ایران رتبه شانزدهم در تولید علم دنیا را دارد

به گزارش پرسینا بلاگ، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به سهم ایران از تولید علم دنیا با بیان اینکه ایران رتبه شانزدهم در تعداد مقالات علمی دنیا را دارد، گفت: ایران بین 20 کشور برتر دنیا در تولید یک درصد مقالات برتر ISI قرار گرفته است.

ایران رتبه شانزدهم در تولید علم دنیا را دارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یک نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برنامه هفته پژوهش و فناوری را شرح داد و گزارشی از فعالیت های اجرا شده در بخش پژوهش و فناوری کشور در یک سال گذشته را ارائه کرد.

به گفته وی، برنامه های هفته پژوهش و فناوری از 16 آذر ماه در شهرستان ها آغاز شده و برنامه های ویژه این هفته در تهران از شنبه 23 آذر ماه آغاز خواهد شد.

وی شرح داد: هفته پژوهش در تهران با نواخته شدن زنگ پژوهش در دبیرستان پسرانه فرهنگ تهران با حضور وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش آغاز می شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: 26 آذر ماه همزمان با افتتاح بیستمین نمایشگاه عرضه و تقاضای فناوری و نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران هم به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح می شود.

بودجه پارک های علم و فناوری به رقم بیش از 500 میلیارد تومان افزایش یافت

برومند با اشاره به فعالیت های اجرا شده در یک سال گذشته در بحث پژوهش و فناوری کشور شرح داد: در پارک های فناوری تعداد ایده های تجاری شده افزایش یافته است همچنین فروش شرکت های مستقر در پارک های فناوری و صادرات محصولات آنها در یک سال گذشته با افزایش روبرو بوده است.

به گفته برومند، تعداد واحدهای مستقر در پارک های علم و فناوری حدود 7800 شرکت گزارش شده که 56 هزار نفر در این شرکت های دانش بنیان شاغل شده اند.

وی گفت: در نتیجه فعالیت رو به رشد پارک های علم و فناوری در سال گذشته سه پارک پیروز به کسب ردیف بودجه شده اند و در مجموع بودجه پارک ها حدود 80 درصد افزایش یافته است و به رقم بیش از 500 میلیارد تومان رسیده است.

سال همکاری چشمگیر پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها

برومند سال گذشته را سال رشد چشمگیر پارک ها و مراکز رشد مستقر در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مطرح نمود و گفت: در نتیجه مشارکت پارک های علم و فناوری با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها شاهد افزایش تیم های شتاب دهنده و مراکز نوآوری در کشور بوده ایم که با توجه به نیاز کشور این مشارکت و همکاری برای توسعه فناوری، نوآوری و تجاری سازی اهمیت ویژه ای دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی مدرسه اشتغال در 4 دانشگاه را از دیگر دستاوردهای سال گذشته مطرح نمود و گفت: این طرح از سوی دانشگاه شریف پیشنهاد شد و مورد حمایت وزارت علوم قرار گرفت.

300 میلیارد تومان برای حمایت از واحدهای نوآور اختصاص یافت

وی ادامه داد: در سال گذشته 300 میلیارد تومان از منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق های پژوهش و فناوری اختصاص یافته تا از واحدهای نوآور حمایت کنند که این رقم رشد بیش از 30 برابری منابع حمایتی را نشان می دهد.

برومند گفت: ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت از دیگر اولویت های بخش پژوهش و نوآوری کشور است که در این باره در سال گذشته با پیروزیت همراه شده به طوری که تعداد قراردادهای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت در خاتمه سال 97 حدود دو برابر شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: همچنین تعداد کارفرمایان و مجریان و دانشجویانی که از این پروژه ها دریافتی داشتند افزایش چشمگیری یافته است به طوری که 1700 میلیارد تومان درآمد حاصل از قراردادهای دانشگاه با صنعت بوده است.

وی گفت: در نتیجه اجرای پروژه های ارتباط دانشگاه با صنعت هم اکنون 1500 خاتمه نامه با سفارش کاربرد داخلی و به درخواست صنایع اجرا شده که البته در این باره هنوز راضی نیستیم و باید به عدد سفارشی سازی 25 درصد از کل خاتمه نامه ها برسیم.

دوره های مهارت آموزی در دانشگاه ها دو برابر شد

برومند با اشاره به آمار دوره های مهارت آموزی در دانشگاه ها گفت: در سال گذشته تعداد دوره های مهارت آموزی در دانشگاه ها دو برابر شده و همچنین تعداد شرکت کنندگان در این دوره ها هم رشد چشمگیری داشته است.

به گفته وی، در طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی در صنایع هزار فرصت برای حضور اساتید و اعضای هیأت علمی در صنایع شناسایی شده و اغلب افرادی که به این فرصت ها رفته اند از اساتید و اعضای هیأت علمی جوان هستند که برای طی کردن مراحل استخدام باید این دوره را بگذرانند.

وی گفت: این دوره پیش بینی شد که ضعف تجربه عملی در اعضای جوان هیأت علمی را برطرف کند زیرا اغلب اعضای جوان هیأت علمی ها از کسانی هستند که به سرعت مدارج علمی را پشت سر گذاشته اند و اکنون جذب دانشگاه ها شده اند.

25 درصد از مقالات ایرانی با مشارکت خارجی ها تهیه می شود

برومند همچنین آخرین آمار شبکه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 5800 آزمایشگاه در این شبکه ثبت شده اند و علی رغم کندی پیشرفت این فرصت در سال گذشته برای جبران کاستی ها در سال های پیش رو تلاش می کنیم.

برومند ادامه داد: 40 میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه ها اختصاص پیدا کرده که سهم هر دانشگاه معین شده است و هفته آینده امیدواریم منابع به دانشگاه ها تخصیص داده شده باشد تا از نمایشگاه ساخت داخل بتوانند امکانات آزمایشگاهی مورد نیاز خود را خریداری کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شرایط ایران در جایگاه های علمی را تشریح کرد و گفت: در دو شاخص مقالات ISI و اسکوپوس رتبه 16 در جهان و رتبه اول در کشورهای اسلامی را داریم همچنین در زمینه تعداد مقالات دارای استناد بالا تعداد مقالات ایرانی یک درصد افزایش یافته و رتبه ایران به 18 رسیده است.

وی گفت: 25 درصد مقالات ایرانی با مشارکت پژوهشگران خارجی انجام می شود.

خاتمهی پیام/

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2674

به "ایران رتبه شانزدهم در تولید علم دنیا را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران رتبه شانزدهم در تولید علم دنیا را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید