چک کردن آلاینده های آب با تلفن همراه

به گزارش پرسینا بلاگ، کمبود تجهیزات گران قیمت در بعضی کشورها برای شناسایی آلاینده های موجود در آب باعث استفاده از گوشی های هوشمند بدین منظور شده است.

چک کردن آلاینده های آب با تلفن همراه

از این پس می توان از دوربین های تلفن های همراه برای شناسایی موجودات کوچک آبزی و آلاینده های موجود در آب استفاده کرد.

محققان دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور ابزاری طراحی نموده اند که تجزیه و تحلیل نمونه های آب به دست آمده از دریاچه ها و رودخانه ها را در عرض چند دقیقه با استفاده از دوربین گوشی های هوشمند ممکن می نماید.

برای این کار از دوربین گوشی به منظور شناسایی ارگانیسم های تک سلولی به نام پارامسیا استفاده می گردد که به وفور در آب های سراسر دنیا وجود دارند. آنالیز ها نشان می دهد سرعت حرکت این ارگانیسم در آب با افزایش غلظت آلاینده های مختلف مانند فلزات سنگین و آنتی بیوتیک ها چقدر کاهش می یابد. در مقابل اگر آب تمیزتر باشد سرعت حرکت پارامسیا بیشتر می گردد.

برای آنالیز این موضوع یک میکروسکوپ کوچک مجهز به الگوریتم های سرعت سنج، به دوربین گوشی های هوشمند متصل می گردد. آنالیز صورت گرفته با استفاده از این ابزار نشان داد بدین شیوه با دقت می توان مقدار آلودگی آب را بر مبنای سرعت حرکت ارگانیسم مذکور مشخص کرد. به نام مثال، وجود فلزات سنگین باعث می گردد سرعت این ماده به نصف حالت عادی کاهش یابد.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7819

به "چک کردن آلاینده های آب با تلفن همراه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چک کردن آلاینده های آب با تلفن همراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید