کشف دستگاه رمزنگار جنگ جهانی دوم

به گزارش پرسینا بلاگ، غواصان در آب های دریای بالتیک به صورت تصادفی پیروز به کشف یک دستگاه رمزنگار بسیار نادر انیگما شدند که نازی ها در طول جنگ جهانی دوم از آن استفاده می کردند.

کشف دستگاه رمزنگار جنگ جهانی دوم

به گزارش خبرنگاران و به به نقل از زومیت، غواصان آلمانی در دریای بالتیک به دنبال یافتن تورهای ماهیگیری دور انداخته شده بودند که به صورت تصادفی یک دستگاه رمزنگار انیگما کشف کردند. انیگما در دوران جنگ دوم جهانی توسط ارتش آلمان نازی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت. تصور می گردد این دستگاه رمزنگار از درون یکی از زیردریایی های نازی ها به بیرون پرت شده باشد. غواصان ابتدا تصور می کردند یک ماشین تحریر در بستر خلیج گِلتینگ پیدا نموده اند؛ ولی فلوریان هوبر که باستان شناس زیر آبی است، به سرعت متوجه اهمیت تاریخی این دستگاه شد.

دکتر هوبر در این رابطه می گوید:

من در طول 20 سال گذشته کشف های عجیب و غریب زیادی انجام داده ام.؛ ولی هیچ وقت به خواب هم نمی دیدم که روزی یک ماشین مشهورِ انیگما پیدا کنم.

ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم از دستگاه های پیشرفته ای برای مخابره پیا م های سِری استفاده می کرد؛ ولی رمزنگاران انگلیسی با شکستن این رمزها توانستند به متفقین کمک برسانند تا در جنگ های دریایی کنترل اقیانوس اطلس را به دست بگیرند. در مرکز رمزگشایی انگلستان در پارک بلتچلی، تیمی از رمزنگاران انگلیسی به رهبری آلن تورینگ توانستند پیغام های نازی ها را رمزگشایی نمایند تا جنگ را کوتاه تر و از گرفته شدن جان هزاران نفر جلوگیری نمایند.

اندکی پس از تسلیم شدن آلمان در ماه می سال 1945، به خدمه 50 ففرایند زیردریایی آلمانی (یوبوت) دستور داده شد زیردریایی های خود را در خلیج گلتینگ، نزدیک مرز دانمارک غرق نمایند تا از افتادن آن ها به دست نیروهای متفقین جلوگیری گردد. از بین بردن دستگاه های رمزنگار جزئی از همین دستور بود.

دکتر هوبر که در شرکت سابماریس کار می نماید که وظیفه انجام مأموریت های تحقیقاتی در زیر آب را بر عهده دارد، فکر می نماید دستگاه انیگمایی که او و همکارانش کشف نموده اند، یکی از همین دستگاه هایی است که طبق دستور باید به آب انداخته می شد. به طور کلی نازی ها در سرانجام جنگ بیش از 200 زیردریایی خود را در دریاهای شمال و بالتیک غرق کردند. دستگاه انیگما که ظاهری شبیه به ماشین تحریر معمولی دارد، از یک صفحه کلید و چرخ تشکیل شده است که پیغام ها را به هم می ریزد. بیش از چندصد هزار نمونه از این دستگاه ها ساخته شده بود؛ ولی اکنون تنها چندصد دستگاه رمزنگار از این مدل باقی مانده و بقیه از بین رفته اند.

دستگاه های انیگمای باقی مانده معمولا سر از حراجی های سرتاسر اروپا و جاهای دیگر درمی آورند و با قیمت های گزافی از ده ها هزار یورو به بالا به فروش می فرایند. کشف اخیر توسط تیمی از غواصان صورت گرفته است که از جانب بنیاد جهانی طبیعت (WWF) مشغول یافتن تورهای ماهیگیری رهاشده در دریا بودند؛ تورهای ماهیگیری که صیادان در آب رها می نمایند و زندگی میلیون ها آبزی را به مخاطره می اندازد. گفته می گردد دستگاه رمزنگار انیگما در اختیار موزه باستان شناسی شهر اشلسویگ قرار خواهد گرفت.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6065

به "کشف دستگاه رمزنگار جنگ جهانی دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دستگاه رمزنگار جنگ جهانی دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید