کشاورزی گلستان رها شده است ، هیچ برنامه و سیاستی برای کشت نداریم

به گزارش پرسینا بلاگ، محمدتقی احسن، دبیرخانه کشاورز گرگان اظهار کرد: بازرگانی و بازار فروش مناسبی برای عرضه محصولات کشاورزی در استان نداریم، ما استانی هستیم که کشاورزی مان رها شده است؛ هیچ برنامه و سیاستی برای کشت نداریم، نظارت ها درست انجام نمی گردد و بحث های کلان کشوری مانند تحریم ها و عدم صادرات هم بیشتر به مسائل ما دامن زده است.

کشاورزی گلستان رها شده است ، هیچ برنامه و سیاستی برای کشت نداریم

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از مهر، یکی دو هفته بیشتر از فصل برداشت سیب زمینی نگذشته که افت قیمت محصول و افزایش دو برابری کرایه حمل سیب زمینی کاران گلستانی را شوکه و نقره داغ کرد. نبود برنامه کشت حجم بالای فراوری را رقم زده، کرایه های حمل سربه فلک کشیده است و برنامه های کشت قراردادی محصول درست از آب در نیامده، از صادرات هم خبری نیست؛ این ها بخشی از بی برنامگی هاست که مسائل را روی دوش سیب زمینی کاران گلستانی تلنبار نموده است.

مطابق برنامه کشت سازمان جهاد کشاورزی، سالانه باید 6 هزار و 500 هکتار سیب زمینی در گلستان کشت شود؛ نوسان قیمت سیب زمینی در بازار و افزایش بی سابقه کرایه حمل این روزها دردسرهای فراوانی را برای سیب زمینی کاران گلستانی ایجاد نموده است.

کشاورزان بی برنامگی مسئولان را عامل اصلی مسائل پیش روی سیب زمینی کاران می دانند و مسئولان دلال بازی در بازار سیب زمینی و کرایه حمل را عامل مسائل فراروی کشاورزان گلستانی قلمداد می نمایند.

  • ارزانی سیب زمینی دسترنج کشاورزان گلستانی را به باد داد
  • آشنایی با خواص شگفت انگیز سیب زمینی
  • آشنایی با خواص پوست سیب زمینی

دبیرخانه کشاورز گرگان هم شرایط فعلی را ناشی از نبود برنامه و بازار داغ دلال بازی دانست و اظهار کرد: قیمت سیب زمینی در استان هفته نخست خرداد ماه به بدترین شرایط رسید؛ دلال بازی و نداشتن ثبات در بازار و همچنین نداشتن برنامه برای خرید تضمینی چنین شرایطی را رقم زده است.

محمدتقی احسن اضافه نمود: امیدواریم با خرید تضمینی که از روز یکشنبه 11 خرداد آغاز شده بازار به تعادل نسبی دست یابد، با اعلام آغاز خرید تضمینی قیمت سیب زمینی استان کمی افزایش یافته اما باز هم کمکی به کشاورزان نمی نماید.

وی شرح داد: امروز 12 خرداد قیمت به بالای هزار تومان رسیده است، اگر کشاورز از هر هکتار 20 تن محصول برداشت کند و هر کیلوگرم سیب زمینی را بالای هزار و 500 تومان بفروشد تازه هزینه فراوری را به دست آورده بدون آنکه سودی برده باشد.

دبیرخانه کشاورز گرگان ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم در منطقه، سال 99 بسیاری از مزارع سیب زمینی استان قارچی بودند و عملکرد در واحد سطح (تُناژ) کاهش یافته است و در این شرایط کشاورزان گلستانی متضرر می شوند.

وی گفت: در کنار قیمت پائین محصول، مسائل حمل هم برای سیب زمینی کاران دردسرساز شده است؛ یک روز کامیون هست و روز دیگر کامیون پیدا نمی شود؛ کامیون داران هم مسائل خاص خودشان را دارند و در نهایت تمام مسائل سر کشاورزی که دستش از همه جا کوتاه است، شکسته می شود.

کشاورزی استان رها شده است

احسن اعلام کرد: افزایش کرایه حمل هم مسائل سیب زمینی کاران استان را پیچیده تر نموده است، بخش عمده مسائل ناشی از دلال بازی است، کرایه حمل هم توافقی اعلام می شود، در پیک برداشت محصولات کشاورزی در استان قرار داریم؛ نظارت عالیه ای هم وجود ندارد و در نهایت شرایط به گونه ای رقم می خورد که همه تبعات به کشاورز باز می شود.

احسن گفت: کشاورز با دلار هزینه می نماید و با ریال محصول خود را به فروش می رساند، قیمت ادوات کشاورزی و نهاده ها نسبت به سال گذشته چند برابر شده است؛ کشاورز سم 20 هزار تومانی را سال جاری 120 هزار تومان می خرد؛ دستمزد کارگر از 25 هزار تومان به 50 هزار تومان رسیده اما محصول کشاورز با همان 14 هزار ریال پارسال به فروش می رسد.

یکی از کشاورزان گلستانی درباره مسائل این روزهای سیب زمینی کاران استان اظهارکرد: قیمت سیب زمینی نوبرانه در استان حدود هزار و 500 تومان بود و در هفته گذشته به 600 تومان رسید.

عباس مجنی اضافه نمود: مسئولان جهاد کشاورزی گلستان برای اینکه بتواند به برنامه های ابلاغی سازمان جامع عمل بپوشاند در ابتدای فصل زراعی، به بهانه اینکه کشت قراردادی سیب زمینی در استان را برای نخستین بار آغاز نموده ایم و قیمت سیب زمینی کاهش نمی یابد کشاورزان را به کشت بیشتر این محصول ترغیب کردند.

وی اضافه نمود: قرارداد کشت فقط در سطح 100 هکتار بین کارخانه داران و کشاورزان منعقد شد اما 700 هکتار کشت محصول در مرکز استان را افزایش داد، بی برنامگی در ارائه الگوی کشت مناسب و صادرات در کنار نبود نظارت کافی خسارت های جبران ناپذیری بر کشاورزان وارد نموده است.

این سیب زمینی کار گلستانی ادامه داد: تا این لحظه کارخانه داران خرید محصول از کشاورزان را آغاز ننموده اند و خبری از صادرات هم نیست.

وی توضیح داد: این روزها به شدت کرایه حمل افزایش یافته است؛ کرایه حمل بار به تهران از دو میلیون و 700 هزار تومان به چهار میلیون و 500 و کرایه حمل به تبریز از چهار میلیون و 200 هزار تومان به بیش از هفت میلیون تومان رسیده است.

دلال بازی رونق پیدا نموده

مجنی اعلام کرد: سیب زمینی گلستان در میدان بار گرگان خریدار ندارد، هیچ نرخ مشخصی برای حمل محصول به سایر استان ها وجود ندارد و نظارتی هم انجام نمی شود و در این شرایط بازار دلال بازی رونق پیدا نموده است؛ دلال بازی را هم می توان در خرید پائین محصول مشاهده کرد و هم در افزایش نرخ کرایه حمل.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان در مورد مشکل حمل سیب زمینی کاران گفت: هم اکنون در فصل پیک برداشت محصولات کشاورزی در استان قرار داریم و در هفته گذشته به دلیل تعطیلات و محدودیت های ترافیکی اعمال شده برای افزایش ایمنی سفر و همچنین پیک برداشت سیب زمینی کامیون به اندازه کافی به استان نرسید.

مهدی میقانی شرح داد: نرخ حمل تابع عرضه و تقاضاست، درصد قابل توجهی از گرانی کرایه حمل ناشی از فعالیت دلالانی است که برای کارخانجات خرید می نمایند.

به سایر استان ها فراخوان داده ایم

وی اضافه نمود: برای حل مشکل کامیون برای حمل محصول سیب زمینی کاران به استان های دیگر فراخوان داده ایم و امید داریم به زودی مشکل کمبود کامیون حل شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان اظهار کرد: مراحل احداث تونل ضدعفونی ریلی و زمینی در مرز اینچه برون هم به خاتمه رسیده است، امیدواریم به زودی مشکل صادرات سیب زمینی به قزاقستان و کشورهای آسیای میانه از مرز اینچه برون حل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم که در ابتدای فصل کشت به سیب زمینی کاران نوید سال پررونقی را داده بود، در مورد تمهیدات صورت گرفته برای برطرف مسائل گفت: از صبح یکشنبه تعاون روستایی محصول سیب زمینی کاران را به قیمت توافقی 50 تا 100 تومان بیشتر از قیمت بازار خریداری می نماید.

مختار مهاجر اضافه نمود: همچنین تعاون روستایی قراردادی با کارخانه عمل آوری سیب زمینی در بندرگز منعقد نموده است.

وی ادامه داد: فراخوان اداره کل راهداری برای حل مشکل کمبود کامیون و سایر موارد ذکر شده تمهیداتی است که برای تنظیم بازار سیب زمینی در استان اندیشیده شده تا زمانی که صادرات آزاد شود.

افزایش فراوری، افت شدید قیمت سیب زمینی، کاهش صادرات و ماندن محصول روی دست کشاورزان از چالش های همیشگی سیب زمینی کاران گلستانی است و برنامه ریزی مناسب جهادکشاورزی و اجرای الگوی کشت در استان را می طلبد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4555

به "کشاورزی گلستان رها شده است ، هیچ برنامه و سیاستی برای کشت نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی گلستان رها شده است ، هیچ برنامه و سیاستی برای کشت نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید