چین و نگرانی از پیوستن اویغورها به گروه تروریستی داعش در افغانستان

به گزارش پرسینا بلاگ، علاقمندی چین برای حضور در فرایند مذاکرات صلح دولت کابل و طالبان بیانگر آن است که پکن به دنبال جلوگیری از پیوستن اویغورهای این کشور به گروه تروریستی داعش در است.

چین و نگرانی از پیوستن اویغورها به گروه تروریستی داعش در افغانستان

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، پس از اعلام موجودیت حامیان گروه تروریستی داعش در شرق افغانستان، دولت چین در خصوص برقراری ارتباط این گروه تروریستی با اویغورها نگران است و به همین منظور در فرایند صلح دولت کابل و طالبان نقش تسهیل نماینده اختیار نموده است.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در این باره می گوید که صلح ملی و فراگیر برای برقراری ثبات و پایداری در کشور جنگ زده افغانستان حیاتی است.

سخنان وانگ یی در خصوص صلح افغانستان در حالی مطرح می گردد که دینگ ژیجون فرستاده ویژه چین در افغانستان در دو دور مذاکرات چهار جانبه با هدف احیای فرایند صلح این کشور با حضور افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا شرکت نموده بود.

زیگفرید ولف مدیر تحقیقات در انجمن دموکراتیک آسیای جنوبی در بروکسل به دویچه وله گفته است که ادعای بعضی از مقامات چینی که افراط گرایان اویغور از ویزا کشور ترکیه برای ورود به افغانستان و پاکستان برای پیوستن به گروه های تروریستی استفاده می نمایند، به طور فزاینده ای پکن را در خصوص جنگ طولانی مدت در افغانستان نگران نموده است.

ولف گفت: اویغورها در اردوگاه هایی که در افغانستان و پاکستان به شدت توسط عربستان سعودی تامین مالی شده اند، آموزش ایدیولوژیک و نظامی دریافت می نمایند.

فیض محمد زلاند استاد دانشگاه کابل که با هیئت طالبان در قطر دیدار نموده نیز گفت: چین می خواهد مطمئن گردد که افراط گرایان اویغور در افغانستان و پاکستان پناهگاهی نخواهند داشت و پکن میخواهد این مسئله بخشی از مذاکرات صلح باشد.

وی اضافه نمود: هدف اصلی چین از حضور در فرایند صلح افغانستان این است که منافع مالی اش در منطقه را تامین کند.

این در حالی است که زو یانگبیو از اساتید موسسه مطالعات آسیای مرکزی دانشگاه لانجو در این باره توضیح داد: منافع مالی، امنیتی و ژیوپولیتیک چین در افغانستان توسط رسانه های غربی و چینی بزرگنمایی شده است.

وی ضمن اغراق آمیز خواندن گفته های مقامات پکن در خصوص تأثیر اوضاع افغانستان بر چین، از حکومت این کشور خواست تا فاصله خود را از مسائل امنیتی در افغانستان حفظ کند.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2936

به "چین و نگرانی از پیوستن اویغورها به گروه تروریستی داعش در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین و نگرانی از پیوستن اویغورها به گروه تروریستی داعش در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید