کارگاه آشنایی بچه ها و نوجوانان با افسانه های بومی ایران برگزار گردید

به گزارش پرسینا بلاگ، کارگاه آشنایی بچه ها و نوجوانان با افسانه های بومی ایران به منظور شناخت بیشتر فرهنگ ایرانی برگزار گردید.

کارگاه آشنایی بچه ها و نوجوانان با افسانه های بومی ایران برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پریسا شجاعی کارشناس دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه، با اعلام این خبر گفت: در این کارگاه ذهن بچه ها با اجرای افسانه کردی و بومی شاماران در رابطه با آشنایی با فرهنگ ایرانی به چالش کشیده شد.

او با بیان اینکه شاماران یک افسانه کردیست که در فهرست میراث ناملموس ثبت ملی شده است اضافه نمود: در ادامه این کارگاه به منظور احیای خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم بومی مانند پخت آش شاماران و خواص گیاهان مطالبی مطرح شد.

شجاعی با اشاره به اینکه در افسانه شاماران به دانش گیاهان، علم طب و شناخت گیاهان دارویی اشاره شده اضافه نمود: در صنایع دستی مناطق مختلف کردنشین از کردهای کرمانشاه، کردستان و کرمانج طرح شاماران (شاهماران: زنی زیبا با بدن مار) وجود داشته و امروزه هنرمندان ترکیه در طراحی زیورآلات و کاشیها و رونق صنعت گردشگری کشورشان از این طرح و نقشها استفاده می نمایند .

وی گفت: احیای عروسک شامارن در سال 1397 توسط گروه هنرمند باجی صورت گرفت و در موزه عروسک و فرهنگ ایران رونمایی شد.

در ادامه این کارگاه که در فرهنگسرای استاد شهریار شهرستان شهریار با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار گردید، با معرفی فرهنگنامه بچه ها و نوجوانان، نحوه استفاده از این فرهنگ نامه و آشنایی با آن برای شرکت نمایندگان بازگو شد و بنا بر موضوع کارگاه، مدخل اسطوره از جلد دوم فرهنگنامه مورد آنالیز نهاده شد.

فرهنگنامه بچه ها و نوجوانان ؛ تنها کتاب مرجع تالیفی در این حوزه و شامل 26 جلد است که تاکنون 18جلد از آن برای سنین 10 تا 12 سال تالیف شده و مرجعی عمومی است.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1081

به "کارگاه آشنایی بچه ها و نوجوانان با افسانه های بومی ایران برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه آشنایی بچه ها و نوجوانان با افسانه های بومی ایران برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید