کودی که کشاورزان را ثروتمند می نماید

به گزارش پرسینا بلاگ، یک شرکت دانش بنیان پیروز شده نوعی کود زیستی را برای اولین بار در کشور به فراوری انبوه برساند که به حاصلخیزی زمین و رشد محصول یاری می نماید.

کودی که کشاورزان را ثروتمند می نماید

کود زیستی مایکوریزا یک کود مادام العمر است و از آنجایی که مشکل جامعه کشاورزی، شوری آب و خشکی است این کود می تواند فقر عمومی خاک را برطرف و به تقویت کشت و کار کشاورزان یاری کند.

کودی که محصول سالم و ارگانیک می دهد

پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری شهرستان قائنات پیروز به فراوری کود زیستی شده اند که عملکرد محصول را تا 40 درصد افزایش می دهد و مقاوم در برابر آفات و بیماری هاست.

دکتر رستمی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می گوید: از سال 92 و با توجه به اینکه خودم کشاورز هستم تحقیقات آزمایشگاهی را برای این کود انجام دادم و متوجه شدم که در ایران هم انواع مختلفی از قارچ مایکوریزا وجود دارد که می توان آن را فراوری و تکثیر کرد.

او اضافه نمود: اواخر سال 94 بود که توانستم اولین نمونه این کود را در مزرعه ام آزمایش کنم و اولین نمونه آزمایشگاهی آن را برای اولین بار در ایران به مرحله فراوری انبوه برسانم.

دکتر رستمی بیان نمود: هدف شرکت دانش بنیان ما از این کار این بود که بتوانیم یک غذای سالمی را بر سفره مردم بگذاریم و تا می توانیم از سموم و کود های شیمیایی کمتر استفاده کنیم تا کشاورز بتواند محصول سالم و ارگانیکی را فراوری کند.

ثروتی برای زمین های کشاورزی

با آقای خویی از زرشک کاران شهرستان قاینات راهی باغ زرشک 5 هکتاری او شدیم.

او که معتقد است با یاری این کود توانسته باغ خود را احیا کند به ما می گوید: ریختن 5 گرم از این کود زیستی در پای هر درخت باعث شد که هم در باردهی و هم بهتر شدن محصول یاری ویژه ای گردد.

آقای خویی می گوید: برای برخی از درختان، کود را استفاده کردم و برای برخی این کود استفاده نشد و بعد از مدتی تفاوت بین رشد و محصول آنان کاملا مشهود بود.

مختاری از دیگر کشاورزان منطقه هم به ما گفت: در سال های اولیه، زمین کشاورزی من بسیار ضعیف بود و محصول بی کیفیتی داشت، ولی از وقتی که توانستم از این کود استفاده کنم عملکرد قابل قبولی را بدست آورده ام.

او با اشاره به اینکه خاک این زمین شنی و ازنظر تغذیه و غنای خاک پایین است گفت: این کود ها باعث شدند که جذب عناصر افزایش پیدا کند و افزایش فراوری و عملکرد 40 درصدی را در محصول شاهد بودیم و برای زمین های کشاورزی این منطقه به نوعی ثروت شد.

این کشاورز در ادامه می گوید: باتوجه به پدیده گرم شدن زمین و در پی آن تنش های کم آبی، این کود به نوعی کود آینده محسوب می گردد و دربحث کشاورزی پایدار و کشاورزی هایی که سازگار با محیط زیست هستند می تواند بسیار و مؤثر باشد به طوری که در آینده بتوانیم با جایگزین کردن این کود، کود های شیمیایی را از چرخه محیط زیست حذف کنیم.

بیشتر بخوانید

  • کاهش 45 درصدی قیمت و افزایش 11 برابری مصرف کود های شیمیایی
  • سال جاری برداشت زرشک 15 درصد کمتر است/ توزیع کود یارانه ای بین کشاورزان
  • تأمین بیش از 4 هزار تُن کود شیمیایی

بیرون آمدن از انحصار خارجی ها

فناوری فراوری این کود دانش بنیان پیش از این در انحصار کشور های خارجی مانند آمریکا، استرالیا و آلمان بود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست سپیدان حیات پایا می گوید: با تحقیقاتی که در این سال ها انجام دادیم توانستیم به فناوری فراوری آن در ایران هم دست پیدا کنیم.

دکتر رستمی بیان می نماید: ما در این شرکت با بومی سازی و مهندسی معکوس توانستیم این محصول را آزمایش کنیم و بعد از بدست آمدن نتایج مثبت آن به یاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات و پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، نشان دانش بنیان را برای آن کسب کنیم.

یکبار استفاده از کود برای تمام عمر گیاهان و درختان

کود زیستی مایکوریزا یک کود مادم العمر است چرا که کود های شیمیایی و حیوانی هر سال باید عوض شوند، اما این کود تجدیدناپذیر است.

دکتر رستمی درباره تأثیرات این کود بر گیاه و درخت می گوید: افزایش مقاومت گیاه در برابر تمامی پاتوژن ها، قارچ های مضر و بیماری ها، افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش شوری خاک و آب و خشکی و کم آبی و کاهش مقدار خسارت های ناشی از تمامی تنش های زیستی و غیرزیستی از دیگر ویژگی های این کود مادام العمر است.

او افزایش مقاومت گیاه در برابر سرمازدگی و گرمازدگی گیاه و محصول، ایجاد شرایط بهینه رشدی در شرایط نامساعد خاکی و آبی و افزایش مقاومت گیاه در برابر انواع تنش ها را از دیگر فواید این کود می داند که استفاده یکبار از آن، برای تمام عمر گیاهان و درختان کافی است.

فراوری دو برابری کود های دانش بینان در صورت حمایت

هرچند مجتمع تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات برای حمایت از اینگونه فراوریات و فروش آنان دست به کار شده است، اما مدیرعامل شرکت دانش بنیان می گوید: این حمایت ها کم است و سازمان جهاد کشاورزی و دیگر نهاد ها هم باید پای کار بیایند.

به گفته دکتر رستمی، کمبود نقدینگی و صدور مجوز از جمله مسائلی است که شرکت های دانش بنیان با آن دست و پنجه نرم می نمایند.

این کارآفرین در ادامه می گوید: مبتکران جوان برای کسب مجوز ها دچار پاسکاری اداری و پیچ و خم مجوز ها می شوند و چه بسا که این معطل ماندن ها باعث دلسردی آنان می گردد.

رستمی بیان می نماید: این شرکت دانش بنیان هم اکنون سالانه 50 تن کود فراوری می نماید و در اختیار کشاورزان قرار می دهد که در صورت حمایت می تواند این فراوری را به دو برابر برساند.

توسعه بخش کشاورزی با قطار دانش بنیانی

در سال های اخیر با برنامه ریزی های انجام شده، راستا توسعه بخش کشاورزی برای سوار شدن به قطار دانش بنیان آماده شده و پیشرفت هایی انجام شده، اما این هنوز اول راه است.

بخشی حیاتی و راهبردی که هم اکنون با مشکل کم آبی و افت کیفیت محصولات دست و پنجه نرم می نماید و ورود شرکت های دانش بنیان به عرصه فراوریات فناورانه می تواند به بقای کشاورزی یاری کند.

شرکت هایی که با درک درست از مسائل موجود، به فکر گذر از شرایط خشکسالی افتاده اند و محصولاتی فراوری می نمایند که هم مقاوم در برابر شوری و کم آبی اند و هم عملکرد فراوری را افزایش می دهند.

تجربه بیش از 20 سال خشکسالی کافی است تا مسئولان را به این باور برساند که تنها راه نجات کشاورزی از بن بست موجود، تکیه بر دانش بومی و باور به توانمندی نخبگان ایرانی است.

گزارش از سمیرا گنجی

خبرنگاران خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مهر 1401 بروزرسانی: 6 مهر 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8147

به "کودی که کشاورزان را ثروتمند می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کودی که کشاورزان را ثروتمند می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید