از دره فرغانه تا گورستان کشتی ها در ازبکستان

به گزارش پرسینا بلاگ، ازبکستان در سال های اخیر با تغییر خط مشی های سیاسی، توانسته چهره دیگری از خود را به جهانیان نشان دهد. حالا این کشور به مقصد گردشگری محبوبی تبدیل شده است و می تواند تجربه های گوناگونی را برایتان به ارمغان بیاورد. در این کشور جاذبه های معروفی هستند که ممکن است آنها را در سایت های دیگر هم ببینید. اما حالا می خواهیم از دیدنی هایی در ازبکستان برایتان بگوییم که کمتر درباره آن گفته اند.

از دره فرغانه تا گورستان کشتی ها در ازبکستان

سفر به ازبکستان با خبرنگاران

ازبکستان سرزمینی متفاوت برای ما ایرانی هاست. اینجا می توانیم بناها، فرهنگ و تاریخی را ببینیم که رشته های مستحکمی با نیاکان ما دارد. چه بسا بخشی از آنچه که ما امروز هستیم روزگاری در سرزمین ازبکستان شکل گرفته است و بی شک مردم امروزی ازبکستان نیز با ما ریشه های مشترکی دارند. از سوی دیگر ازبکستان طبیعت متفاوتی دارد و در آن غذاها و شیرینی هایی عجیب را پیدا خواهید کرد. ازبکستان سرزمینی پر رمز و راز است که خبرنگاران به راهنمایی برترین تولیدرهایش به زودی به آن سفر خواهد کرد. اگر دوست دارید در این سفر همراه خبرنگاران باشید یا بیشتر درباره دیدنی های ازبکستان بدانید، این مطلب برای شماست.

گورستان کشتی های میناق یا مویناق

دریاچه آرال که امروزه بیشتر شوره زارهای کوچکی در آن باقی نمانده است زمانی محل وجود گونه های زیستی بسیار زیبایی بود. این دریاچه یکی از قطب های مهم صنعت شیلات میناق یا مویناق ازبکستان به شمار می آمد. اما اگر امروز به میناق بروید، با گورستان بزرگی از کشتی هایی رو به رو می شوید که برای همیشه رها شده اند. باورش سخت است که این صحرا روزگاری یکی از چهار دریاچه بزرگ جهان و از شلوغ ترین بندرهای ماهی گیری محسوب می شده است.

دریاچه آرال یا دریاچه خوارزم، در نتیجه پروژه ای به نام انحراف مسیر رودخانه ها از طریق دولت شوروی سابق،به زمینی خشک تبدیل شد. با اینکه خشک شدن این دریاچه بسیار ناراحت کننده است اما بدنه کشتی های بر جای مانده در کف این دریاچه که در حال حاضر به یک بیابان خشک تبدیل شده اند، چشم اندازهای جالب توجهی ایجاد کرده که دیدنشان خالی از لطف نیست. این گورستان کشتی ها از برترین لوکیشن های عکاسی در ازبکستان و از نقاط اسرارآمیزی است که چشم تان را به سمت خود خواهد کشاند.

ایاز قلعه ازبکستان

نواحی کویری ازبکستان گنجینه ای واقعی از تاریخ باستان شناسی و مردم شناسی را ارائه می دهد. در صحرای وسیعی که زمانی قره قلپاقستان باستانی بود، ویرانه های قلعه ها و شهرهای بی شماری وجود دارد که در مجموع به عنوان حلقه طلایی شناخته می شوند. جمهوری خودمختار قره قلیاقستان در شمال کشور ازبکستان، یادگاری از دوران امپراطوری کوشان، به نام ایاز قلعه دارد. ایاز قلعه مجموعه ای بزرگ می باشد که در قرون دوم و چهارم قبل از میلاد فعالیت می کرده است.

امروزه با بازدید از این قلعه، پایه دیوارها و ساختمان های شهر را خواهید دید که اشاره ای به سازه های بزرگ تر کهن دارد. باروها، زیرزمین ها و تونل های زیرزمینی فروریخته که از شهری به شهر دیگر یا شهری به قلعه دیگر منتهی می شود، هنوز در حال کشف هستند. در نتیجه این قلعه یکی از مکان های باستان شناسی هیجان انگیزتر برای دوران کنونی است.

اگرچه حلقه طلایی ویرانه ها اکنون معلوم نیست و با سکونت گاه های مدرن خوارزمی که در فاصله ای نسبتاً دورتر واقع شده اند، فاصله دارد، اما می توان با بررسی قلعه چیزهای زیادی آموخت. مثلا اینکه روزگاری این صحرای خالی از سکنه، با تجارت و جنگ، مسافران و مهاجران، حسابی شلوغ و پر سر و صدا بوده بخشی از تاریخ منطقه در آن شکل گرفته است.

ازبکستان و جاده ابریشم

راه تجارت باستانی بین چین و مدیترانه که به جاده ابریشم معروف است از آسیای مرکزی می گذشته است. آنچه اکنون به عنوان ازبکستان شناخته می شود، دارای شهرهای تجاری کلیدی در این مسیر بود. این شهرها در طول قرن ها میزبان نبردهای خونین بسیاری در این مسیر بوده اند. اثر جاده ابریشم که حالا برخی از باستان شناسان ایرانی آن را شاهراه خراسان می نامند، بسیار طولانی بوده و به نوعی جغرافیای منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. هنوز هم می توان در کاوش ها، ظرفی چینی یا بقایای پارچه های یونانی را در شرق و غرب عالم پیدا کرد که به واسطه جاده ابریشم، دست به دست شده اند. در تور ازبکستان شاید بیش از هر جای دیگری بتوانید، حس و حال این مسیر بازرگانی را بفهمید و در آن غرق شوید. جاده ابریشم در فکر مردم ازبکستان هنوز زنده است و در قلب شان نشانه هایی نسل به نسل، به جای مانده است.

دره فرغانه ازبکستان

دره فرغانه مجموعه ای از شهرک هاست که به خاطر صنایع دستی اش مانند ابریشم و سفال گری شناخته می شوند. این منطقه حاصلخیزترین بخش ازبکستان است و نقش مهمی در تاریخ جاده ابریشم ایفا کرده است. دره فراغنه در شرق ازبکستان واقع شده است و تعداد بسیار کمی از خارجی ها از وجود آن با خبرند.

جالب است بدانید، کارخانه ابریشم یودگورلیک در فرغانه؛ تورهای رایگانی را ارائه می کند که نحوه ساخت ابریشم و نحوه طراحی الگوها را توضیح می دهد. علاوه بر این، برای آشنایی با تولید سفال های ازبکی می توانید به کارگاه سرامیک عثمانوف مراجعه کنید و در نهایت کاخ های باستانی منطقه را نیز ببینید.

خیوه، سفر به قرون گذشته

در تور ازبکستان خبرنگاران، برای دیدن شهر خیوه خواهیم رفت. این شهر با حفظ حال و هوای قرن هفدهم تا نوزده، مثل یک سالن تاتر، رویدادهای گذشته را در برابر چشم هایتان روشن می کند. در خیوه بیشتر جاذبه ها به هم نزدیک هستند و در نتیجه می توانید در چند روز، آنها را ببینید. در سفر به خیوه ازبکستان، دیدن این جاذبه ها را می توانید در برنامه هایتان داشته باشید.

قلعه ایچان، یکی از قدیمی ترین قلعه ها و بناهای ساخته شده در شهر خیوه است. در حوالی این قلعه نزدیک به 60 نوع اثر وجود دارد که برای حدود 400 سال اخیر هستندو

ارگ کنیا، یکی دیگر از دیدنی های خیوه است. این ارگ در دروازه غربی قلعه ایچان است و زمانی حاکم خیوه در آن زندگی می کرده.

مدرسه محمد امین خان نیز از دیدنی های مهم خیوه به شمار می رود. در آسیای میانه، مدرسه محمد امین خان، بزرگترین مدرسه بوده است. محمد امین خان این بنا را در قرن 19 در نزدیکی ارگ کنیا بنا کرد، این مدرسه امروزه به عنوان یک اقامتگاه توریستی فعال است و پذیرای مهمانان شهر خیوه است و از آنها با غذاها و شیرینی های ازبکی پذیرایی می کند.

تور ازبکستان خبرنگاران

اگر دوست دارید در سفر به ازبکستان همراه خبرنگاران شوید، برایتان خبر خوشی داریم، تور ازبکسان خبرنگاران به زودی برگزار می شود. در این تور برترین خدمات و مسیرها با همراهی برترین لیدرهای خبرنگاران در نظر گرفته است. برای دیدن زیبایی های ازبکستان، در این سفر منتظرتان هستیم.

منبع: دالاهو
انتشار: 8 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1402 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8239

به "از دره فرغانه تا گورستان کشتی ها در ازبکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دره فرغانه تا گورستان کشتی ها در ازبکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید