کدام چاپگر؛ چاپگر لیزری یا جوهر افشان؟

به گزارش پرسینا بلاگ، اگر تا به امروز سری به بازار فروش چاپگر زده باشید، حتماً متوجه شده ­اید که یکی از اولین انتخاب­ هایی که خریداران چاپگرها با آن روبرو می­ شوند، انتخاب بین چاپگر لیزری یا چاپگرجوهرافشان است.

کدام چاپگر؛ چاپگر لیزری یا جوهر افشان؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ تک برگی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

چاپگرهای لیزری با استفاده از یک کارتریج تونر (که حاوی پودر مخصوص است) به همراه یک فیوزر حرارتی عمل چاپ را انجام می­دهند. اما در مقابل، چاپگرهای جوهر افشان برای چاپ بر روی کاغذ، مجهز به نازل­ های میکروسکوپی­ ای هستند که جوهر مایع را اسپری می­نمایند.

هر دو نوع این چاپگرها بعنوان نوعی از چاپ دیجیتال فعالیت نموده و برای مصارف خانگی و هم مصارف صنعتی قابل استفاده هستند. اما با این وجود، هر کدام از این دو نوع، فناوری خاص خود را دارند و برای کاربردهای خاصی مناسب اند. از این رو، در این مقاله قصد داریم که به مقایسه این دو نوع چاپگر بپردازیم و شما را با مزایا و معایب هر کدام از آن­ها بیشتر آشنا سازیم. بنابراین پیشنهاد می­کنیم که پیش از انتخاب چاپگر، حتماً به نکاتی که در ادامه ارائه می ­گردد، توجه کنید.

مقایسه قیمت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

جالب است بدانید که قیمت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان تقریباً با هم برابر است. به عبارت دیگر اگر به دنبال یک چاپگر چندکاره هستید (چاپگری که علاوه بر چاپ، قابلیت فتوکپی و اسکن تصاویر را هم داشته باشد)، تفاوت قیمت قابل توجهی بین یک چاپگر جوهر افشان متداول مانند Canon PIXMA MX350 و یک چاپگر لیزری پرفروش مانند Dell 1133 وجود ندارد.

اما نکته قابل توجهی که در انتخاب چاپگرهای مالی مانند نمونه ­های ذکر شده باید مد نظر داشته باشید این است که برخلاف چاپگرهای جوهرافشان، چاپگرهای مقرون به صرفه لیزری معمولاً تنها قادر به چاپ سیاه و سفید هستند. با این حال، اگر بخواهیم ارزان قیمت­ ترین چاپگرهای لیزری و جوهر افشان را با هم مقایسه کنیم، اختلاف قیمت نسبتاً زیادی وجود دارد. به طوری که ارزان­ترین چاپگر لیزری قیمتی در حدود 130 دلار دارد. این در حالی است که تنها با حدود 60-70 دلار می­توان یک چاپگر جوهرافشان تهیه کرد. اما پیش از انتخاب این چاپگرهای جوهرافشان حتماً توجه کنید که این نوع چاپگرها معمولاً از کارتریج ­های استارتر استفاده می­نمایند که مخزن جوهرشان کاملاً پر نیست. بنابراین، پس از چاپ تعداد کمی کاغذ با این چاپگرها، باید هزینه جداگانه­ ای برای خرید جوهر بپردازید.

چاپگرهای لیزری در مقابل چاپگرهای جوهرافشان: مزایا و معایب

چاپگرهای جوهرافشان با استفاده از جوهر و افشاندن آن روی کاغذ، یک تصویر دیجیتالی ایجاد می نمایند، در سوی مقابل چاپگرهای لیزری اینکار را با استفاده از تاباندن لیزر روی کاغذ انجام میدهند. اما کدام یک از این چاپگرها بهتر هستند؟ خب بستگی دارد.

در ادامه سعی میکنیم مزایا و معایب چاپگرهای لیزری و چاپگرهای جوهرافشان را آنالیز نموده و با مقایسه آنها به شما یاری کنیم تا دریابید کدام یک برای استفاده شما در منزل گزینه مناسب تری می باشد.

به لطف هزینه نگهداری پایین و در دسترس بودن چاپگرهای جوهرافشان، امروزه بیشتر خانوارها از این نوع چاپگرها برای امور روزانه خود استفاده می نمایند با این وجود امروزه چاپگرهای لیزری(حتی مدل های رنگی) نیز با قیمت و اندازه های مناسب برای خانه یا یک دفتر کار کوچک در دسترس هستند اما برای پی بردن به این موضوع که آیا ضروری است به چاپگرهای لیزری کوچ کنید، باید موارد استفاده و احتیاجهای خود را تجزیه و تحلیل نمایید، پس با ما همراه باشید تا به آنالیز دقیق تر و مقایسه چاپگرهای لیزری و جوهرافشان بپردازیم.

چاپگرهای جوهرافشان

مزایا چاپگرهای جوهرافشان

  • چاپگرهای جوهرافشان برای تصاویر و اسناد به اصطلاح سنگین عالی هستند و در فراوری رنگ های ملایم عملکرد عملکرد بهتری نسبت به چاپگرهای لیزری دارند.
  • هزینه راه اندازی کمتری دارند
  • چاپگرهای جوهرافشان از نمونه های لیزری ارزان تر هستند، از طرفی کارتریج های جوهرافشان از کارتریج های تونر مورد احتیاج در چاپگرهای لیزری ارزان تر هستند.
  • چاپگرهای جوهرافشان می توانند روی انواع مختلف کاغذ مثل کاغذهای گلاسه، بافت دار و حتی پارچه عمل چاپ را انجام دهند.
  • تقریبا به هیچ زمانی برای گرم کردن قبل از عمل چاپ احتیاج نیست.
  • کارتریج های جوهرافشان را میتوان دوباره پر کرد و مورد استفاده قرار داد، بنابراین در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد.
  • چاپگرهای جوهر افشان نسبت به چاپگرهای لیزری کوچک تر و سبک تر هستند و طول عمر بیشتری دارند

معایب چاپگرهای جوهرافشان

  • جوهر این چاپگرها از آب تشکیل شده، بنابراین در مقابل رطوبت مستعد آسیب پذیری بوده و تصاویر محو خواهند شد.
  • کارتریج های جوهر احتیاجمند پاکسازی مکرر هستند، اگرچه خود چاپگرها به طور اتوماتیک عمل پاکسازی را انجام میدهند اما طی این فرآیند جوهر زیادی هدر می رود.
  • با وجود اینکه چاپگرهای جوهرافشان روز به روز سریع تر می شوند اما هنوز نسبت به نمونه های لیزری سرعت بسیار کمتری دارند چرا که چالش اصلی، احتیاجمندی به حجم بالای جوهر برای عمل چاپ می باشد.
  • بعضی از چاپگرهای جوهر افشان در صورت استفاده از کاغذهای اداری ساده، متون کم رنگ و درهم فراوری می نمایند.
  • پرینترهای جوهر افشان برای مصارف خانگی دارای سینی کاغذی با ظرفیت کم حدود 50 تا 100 ورق هستند. سینی های خروجی تقریباً وجود ندارند و در صورت چاپ زیاد این موضوع می تواند دردسرساز باشد.

چاپگرهای لیزری

مزایا چاپگرهای لیزری

  • سرعت چاپ در چاپگرهای لیزری از چاپگرهای جوهر افشان بیشتر است، با این وجود این تفاوت سرعت در تعداد چاپ کم حس نمی گردد اما برای کاربرانی احتیاجمند تعداد زیادی چاپ هستند این تفاوت محسوس خواهد بود.
  • متن فراوری شده توسط چاپگرهای لیزری پررنگ و کاملا واضح هستند. بنابراین اگر چاپ های شما بیشتر مربوط به متون و گهگاهی تصاویر میباشد چاپگر لیزری بسیار بهتر خواهد بود، همچنین چاپگرهای لیزری در چاپ متون ریز و خطوط کوچک بهتر عمل می نمایند.
  • چاپگرهای لیزری برای تعداد چاپ های بالا مناسب تر از چاپگرهای جوهرافشان هستند.
  • مقایسه چاپگرهای لیزری و چاپگرهای جوهرافشان از لحاظ هزینه پیچیده به نظر می رسد. اگرچه چاپگرهای لیزری گران تر هستند اما کارتریج های تونر نسبت به کارتریج های جوهرافشان کم مصرف تر بوده و از طریق آن می توان تعداد چاپ بسیار بیشتری انجام داد.

معایب چاپگرهای لیزری

  • اگرچه پرینترهای لیزری سریعتر کار می نمایند ، اما قبل از چاپ احتیاجمند زمانی برای گرم شدن هستند.
  • اگرچه در طولانی مدت تونر به صرفه تر است ، اما هزینه های مقدماتی برای چاپ لیزری بیشتر از چاپگر جوهرافشان می باشد.
  • نشت تونر یک کابوس واقعی خواهد بود.
  • بر خلاف چاپگرهای جوهرافشان، چاپگرهای لیزری برای چاپ روی متریال مختلف چندان انعطاف پذیر نیستند و هر چیزی که به گرما حساس باشد، در این چاپگرها قابل استفاده نخواهد بود.
  • چاپگرهای لیزری می توانند گرافیک های ساده را چاپ نمایند اما تصاویر و عکس ها می توانند چالش برانگیز باشند.
  • بعضی از پرینترهای لیزری جمع و جور در بازار موجود هستند ، اما به طور کلی چاپگرهای لیزری بزرگتر و سنگین تر از همتایان جوهر افشان هستند.

مقایسه قیمت های مواد مصرفی دو چاپگر

برای استفاده مداوم از یک چاپگر در طولانی مدت، باید دائماً اقلام مصرفی آن مانند کاغذ، جوهر و یا تونر را فراهم و یا کنترل کنید. به طور کلی، مقدار این هزینه ­های جاری، به ازای چاپ هر برگ A4 ، چیزی در حدود چند سِنت است! البته محاسبه دقیق این مقدار، چندان سخت نیست. کافی است که هزینه تهیه و تعویض جوهر و یا کارتریج تونر چاپگر را به تعداد کاغذی که پس از آن می­توان چاپ کرد،

تقسیم کنید تا مقدار دقیق آن را به دست آورید (البته این محاسبه معمولاً توسط سازنده چاپگر انجام می­گردد به اطلاع خریدار می­رسد). اما همان طور که احتمالاً حدس می­زنید، هزینه جاری چاپ با استفاده از چاپگرهای جوهرافشان و لیزری با هم متفاوت است. اگر به طور همزمان قصد چاپ سیاه سفید و رنگی را دارید، هزینه چاپ هر صفحه با استفاده از چاپگرهای جوهرافشان، چیزی در حدود 20 سنت می­ گردد. اما اگر تنها بخواهید با جوهر مشکی چاپ کنید،

این هزینه به 7-8 سنت کاهش می­ یابد. با این حال، برای چاپ­ سیاه سفید، استفاده از چاپگرهای لیزری، انتخاب مقرون به صرفه ­تری است. چرا که چاپگرهای لیزری مالی، برای چاپ هر برگ کاغذ سیاه سفید، تنها هزینه ­ای در حدود 6 سنت را به مصرف نماینده­ تحمیل می­ نمایند. اما گفتنی است که استفاده از چاپگرهای لیزری بزرگتر، هزینه ­های اضافی­ ای را نسبت به چاپگرهای جوهرافشان به دنبال دارد. چرا که این چاپگرها اغلب احتیاجمند یک فیوزر کارتریج اضافی و یا تعویض مرتب بعضی قطعات هستند.

سرعت و کیفیت چاپ چاپگرها

برای چاپ صفحات متنی سیاه سفید، بدون شک استفاده از چاپگرهای لیزری مناسب­تر است. چرا که از نظر سرعت چاپ این نوع چاپگرها عملکرد بسیار بهتری دارند. به طوری که حتی چاپگرهای لیزری ارزان قیمت مونوکروم قادرند که حدود 20 صفحه را در عرض یک دقیقه چاپ نمایند. اما سرعت چاپ چاپگرهای جوهرافشان بسیار پایین­تر است. برای نمونه، با استفاده از یک چاپگر جوهرافشان مالی، نباید انتظار چاپ بیش از 6 صفحه در دقیقه را داشته باشید! از سوی دیگر، در خصوص کیفیت چاپ، هر دو نوع چاپگر لیزری و جوهر افشان، برای چاپ در ابعاد متداول کاغذ، تقریباً کیفیت یکسانی را ارائه می­دهند. اما اگر قصد چاپ فونت­ های ریز و یا طرح­ های بسیار پیچیده را دارید، استفاده از چاپگرهای لیزری انتخاب بهتری به نظر می­رسد.

امیدواریم با در نظر داشتن همین چند نکته ساده پیرامون تفاوت­های و شباهت­ های چاپگرهای لیزری و جوهرافشان بتوانید بهترین گزینه را برای کاربرد مد نظرتان انتخاب کنید.

خرید چاپگر جوهر افشان یا پرینتر لیزری ؟

تصمیم گیری در انتخاب بین چاپگرهای جوهرافشان و لیزری به میزان و چیزی که میخواهید چاپ کنید بستگی خواهد داشت.چاپگرهای جوهرافشان مناسب تعداد چاپ کمتر و تصاویر حجیم مثل عکس های خانوادگی و پروژه های دانشجویی و تکالیف مدرسه هستند در سمت مقابل چاپگرهای لیزری انتخاب مناسب تری برای چاپ تعداد زیادی از اسناد متنی، محسوب می شوند.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6865

به "کدام چاپگر؛ چاپگر لیزری یا جوهر افشان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام چاپگر؛ چاپگر لیزری یا جوهر افشان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید