ارگ گلی و خشتی هم خسارت دید ، ورود جهانگرد به داخل ارگ بلقیس اسفراین ممنوع شد

به گزارش پرسینا بلاگ، علی مستوفیان با بیان این مطلب اضافه کرد: با توجه به پیش بینی هایی که در روزهای اخیر انجام شد بناهای تاریخی استان آسیب چندانی ندیده اند اما مختصر خسارات وارده از این ناحیه در دست آنالیز است.

ارگ گلی و خشتی هم خسارت دید ، ورود جهانگرد به داخل ارگ بلقیس اسفراین ممنوع شد

وی با بیان اینکه تنها ارگ بلقیس در بعضی نقاط آسیب جزئی دیده است، اضافه کرد: ممنوعیت بازدید گردشگران از این بنای تاریخی تا دو روز آینده برداشته خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی به ایرنا گفت: تا کنون مشکل خاصی در خصوص بناهای میراث فرهنگی گزارش نشده و با این وجود بازدید و آنالیز کارشناسان ما برای برآورد آسیب های احتمالی ادامه خواهد یافت.

شهر بلقیس یکی از عظیمترین بناهای خشتی و گلی ایران است که در 3 کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرار گرفته است که وسعتی بالغ بر 180 هکتار وسعت دارد و از یک مجموعه آثار شامل بقایای ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان شامل برج و بارو، مقبره شیخ آذری، ویرانه های معروف به منار تپه (مسجد جامع)، کوره سفالگری، آب انبار، بازار، کاروانسرا، بنای معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیک دروازه شرقی تشکیل شده است.

سالم ترین و بعلاوه برجسته ترین اثری که بر بقایای شهر بلقیس برجای مانده است ارگی است که دارای 29 برج به ارتفاع حدود 11 متر است و جزو عظیمترین قلعه های باستانی ایران است که دارای سازه عظیم خشتی و چینه ای است.

طبق یافته های باستان شناختی قدیمی ترین استقرار در این شهر تاریخی که تا به امروز شناسایی شده مربوط به اواخر دوره ساسانی- صدر اسلام است و زندگی در آن تا انتها دوره صفوی به طور مداوم جریان داشته است.

ارگ بلقیس اسفراین را دومین ارگ گلی ایران پس از ارگ بم می دانند که بر اساس اصول معماری ساسانی ساخته شده است و خشت و گل مهم ترین مصالح به کار رفته در آن است.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7765

به "ارگ گلی و خشتی هم خسارت دید ، ورود جهانگرد به داخل ارگ بلقیس اسفراین ممنوع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارگ گلی و خشتی هم خسارت دید ، ورود جهانگرد به داخل ارگ بلقیس اسفراین ممنوع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید