کمتر از 5 درصد اردبیلی ها عضو کتابخانه های عمومی هستند

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/اردبیل مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: در حال حاضر کمتر از 5 درصد جمعیت استان اردبیل عضو کتابخانه های عمومی هستند.

کمتر از 5 درصد اردبیلی ها عضو کتابخانه های عمومی هستند

پروانه رضاقلیزاده 25 آبان در مراسم گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در تجلیل از کتابداران برتر اردبیل اظهار کرد: 3 هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی هستند که با توجه به شرایط کرونا در 2 سال اخیر از جمع کتابخوان های استان کاسته شده است.

وی توضیح داد: با ثبت نام رایگان در کتابخانه های عمومی که از امروز تا 26 آبان ماه ادامه خواهد داشت، امیدواریم علاقه مندان نسبت به عضویت در کتابخانه های عمومی پیشقدم شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل فعالیت 81 باب کتابخانه عمومی را در سطح استان یادآور شد و گفت: 64 باب کتابخانه تحت نظارت نهاد کتابخانه های عمومی بوده و 16 باب نیز به صورت مشارکتی با همکاری سایر نهادها تشکیل شده است.

رضاقلیزاده فعالیت 16 باب کتابخانه روستایی و یک باب کتابخانه سیار را در سطح استان یادآور شد و اضافه نمود: ذخیره کتاب در کتابخانه های عمومی استان اردبیل بیش از یک میلیون جلد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بخش تازه های نشر به صورت هفتگی سعی می کنیم تا نوترین کتاب ها را به علاقه مندان در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی، دینی، مذهبی و... معرفی نموده تا علاقه مندان از کتاب های نو نیز استفاده نمایند.

رضاقلیزاده افزود: برای همه گروه های سنی کتاب به میزان کافی در کتابخانه ها وجود دارد اما بیشترین استقبال از کتابخانه های عمومی مربوط به گروه سنی نوجوانان است که سعی می نمایند با کتاب بیشتر انس گرفته و از مزایای آن بیشتر استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه کمتر از 5 درصد جمعیت استان اردبیل عضو کتابخانه های عمومی هستند، اعلام کرد: علاقه مندان حتی از منزل می توانند سفارش امانت کتاب بنمایند تا کتاب هایی که در کتابخانه های عمومی استان و یا حتی خارج از استان وجود دارد برای آنها تهیه شده و به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گیرد.

رضاقلیزاده در ادامه سخنان خود اظهار کرد: سرانه مطالعه کتاب در استان اردبیل به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار نگرفته اما بر اساس آخرین آمارها در طول هفته 16 دقیقه وقت مطالعه هر شهروند اردبیلی است.

وی توضیح داد: برترین محل برای توسعه فرهنگ کتابخوانی مدارس و دانشگاه ها هستند که انتظار می رود در کنار اولیا، معلمان و اساتید دانشگاه نسبت به خلاصه نویسی کتاب و مطالعه عمیق کتاب های غیردرسی اقدامات ابتکاری را انجام داده و بیش از گذشته نسل آینده را با کتاب و مفاهیم آن آشنا نمایند.

رضاقلیزاده توسعه کتابخانه های عمومی را در منطقه ها کم برخوردار به شکل سیار و کانکسی یادآور شد و گفت: ما از خیرین دعوت می کنیم تا از فرصت پیش آمده برای احداث کتابخانه های عمومی استفاده نمایند و در کنار آن انتظار می رود سال جاری شعار هفته کتاب با نام جای خالی را با کتاب های خوب پر کنیم، تحققی عینی پیدا کند.

وی به برگزاری 300 برنامه در گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اشاره نمود و اضافه نمود: رونمایی، نقد و آنالیز کتاب، افتتاح پیشخوان خدمات کتابخانه ای یار مهربان و راه اندازی اولین کتابخانه مستقل شهرستان مرزی گرمی از جمله برنامه های این هفته است.

رضاقلیزاده خاطر نشان کرد: اعضای کتابخانه های عمومی که در 2 سال اخیر کتاب به امانت برده و هنوز تحویل ندادند، فرصت دارند تا اول آذرماه کتاب را برگردانده و از بخشودگی جرایم استفاده نمایند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل به رتبه اول استان در بحث کتابداری روستایی اشاره نمود و ادامه داد: امروز در گرامیداشت روز کتاب و کتابخوانی از کتابدار روستای شایق به عنوان کتابدار برتر کشوری تجلیل و محفل کتابخانه شمس عطار نیز به عنوان محفل نمونه کشوری مورد تجلیل و تکریم نهاده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7913

به "کمتر از 5 درصد اردبیلی ها عضو کتابخانه های عمومی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمتر از 5 درصد اردبیلی ها عضو کتابخانه های عمومی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید