کجا می توانیم گوزن زرد ایرانی ببینیم؟

به گزارش پرسینا بلاگ، گوزن زرد ایرانی

ارومیه از آن دسته شهرهایی است که در یک جاذبه اش، یک جاذبه دیگر وجود دارد! خیلی از افراد ارومیه را با دریاچه مشهورش که حالا خشک شده است می شناسند و حالا هم که معروفیت جهانی پیدا نموده است. اما اینجا شهری است که هیچ کمبودی از جاذبه های گردشگری ندارد. مطمئنا برایتان جالب است اگر بدانید در همین دریاچه مشهور، جزیره ای بسیار زیبا به نام جزیره اشک نهان است که در آن گوزن های ایرانی زندگی می نمایند. قبل از اینکه بار سفر خود را به سمت این جزیره ببندید، خوب است کمی از این جزیره بیشتر بدانید. همراه خبرنگاران باشید:

کجا می توانیم گوزن زرد ایرانی ببینیم؟

یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری دریاچه ارومیه، جزیره اشک است که در بخش جنوبی کبودان قرار گرفته و یکی از برترین زیستگاه های پرنده هایی مانند فلامینگو است. وسعت این جزیره به 2115 هکتار می رسد و در آن نوعی گوزن به نام گوزن های زرد ایرانی زندگی می نمایند که یکی از کمیاب ترین گونه های گوزن در سراسر دنیا است.

البته برای رفت و آمد در این جزیره باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز داشته باشید چرا که این جزیره در قلمرو پارک ملی دریاچه ارومیه قرار گرفته است.

گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک

جالب است بدانید تا سال ها پیش کسی از وجود گوزن های زرد در ایران با خبر نبود و همه فکر می کردند که این گونه زیبا منقرض شده است، تا اینکه در سال 1335، چند گوزن زرد در کناره های رود دز به چشم خوردند و بعد از آن دوباره این امید بوجود آمد که با حفاظت از این چند تعداد به جای مانده، می توان مانع از انقراض آنها شد.

بعد از این موضوع تصمیم گرفته شد تا زیستگاهی را برای این جانور نایاب انتخاب نمایند که کمترین آسیب و خطر را برای آن در پی داشته باشد و به همین علت جزیره اشک به علت امن بودن و دارا بودن شرایط آب و هوایی خوب انتخاب شد. حالا این گونه زیبا در جزیره اشک زیست می نماید و با زاد و ولدی که بین آنها صورت گرفته، تعدادشان بیشتر شده است.

از جزیره اشک بیشتر بدانید

ساختار جزیره اشک، آهکی است و به همین علت بعد از هر ریزش باران، به قطر رسوب های کناره دریاچه اضافه می گردد. این مسئله باعث می گردد تا آب کمی در آن نگهداری گردد. با این اوصاف محیط زیست بانان مجبور شدند تا آب خوری های مصنوعی ای ایجاد نمایند و آب مورد احتیاج گوزن ها را تهیه نمایند. البته در زمان خنکی هوا، حیوان آب مورد نظر را از علف های خنک تهیه می نماید و در غیر این صورت برای آب خوردن به آبشخورها نزدیک می گردد. به همین علت به خاطر نزدیک شدن حیوان ها به این آبخوری ها، می گردد ، می توان به راحتی رفتارهای این حیوانات را مطالعه کرد و اطلاعات خوبی برای زنده نگه داشتن آنها به دست آورد.

منبع: الی گشت
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8022

به "کجا می توانیم گوزن زرد ایرانی ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا می توانیم گوزن زرد ایرانی ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید