که آن ها را در این 5 سال به مرور حذف کنیم. از مناطق حاشیه ای شروع و به مرکز شهر نزدیک شدیم. برای پارک های جدید اصلا چمن کار نکردیم یا از چمن مقاوم استفاده کردیم.

وی در مورد چمن مقاوم، اظهار کرد: گونه هایی از چمن که نیاز آبی نصف یا یک سوم چمن های اسپورت دارند را جایگزین این نوع چمن می کنیم، در خیلی از پارک ها از جمله پارک مهر در خیابان آتشگاه منطقه 9 کاملا از این گونه استفاده شد که زیبایی خاصی هم دارد و شهروندان از این گونه استقبال کرده اند. بنابراین چمن Cynodon dactylon را جایگزین چمن اسپورت می کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در ارتباط با نحوه کاشت چمن با مصرف کم آب گفت: چمن پرمصرف را به صورت بذر در سطح خاک می پاشند و به تدریج این بذر خود به خود رشد می کند، اما چمن کم مصرف به اصطلاح باید نشا کاری شود به صورتی که نشا گیاه را با فاصله ای مشخص و مرتب در داخل خاک قرار دهند و گیاه به روش خاصی رشد می کند که این مراحل نیاز به آموزش دارد.

مرتضایی نژاد شرح داد: برای کاشت چمن کم مصرف کلاس های آموزشی برای کارگران و کارشناسان برگزار می کنیم تا چگونگی استفاده از این چمن را به خوبی یاد بگریند. طی اقداماتی این چمن ها را در مرکز تحقیقات محمود آباد آماده و به صورت رول آماده کردیم تا کار کارگران فقط پهن کردن این چمن به صورت فرش در منطقه باشد و به مرور جایگزین چمن پرمصرف می کنیم. در بعضی مناطق نیز از سنگ ریزه، چیپس چوب و لارچ های چوبی استفاده می کنیم تا در طول این 5 سال به کلی چمن اسپورت یا پرمصرف حذف شود.

وی افزود: هیچ مساحتی از فضای سبز شهر اصفهان حذف نخواهد شد زیرا یکی از ویژگی های شهر اصفهان سرسبزی است و نگهداری از آن وظیفه سازمان پارک ها و فضای سبز است که در هر فصل از سال سعی می کنیم فضای شهر را با استفاده از گل و گیاه مناسب همان فصل سبز نگه داریم.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در مورد زمان بندی آبیاری، اظهار کرد: آبیاری جدول زمان بندی دارد که ما این جدول را برای همه مناطق ارسال می کنیم، زمان آبیاری بستگی به نوع گل دارد و در جدول ذکر شده است که در هفته چندبار باید به باغچه ها آب داد. در باغچه ها نیز اکثرا از گل هایی با مقاومت بالا استفاده کرده ایم. تاکید کرده ایم که آبیاری ها تا حدد امکان شب انجام شود،زیرا در 24 ساعت شبانه روز باید از بعضی چاه های فعال استفاده کنیم.

مرتضایی نژاد در مورد میزان مصرف آب برای درخت چنار در اصفهان، گفت: چنار درختی با مصرف آب زیاد است که در اصفهان هم فراوان کاشته شده و به گرما حساس است. دمای هوا که امسال 2 تا 4 درجه نسبت به گذشته بیشتر بوده به درخت چنار آسیب رسانده است. طبق تحقیقاتی که اخیرا اجرا شده در حال بررسی سن دقیق درختان هستیم، در نتیجه به دست آمده مشاهده شد که شهر اصفهان درخت 102 ساله، 80 ساله و60 ساله دارد که نمی توان حذفشان کرد پس از روش های مختلف آبیاری استفاده می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در بعضی مناطق آبیاری قطره ای داریم و در مناطق دیگری برای بعضی از درختان به اجبار از روش آبیاری غرقابی استفاده می کنیم زیرا درختان کهنسال تا 10 متر ریشه دوانده اند و با آبیاری قطره ای نمی توان سیرابشان کرد. گاهی در بعضی از جوی های کنار خیابان ها آب جاری است، ما سعی کرده ایم که حداقل هر ماه یک بار حتما از این روش استفاده کنیم، اما در صورت کمبود آب از شبکه آبیاری قطره ای استفاده می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1232

به "چمن Cynodon dactylon را جایگزین چمن اسپورت می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چمن Cynodon dactylon را جایگزین چمن اسپورت می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید