اکثر مدیران کشور از دانشگاه های داخل فارغ التحصیل شده اند ، کاهش تعداد شعبات دانشگاه های پیغام نور، علمی کاربردی و غیر دولتی

به گزارش پرسینا بلاگ، وزیر علوم ضمن اشاره به کاهش تعداد شعبات بعضی دانشگاه های دولتی و غیردولتی گفت: اکثر مدیران کشور حداقل یک مقطع تحصیلیشان را در دانشگاه های داخل کشور گذرانده اند.

اکثر مدیران کشور از دانشگاه های داخل فارغ التحصیل شده اند ، کاهش تعداد شعبات دانشگاه های پیغام نور، علمی کاربردی و غیر دولتی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم نمادین شروع سال تحصیلی که هم اکنون با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار گردید، گفت: دانشگاه های ما وجه خوب و قابل عرضه زیادی دارند، ولی دیده می گردد که در سخنرانی ها و نوشته ها عملکرد دانشگاه ها زیر سوال برده می گردد و بعضی نقد هایی می گردد که باید به گوش جان شنید.

غلامی ادامه داد: ولی آنالیز سابقه 40 ساله دانشگاه ها از بعد از انقلاب نشان می دهد که فعالیت های زیادی صورت گرفته است، به گونه ای که در ابتدای انقلاب کشور در زمینه کارشناس کمبود داشته است؛ اما دانشگاه ها نسبت به تربیت نیروی انسانی کمر همت بستند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه ها در طول سال های گذشته کل احتیاج کارشناسی کشور را تأمین کردند، ادامه داد: در مقطعی از زمان که دوره تحول پژوهشی بوده است، دانشگاه ها دستاورد های بزرگ و قابل عرضه ای داشتند که ماحصل آن قرار دریافت ایران در صندلی بالای علمی در مجامع بین المللی بوده است.

وزیر علوم با بیان اینکه ایران در حال حاضر در توسعه علمی در صندلی های پانزدهم و شانزدهم قرار گرفته است، اظهار کرد: جهان با این نگاه که جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه تنگنا ها توانسته است در میان کشور های مهم در صحنه علم وارد گردد، به ما می نگرد.

غلامی با اشاره به اینکه بخش دیگری از فعالیت دانشگاه ها مربوط به توسعه فناوری است، گفت: در این دوران فراوری ثروت، انتقال فناوری از جمله برنامه های دانشگاه بوده است که به سرعت پیش برده شد و بخشی از گزارش های علمی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مجامع علمی بیان می نماید، نتیجه همین فعالیت محققان دانشگاهی است.

وی با اشاره به ایجاد 43 پارک علم و فناوری و 197 مرکز رشد در دانشگاه های کشور با بیان اینکه این تعداد مراکز رشد به غیر از مراکز رشد دانشگاه های علوم پزشکی است، اظهار کرد: این مراکز اقدام به توسعه فناوری های نوین کردند و از درون آن ها شرکت های دانش بنیان ایجاد شد به طوری که فعالیت 5000 شرکت ناشی از این فعالیت ها بوده است.

وزیر علوم همچنین با اشاره به فعالیت های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی، ادامه داد: ما در کوشش هستیم که دانشگاه ها جامعه محور و مسئول در برابر مسائل جامعه باشند و جامعه دانشگاهی نیز از این رویکرد استقبال نموده است.

غلامی همچنین به اقدام رئیس جمهور در مورد مشارکت دادن دانشگاه ها در حل مسائل کشور، تأکید کرد: مطالعه در مورد حادثه پلاسکو به دانشگاه تربیت مدرس و مطالعه در مورد سیلاب های اخیر به دانشگاه تهران واگذار شده است، ضمن اینکه دانشگاه های کشور در حوزه اکتشاف و استخراج نفت نیز با وزارت نفت همکاری دارند.

وی با اشاره به همکاری دانشگاهیان کشور با وزارت دفاع، یادآور شد: نیمی از اعتبارات صرف شده برای این پژوهش ها از سوی این دانشگاه ها تأمین شده است و این فعالیت ها نشان می دهد که دانشگاه ها تمام قد پای تربیت نیروی انسانی و توسعه پژوهش و فناوری ایستاده اند.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه قطعا تنگنا هایی در کشور وجود دارد، توصیه رئیس جمهور در حل مسائل و سرمایه گذاری های کارساز و موثر در حوزه علم و فناوری را از اقدامات موثر در راستای مأموریت های دانشگاه ها ذکر کرد و ادامه داد: دانشگاه ها با محدودیت های زیادی روبرو هستند، ولی دانشگاه ها مفتخر هستند که کار های ارزشمندی را در طول این سال ها اجرایی نموده اند.

وی با تأکید بر اینکه ما در دانشگاه ها احتیاجمند بازنگری، طراحی مجدد و ساماندهی دانشگاه ها هستیم، تاکید نمود: بر این اساس ما طرحی را آماده نموده ایم و کوشش می گردد که دانشگاه های ذیل وزارت علوم در شبکه علمی قرار گیرند و متناسب با توانمندی ها و ظرفیت های هر دانشگاهی برای آن ها مأموریت هایی معین گردد. در نهایت با ایجاد این شبکه می توان یک مجموعه منسجم علمی در کشور ایجاد کرد.

غلامی با اشاره به آمار های ناصحیح ارائه شده در مورد تعداد دانشگاه های کشور در مجامع بین المللی، بیان نمود: در وزارت علوم 125 مرکز، مجتمع و دانشگاه وجود دارد که این تعداد شامل دانشگاه های پیغام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی وحرفه ای می گردد.

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه پیغام نور در گذشته دارای 800 مرکز بوده است که در حال حاضر این تعداد به 400 مرکز کاهش یافته و روند کاهشی شعبات این دانشگاه ادامه دارد.

وی تعداد شعبات دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور را 1200 دانشگاه ذکر کرد و گفت: با اصلاح شورای عالی اداری این تعداد به 600 مرکز کاهش یافته است و دانشگاه فنی و حرفه ای نیز دارای 175 مرکز است.

وزیر علوم تعداد دانشگاه های غیر دولتی را 390 مورد ذکر کرد و توضیح داد: در حال حاضر تعداد مراکز دانشگاهی غیردولتی به 240 مرکز رسیده است، ضمن آنکه آمار درباره تعداد واحد های دانشگاه آزاد اسلامی از دست ما خارج شده است، ولی بنا بر ضرورت جامعه تعداد این دانشگاه ها نیز در حال کاهش است.

غلامی اظهار داشت: ما در کوشش هستیم تا دانشگاه ها با کیفیت بالا ارائه خدمت نمایند، ضمن آنکه باید مأموریت محور، کیفی گرا و تأثیرگذار باشند. دانشگاه های ما با تمام نقاط ضعفشان، از 10الی 15 سال گذشته تاکنون کل احتیاج های کشور را تامین نموده اند. اکثریت کسانی که امروز مدیریت جامعه را در اختیار دارند و در دانشگاه ها به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی مشغول هستند، یک، دو یا سه مقطع تحصیلی شان در دانشگاه های داخل کشور بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1946

به "اکثر مدیران کشور از دانشگاه های داخل فارغ التحصیل شده اند ، کاهش تعداد شعبات دانشگاه های پیغام نور، علمی کاربردی و غیر دولتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکثر مدیران کشور از دانشگاه های داخل فارغ التحصیل شده اند ، کاهش تعداد شعبات دانشگاه های پیغام نور، علمی کاربردی و غیر دولتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید