6 درخواست کانون کارگزاران بورس برای بهبود عملکرد سامانه معاملات ، افزایش دامنه نوسان و حذف حجم مبنا

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش تجارت نیوز، کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران طی نامه ای در تاریخ 20 فروردین درخواست های خود را برای بهبود عملکرد سامانه معاملات به مقام ناظر بازار ارائه کردند.

6 درخواست کانون کارگزاران بورس برای بهبود عملکرد سامانه معاملات ، افزایش دامنه نوسان و حذف حجم مبنا

در این نامه آمده است، فشار بالا بر روی هسته معاملاتی به دلیل ورود حجم بالای نقدینگی، موجب اختلال در سامانه معاملاتی شده و همین موضوع موجب اعتراض بسیاری از سهامداران شده است.

کانون کارگزاران بورس معتقد است سامانه فعلی بازار سرمایه با مسائلی روبرو است و جوابگوی توسعه آینده این بازار نخواهد بود. این کانون به منظور کاهش فشار بر هسته معاملاتی و برطرف مسائل سامانه یک بسته پیشنهادی 6 بندی را ارائه نموده است که خلاصه آن به توضیح زیر است:

  • به منظور کاهش تعداد سفارشات در روز عرضه اولیه، محدوده قیمت عرضه های اولیه برداشته گردد و رقابت قیمتی کاملا باز در ثبت سفارش ایجاد گردد این موضوع باعث می گردد که خریداران اطلاعات اقتصادی شرکت را آنالیز نموده و با اطلاعات بیشتری نسبت به خرید اقدام نمایند. گر ابورس از طرف خریداران وارد مذاکره با فروشندگان نگردد هجوم عموم مردم و افزایش سفارشات در عرضه اولیه هم از بین می رود.
  • پس از عرضه اولیه، تقاضا برای خرید نمادهای عرضه اولیه به شدت بالاست که این موضوع فشار زیادی را بر سامانه معاملاتی وارد می نماید. به همین منظور پیشنهاد می گردد دو یا سه روز پس از عرضه های اولیه، دامنه نوسان حذف یا حداقل سه برابر گردد تا در این صورت بازار بدون فشار به هسته معاملات زودتر به قیمت تعادلی برسد.
  • ایجاد صف خرید موجب پدیده صف نشینی می گردد، ارزش تحلیل را پایین آورده و معامله گران کم تجربه تر را به نشستن در صف تشویق می نماید. این موضوع باعث می گردد سهام بنیادی کمتر مورد توجه قرار گیرند. افزایش تدریجی دامنه نوسان می تواند راهکاری موثر برای کاهش صف های خرید باشد.
  • وجود حجم مبنا باعث می گردد رسیدن به نقطه تعادلی طولانی و فرسایشی تر باشد، و همین موضوع موجب تشدید صف های خرید و فروش می گردد، به همین منظور پیشنهاد می گردد حجم مبنا کاهش یافته یا به کل حذف شوند.
  • محدودیت در حجم هر سفارش موجب می گردد تعداد سفارش ها بالاتر رفته و فشار بر سامانه معاملاتی سنگین گردد، برای برطرف این مشکل حداکثر حجم در هر سفارش را افزایش دهید.
  • تغییر قیمتی مجاز که در حال حاضر برای همه نمادها یک ریال است، برای شرکت های بزرگتر افزایش یابد. این موضوع باعث می گردد در فرایند رقابت برای معامله، تعداد سفارشات و اصلاح سفارش کمتر گردد و از فشار بر هسته معاملاتی کاسته گردد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4030

به "6 درخواست کانون کارگزاران بورس برای بهبود عملکرد سامانه معاملات ، افزایش دامنه نوسان و حذف حجم مبنا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 درخواست کانون کارگزاران بورس برای بهبود عملکرد سامانه معاملات ، افزایش دامنه نوسان و حذف حجم مبنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید