افت 36 درصدی بارش ها نسبت به دوره بلندمدت 53 ساله

به گزارش پرسینا بلاگ، معاون امورآب و آبفای وزیر نیرو بیان کرد: اندازه بارش در کشور از ابتدای سال آبی نو (مهر1400 تا آخر شهریور 1401) نسبت به میانه دوره 53 ساله اخیر حدود 36 درصد کاهش یافته است.

افت 36 درصدی بارش ها نسبت به دوره بلندمدت 53 ساله

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، قاسم تقی زاده خامسی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: فقط استان های گیلان 34 درصد و گلستان 69 درصد در همین مدت (ابتدای سال آبی تازه تا به امروز) افزایش بارش داشته اند و بقیه استان ها کاهش بارش دارند.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات تازه دفتر مطالعات پایه منابع آب کشور حجم آب موجود در سد های ایران نسبت به پارسال 27 درصد کاهش یافته است.

تازه ترین گزارش مرکزملی پایش و هشدار خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی تازه (مهرماه 1400) تا هشتم آبان 6.9 میلیمتر بارش در کشور رخ داده است و این درحالی است در دوره بلندمدت 53 ساله اخیر 11.7 میلیمتر بارش رخ داده بوده که کاهش 31.2 درصدی را نشان می دهد.

اندازه بارش هفت روز گذشته کشور نیز به عدد3.2 میلیمتر رسیده است.

ثبت 6 میلی متر بارش در تهران

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران نیز می گوید: در نخستین سامانه بارشی فراگیر استان تهران فقط 6 میلی متر باران بارید.

محمدرضا خانیکی اضافه کرد: سامانه بارشی از بامداد روز شنبه (8 آبان ماه) با ورود از غرب استان تهران موجی از برف و باران را در ارتفاعات و نواحی دشت های استان بر جای گذاشت که باعث ایجاد جریان های سیلابی در رودخانه های کرج در محل ایستگاه سیرا با آوردی بیش از 5 متر مکعب بر ثانیه، رودخانه شاهرود ورودی سد طالقان در محل ایستگاه شهرک با آوردی بیش از 4.5 متر مکعب بر ثانیه و ایستگاه تقی آباد در جنوب شهر تهران با آوردی بیش از 6.5 متر مکعب بر ثانیه شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7914

به "افت 36 درصدی بارش ها نسبت به دوره بلندمدت 53 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت 36 درصدی بارش ها نسبت به دوره بلندمدت 53 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید