باد سرمایه گذاران را به ترکیه می آورد

به گزارش پرسینا بلاگ، برای افزایش ذخایر بالقوه انرژی های تجدید پذیر، ترکیه میخواهد که دومین مناقصه برای ساخت نیروگاه بادی تحت مکانیزم یکا YEKAرا برگزار کند.

باد سرمایه گذاران را به ترکیه می آورد

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرنگاران، روزنامه صباح ترکیه نوشت: ترکیه میخواهد دومین مناقصه برای ساخت نیروگاه بادی در چارچوب ایجاد یک منطقه مجاز انرژی (YEKA) در تاریخ 30 مِی برگزار کند. وزارتخانه انرژی و منابع طبیعی ترکیه میخواهد به جای ساخت یک نیروگاه با ظرفیت 1000 مگاواتی، که در آگوست 2017 مناقصه آن برگزار گردید، مناقصه ای دیگر را برای ساخت چهار نیروگاه بادی با ظرفیت 250 مگاوات در استان های مختلف ترکیه برگزار کند.

فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه بیان کرد که نُه شرکت برای شرکت در چهار مناقصه درخواست نموده اند. این وزیر گفت: این یک رویداد بسیار دلپذیر برای بخش انرژی تجدید پذیر است. این توجه بالا اعتبار اقتصاد ترکیه و بازار انرژی را تأیید می نماید. این برنامه های کاربردی در روز 18 آوریل مورد آنالیز نهاده شد و نتایج مناقصه برای ساخت چهار نیروگاه بادی در استان های آیدین، موغله، بالیکسیر و چناق قلعه با ظرفیت 250 MW هر یک روز پنجشنبه اعلام خواهد شد.

مناقصه در استان آیدین به شرکت آلمانی Enercon و Enerjisa ترکیه، Eze İnşaat و İklim Elektrik داده شد. این چهار شرکت همچنین در مناقصه برای کارخانه موغله شرکت کردند. برای مناقصه در استان بالیکسیر، درخواست توسط Enercon، Beyçelik، Res Anatolia، Enerjisa، B. Ergunnler، Eze İnşaat، Çinili Res و İklim پذیرفته شد. درخواست شرکتهای Enercon، Beyçelik، Enerjisa، Eze İnşaat، Gem Wind Enerji و İklim Elektrik برای ساخت ایستگاه چناق قلعه پذیرفته شد.

قیمت اولیه داده شده برای تاسیسات جدید فراوریی به مبلغ 5.50 دلار برای هر کیلووات ساعت برای مدت توافق شده 15 سال از تاریخ امضای قرارداد در خصوص حق استفاده تنظیم شده است. قیمت قرارداد هر مناقصه 5،000 لیر ترکیه خواهد بود و این هزینه ها بازپرداخت نخواهد شد.

در صورت برنده شدن در مناقصه، به پیمانکار به شکل معین شده در قرارداد، یک نامه تضمینی جزئی یا کامل به مبلغ 12.5 میلیون لیر ترکیه به مدت 10 ساله و ازیک روز قبل از تاریخ امضای قرارداد ارائه خواهد شد. برنده هر مناقصه یک قرارداد خرید با وزارت را برای مدت 15 سال براساس مجوز بهره برداری از نیروگاه برای مدت 49 سال امضا خواهد نمود.

مناقصه برای ساخت نخستین پروژه YEKA با مجموع ظرفیت 1000 مگاوات در ماه آگوست سال گذشته برگزار گردید و حجم سرمایه گذاری ها به یک میلیارد دلار رسید. هشت کنسرسیوم در این مناقصه شرکت کردند، از جمله چندین فراوری کننده از بزرگترین شرکت های توربین بادی دنیا.

براساس نتایج مناقصه، کنسرسیوم Siemens-Türkerler-Kalyon بالاترین نرخ خرید را با قیمت 3.48 دلار برای هر کیلووات در ساعت ارائه کرد. ظرفیت کل به استان های سیواس، ادیرنه، قرقلرایلی و اسکی شهر اختصاص داده خواهد شد. این کنسرسیوم در حال سرمایه گذاری بیش از 1 میلیارد دلار روی انرژی بادی است. با شروع به کار نیروگاه های باد داخلی، فراوری برق به حداقل 3 میلیارد کیلووات در ساعت در سال افزایش خواهد یافت که تقریبا برای 1.1 میلیون خانوار برای برطرف احتیاج برق کافی است.

وزیر دونمز تاکید نمود که به تازگی ترکیه میزان سرمایه گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر را افزایش داده و امکانات خود را گسترش داده است، و راه خود را به لیست هایی در مقیاس دنیای باز نموده است.

دونمز گفت: از شروع امسال، فراوری برق از منابع داخلی و تجدید پذیر به 62 درصد رسیده است و اضافه کرد که شاخص میانگین در سال 2018، 50 درصد بود. این وزیر تأکید کرد که کل فراوری برق بادی در ترکیه به 7000 مگاوات رسیده است و انرژی خورشیدی به بیش از 5000 مگاوات افزایش یافته است.

در سال گذشته، با اضافه کردن حدود 1085 مگاوات به توازن انرژی، ترکیه پیشرو بودن خود را در اروپا حفظ کرد و در راه اندازی تاسیسات برق آبی به مقام چهارم رسید. سال گذشته نیروگاه های آبی 4200 میلیارد کیلووات بر ساعت برق فراوری کردند. در عین حال، ترکیه مقام اول را در اروپا حفظ کرد و از مقام ششم در سال گذشته با 592 مگاوات به مقام چهارم رسید.

در طول 15 سال گذشته، افزایش قابل توجهی در بخش انرژی های تجدید پذیر، به ویژه در دوره 2013 تا 2018 انجام شده است، در حالی که تعداد نیروگاه های بادی و نیروگاه خورشیدی به صورت تصاعدی افزایش یافته است. تنها قدرت فراوریی یک ژنراتور انرژی بادی تا انتها ماه نوامبر 2018 به 7000 مگاوات رسید و بیشتر این ظرفیت حدود 5700 مگاوات در سال های 2013-2018 حاصل شده بود.

براساس برنامه فعالیت، ترکیه میخواهد تا سال 2023 سهم فراوری انرژی از منابع تجدید پذیر را تا 30 درصد افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف، میخواهد ظرفیت کل نیروگاه های برق آبی خود را به 34000 مگاوات، نیروگاه های بادی را تا 20،000 مگاوات، نیروگاه های خورشیدی را به 5000 مگاوات، نیروگاه های ژئوترمال برقی را تا 1000 مگاوات و نیروگاه های سوخت زیستی را تا 1000 مگاوات افزایش دهد.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 584

به "باد سرمایه گذاران را به ترکیه می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باد سرمایه گذاران را به ترکیه می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید