بیوگرافی پانته آ بهرام
به گزارش پرسینا بلاگ، پانته آ بهرام؛ متولد 13 اسفند ماه 1348 در تهران، بازیگر معروف تئاتر، سینما و مجموعه های تلویزیونی ایران است.
سرویس چهره ها - پانته آ بهرام از چهره های نام آشنای سینما و تئاتر و تلویزیون ایران است که این روزها دچار حاشیه هایی نیز شده است. برای آشنایی بیشتر با این بازیگر و زندگی و فعالیت هایش با ما همراه باشید.
بیوگرافی پانته آ بهرام
پانته آ بهرام بازیگر ایرانی تئاتر، سینما و مجموعه های تلویزیونی است. او دانش آموخته مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما و ادبیات نمایشی است. وی در 13 اسفندماه 1348 در تهران به دنیا آمد. در 1366 فعالیت بازیگری خود را به صورت آکادمیک با ورود به مدرسه صدا و سیما و تحصیل در رشته بازیگری شروع کرد. اولین حضور جدی در تئاتر را در 1367 با بازی در مقابل تماشاگر در تالار هنر و قصه شبنم تجربه کرد. در 1371 با تحصیل در رشته ادبیات نمایشی گام جدیدتری در تعمیق دانش آکادمیک در زمینه هنرهای نمایشی برداشت.
ازدواج پانته آ بهرام
پانته آ بهرام با سیامک احصایی طراح صحنه و لباس ازدواج نموده بوده است، اما شنیده ها حاکی از آن است که این دو مدت هاست از یکدیگر جدا شده اند .
فرزندان پانته آ بهرام
عکسی از یک دختر بچه به عنوان دختر پانته آ بهرام منتشر شده که طبق گفته خودش او اصلا دختری ندارد و آن عکس گندم خواهر زاده اش است. او گفته فرزندی ندارد اما دو گربه دارد که به آن ها خیلی علاقه مند است.
پانته آ بهرام و ماجرای سریال دلدادگان
پانته آ. بهرام یکی از بازیگران نقش های اصلی سریال دلدادگان نقش افسانه به کارگردانی منوچهر هادی بود که به در صداو سیمای جمهوری اسلامی به نمایش در آمد. بعد از آنکه آخرین قسمت سریال دلدادگان در روز آدینه شب (4 آبان 97) پخش شد، حواشی زیادی در مورد تغییر فیلمنامه و سانسور قسمت خاتمهی دلدادگان شکل گرفت.
بعد از اینکه ماجرای حضور پیدا نکردن پانته آ بهرام برای ضبط قسمت خاتمهی دلدادگان علنی شد، این بازیگر لب به سخن گگردد و در فضای مجازی علت اصلی این موضوع را عنوان نمود. او با تایید اینکه خاتمه بندی سریال به خاطر عدم حضورش در قسمت خاتمهی، تغییر نموده؛ بیان نمود که او به دلیل پرداخت نشدن به موقع دستمزدش حاضر به ادامه همکاری با گروه نشده است. این اقدام از طرف تعداد بسیاری از بینندگان و بعضی عوامل و مسئولین مورد انتقاد نهاده شد.
فیلم شناسی پانته آ بهرام
سینما
- (1394) گذر موقت افشین هاشمی
- (1393) کوچه بی نام هاتف علیمردانی
- (1392) طبقه حساس کمال تبریزی
- (1392) تراژدی آزیتا موگویی
- (1392) بیگانه بهرام توکلی
- (1392) بلوک9 خروجی2 علیرضا امینی
- (1391 گس کیارش اسدی زاده
- (1391) روز روشن حسین شهابی
- (1390) میگرن مانلی شجاعی فرد
- (1390) بی خود و بی جهت عبدالرضا کاهانی
- (1389) من مادر هستم، فریدون جیرانی
- (1389) اسب حیوان نجیبی است، عبدالرضا کاهانی
- (1388) خواب های دنباله دار، پوران درخشنده
- (1388) طهران:روزهای آشنایی، داریوش مهرجویی
- (1388) هیچ عبدالرضا کاهانی
- (1387) پستچی سه بار در نمی زند، حسن فتحی
- (1385) اقلیما، محمدمهدی عسگرپور
- (1385) بچه های ابدی، پوران درخشنده
- (1384) چهارشنبه سوری، اصغر فرهادی
- (1383) سه راهکار برای یک مشکل
- (1381) غوغا، سعید سهیلی
- (1381) بانوی من، یدالله صمدی
- (1381) توکیو بدون توقف، سعید عالم زاده
- (1378) عینک دودی، محمدحسین لطیفی
- (1375) زشت و زیبا، احمدرضا معتمدی
تئاتر
- آتقی و شهر خیال 1369
- مجلس عاشقانه سلیمان و بلقیس 1369
- مرگ یزدگرد 1370
- شب بخیر مادر 75-1374
- زمستان 66 1376
- پایکوبی کاغذ پاره 1377
- پس تا فردا و دل سگ 1378
- یک دقیقه تا سکوت 1379
- افسون معبد سوخته 1380
- همان همیشگی - زمزمه مردگان - رازها و دروغها 1381
- خواب در فنجان خالی - شب هزار و یکم 1383
- نمایشنامه خوانی آدم های خیس 1383
- شکلک مهر 1383
- با دهان بند سکوت مهر 1383
- زمزمه مردگان آذر 1383
- هی مرد گنده گریه نکن! دی 1383
- منطقه اشغال شده بهمن 1383 - در جشنواره تئاتر فجر
- نورا تابستان1389 - به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی
- افسون معبد سوخته مهر و آبان 1395- به کارگردانی کیومرث مرادی
- یک دقیقه و سیزده ثانیه مرداد 1396- به کارگردانی شهرام گیل آبادی
تلویزیون
- آئینه سری سوم (1366)
- چهره به چهره
- بحران معنویت
- ایستگاه
- مسافر (1379)
- بحران معنویت
- سکوت (1379)
- پلیس جوان (1380)
- وکیل (1379)
- زیر هشت (1389)
- خانواده حمزه علی خان (1372)
- تعبیر وارونه یک رویا (1394)
- خنداننده شو رامبد جوان (1397)
- دلدادگان منوچهر هادی (1396)
جوایز و افتخارات پانته آ بهرام
- 1370، جایزه اول بازیگری نمایش مرگ یزدگرد
- 1375، زمستان 66 جایزه سوم بازیگری
- 1377، جایزه اول بازیگری جشنواره دفاع مقدسزمستان 66
- 1378، جایزه اول بازیگری تئاتر پس تا فردا
- 1380، جایزه دوم بازیگری تئاتر رازها و دروغها
- جایزه اول کانون ملی منتقدان برای تئاترهای همان همیشگی و رازها و دروغ ها
- 1382، جایزه دوم بازیگری تئاتر شکلک
- 1383، برگزیده بهترین بازیگر زن در نخستین جشن بازیگر در تاریخ 9
- 1384، برگزیده بهترین بازیگر زن در دومین جشن بازیگر در تاریخ 10 اردیبهشت 1384
- 1389، برگزیده بهترین بازیگر زن در پنجمین جشن کانون فیلم دانشگاه آزاد اسلامی همدان برای فیلم هیچ
- 1391، برنده دیپلم افتخاروتندیس بهترین بازیگرنقش اول زن ازسی ویکمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم روزروشن
نگاهی به کارنامه بازیگری پانته آ بهرام
بازیگر نقش های پیچیده
پانته آ بهرام را بیش از هر چیز باید بازیگر حرفه ای تئاتر دانست زیرا دستاورد ها و پیروزیت های مهم و قابل تحسین او بر صحنه تئاتر ایجاد شده است. او فضای تئاتر و بازیگری تئاتر را خیلی خوب می شناسد. بازی های خوب او در تئاتر مرگ یزدگرد، زمستان 66، پس تا فردا، تئاتر راز ها و دروغ ها، تئاتر شکلک و بسیاری از تئاتر های دیگر او خود گواهی بر این مدعا است. حالا این بازیگر تئاتری به تلویزیون پا گذاشته و توانسته در سریال هایی بازی کند که آنتن را می گیرد و بیننده پرتوقع صدا و سیما را پای تلویزیون میخکوب می نماید.
همسو شدن با فضای سینما و تلویزیون
او بازیگری است که توانسته با وجود شیوه بازی تئاتری اش در تلویزیون و سینما پیروزیت های در خور تامل و قابل توجهی کسب کند. به عبارت دیگر کوشش کرد تا خود را با فضای تلویزیون و سینما همسو کند و آثاری را انتخاب کند که جنس بازی اش در آن ها شیوه درشت نمایی شده و غلو آمیز و آموزه های تئاتری اش در آن ها نمایان باشد تا سرنوشتی که در مورد بعضی بازیگران تئاتر اتفاق افتاده در باره او شکل نگیرد. اتفاقی که باعث سرخوردگی و حضور همیشگی آن ها در عرصه تئاتر شده است. در حقیقت بهرام با بازی پر توانی که از خود دارد، اجازه این را نمی دهد تا کسی بتواند او را بد بداند و از بازی او تعریف نکند... شاید بهرام ویژگی بصری خیلی از بازیگران این روز های قاب تصویر را نداشته باشد، اما با کارنامه کاری اش نشان داده که استعداد امر مهم تری در هنرمند بودن هنر هفتم است تا زیبایی ها و ویژگی های بصری.
مسافر نقطه عطف بازی در تلویزیون
پانته آ بهرام در تلویزیون کارش را با مجموعه هایی، چون وکیل، پلیس جوان، سکوت، چهره به چهره، بحران معنویت و مسافر شروع کرد، اما نقطه عطف این حضور به سریال مسافر باز می گردد. نقش های او در سریال وکیل و پلیس جوان چندان محوری نبود و برای او شاید تنها جنبه همکاری مجدد با کارگردان سریال قبلی اش را داشت و در وکیل هم شاید بتوان گفت که جنبه شناخت بازی در قاب تصویر برای او مهم بود، اما مسافر به خاطر نقش، شیوه بازی آن دختر معتاد و لحن و گونه خاص ادای دیالوگ و نیز همبازی بودن با بازیگری مانند ابوالفضل پور عرب در آثار تلویزیونی او صندلی متفاوت تری یافت. او در بسیاری از مواقع بازی همسطح و در پاره ای موارد بالاتر از ابوالفضل پور عرب به نمایش گذاشت. در مسافر بهرام خیلی خوب توانست، نقش زن معتادی را ایفا نماید که به خاطر این اعتیاد همه چیز را از دست خواهد داد. او چهره جدیدی در تلویزیون بود و همین امر هم به او یاری کرد تا نقش را برای بیننده باور پذیر کند. راستی جالب است بدانید که نام پانته آ بهرام در سریال مسافر سیروس مقدم هم منیژه بود، یعنی همین اسمی که در سریال زیر هشت دارد، اما این منیژه کجا و آن منیژه کجا. هر دوی نقش ها متفاوت است و به جرات می توان گفت: هیچ ربطی به هم ندارند.
بازی تحسین بر انگیز در چهارشنبه سوری
پس از بازی در این سریال شرایط خوبی برای حضور او در سینما فراهم شد. اگرچه فیلم های نخست او تا فیلم چهارشنبه سوری چندان باب میل مخاطبانش نبود، اما بازی تحسین برانگیز او در فیلم چهارشنبه سوری دوره جدیدی از بازی او را در سینما نوید داد. دوره ای که در آن بازی های خوبی در فیلم هایی مانند اقلیما، پستچی سه بار در نمی زند، هیچ و بدرود بغداد را به همراه داشت. بازی پانته آ بهرام در چهارشنبه سوری به قدری دیدنی است که بیننده تا ساعت ها بعد از خارج شدن از سینما می تواند لحظه به لحظه بازی او را در ذهنش مرور کند و او را به خاطر این همه باهوشی در ارائه نقشش تحسین کند.
اقلیما، پستچی سه بار در نمی زند و هیچ
اقلیما اگر چه داستان آشنایی برای مخاطبانش داشت، اما بازی خوب و سرشار از نگرانی و ترس و وحشت پانته آ بهرام را نمی توان فراموش کرد. در این جنس بازی بهرام باید مخاطب را با خود همراه می کرد و با بازی سرشار از اضطراب و استرس و تشویش او ترحم مخاطب را برانگیخت. در پستچی سه بار در نمی زند نقش آفرینی و کلام آهنگین پانته آ بهرام از نقاط قوت فیلم به حساب می آمد. دیالوگ سهم بسزایی در ایفای نقش و انتقال حس به مخاطب دارد. در چنین شرایطی اگر دیالوگ برای مخاطب و بازیگر نامفهوم باشد کوشش بازیگر و گروه بی نتیجه خواهد ماند. پانته آ بهرام در فیلم هیچ باوجود اینکه بعضی از دیالوگ هایش به خاطر لکنت زبان نامفهوم بود، اما توانست حس نقش را به تمامی درک و آن را به مخاطب خود منتقل کند. به طوری که هم لحظات جذاب نقش برای مخاطب جلوه کرد و هم مخاطبانش در لحظات سخت و تلخ با او ابراز هم دردی می کردند. در مجموع حس مخاطب را نسبت به خود بر انگیخته بود. او در هیچ آنقدر خوب بود که می توان او را نمونه ای درست و دقیق از زنان این چنینی جامعه دانست.
عشق زنی عرب
در فیلم بدرود بغداد نیز او با وجود نامانوس بودن زبان عربی و دیالوگ های آن توانست در کنار همراه کردن حس بازی با دیالوگ عربی حالات روحی یک زن عرب را نیز به تمامی به مخاطب غیرعرب خود منتقل کند. صحنه ای که او به دوربین خیره می گردد و نزدیک به دو دقیقه با زبان عربی مونولوگ گویی می نماید، دیدنی است.
چرا که تنها ادای دیالوگ و القای حس برای این نقش به خصوص کافی به نظر نمی رسید. بلکه در وهله اول حالات، زندگی، خواست ها، دغدغه ها، تنهایی، احتیاج و عشق یک زن عرب را درک نموده و قادر به اجرای آن شده. کاری که پانته آ بهرام به خاطر آموزه های بازیگری اش در تئاتر به خوبی از پس آن برآمده است.
بازیگر شخصیت های خاص و پیچیده
شخصیت هایی که پانته آ بهرام به خوبی قادر است از پس آن برآید باید دارای وجوه خاصی باشند، به عنوان مثال این شخصیت ها نباید اشخاصی به معنای تام رئال باشد. یعنی زنان ساده با دغدغه های زنانه که در حال زندگی عادی هستند نقش های مناسب برای بازی این بازیگر نیستند، باید وجوهی غیر زنانه یا ... عادی در دل شخصیتشان نهفته باشد تا بهرام در پس جست وجوی لایه های درونی نقش آن را برونی کند. نقش بهرام در مسافران، بدرود بغداد و بسیاری از نقش های پیروز او از این شاخصه مهم پیروی می کردند این، اما جدای از علاقه او به جستار در لایه های درونی نقش به نوع بازی تئاتری او نیز بازمی گردد. او باید حالات غلوآمیزی در نقش هایش بیابد و گونه بازیگری اش را در آن بگنجاند. اگر در سریالی شخصیت فاقد این وجوه پنهان و پیدا باشد بهرام چندان پیروزیتی را کسب نخواهد کرد. به عنوان مثال سریال های نخست او از جمله این بازی های نه چندان پیروز او هستند.
منیژه شخصیت پیچیده ای خواهد بود
بازی اخیر بهرام در سریال زیر هشت با وجود اینکه در شروع او را دختر معمولی که مایل به داشتن یک زندگی ساده است می بینیم، اما رمز و رموزی در دل این شخصیت دیده می گردد که این مفهوم را به مخاطب منتقل می نماید که این کوه آتش فشان خاموش تا سرانجام خاموش باقی نخواهد ماند و با جلو رفتن داستان شاهد اتفاق ها و تغییرات اساسی در نقش منیژه خواهیم بود.
از سوی دیگر سیروس مقدم کارگردانی است که این ویژگی بازی بهرام را به تمامی می داند، چرا که یکی از بهترین نقش های بهرام در تلویزیون با سریال او رقم خورده است از این رو به سراغ این شخصیت رفته که دارای پیچیدگی های فراوانی است و از این رو او می داند که بازیگر دیگری جز بهرام قادر به نمایش کشیدن این ویژگی های منحصر به فرد نیست...
بی شک بازی پانته آ بهرام در لحظات حس و اوج و فرود ها یا انتقام جویی هایی که در دل داستان پیش خواهد آمد نقشی مهم و محوری خواهد داشت. به عبارت دیگر اگر او در ایفای نقشش به درستی برآید مجموعه زیر هشت در رسیدن به آنچه کارگردان، نویسنده و دیگر بازیگران برای رسیدنش می کوشند پیروز خواهد بود. شاید پانته آ بهرام برای ایفای نقش منیژه در زیر هشت کمی عظیم تر از سن واقعی دختر جوانی باشد، اما سیروس مقدم معتقد است هیچ کس به جز او نمی توانست این نقش را بازی کند. به همین دلیل هم بهرام بازی در این سریال را پذیرفت و قبول کرد تا بعد از چیزی قریب به هشت سال به تلویزیون باز گردد و نقشی راتجربه کند که می تواند ریسک عظیمی برای او باشد. از آن جهت که اگر این نقش پذیرفته و مقبول نگردد، می تواند در زندگی کاری او تاثیر داشته باشد. به هرحال این را نباید فراموش کنیم که پانته آ بهرام تا به حال پیروز شده چندین بار از جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما، سیمرغ بلورین و تندیس خانه سینما را به خانه ببرد و هم از جشنواره های جهانی صاحب افتخارات گردد.
تصاویر پانته آ بهرام در شبکه های اجتماعی
اینستاگرام پانته آ بهرام
برای آشنایی بیشتر با عکس ها و فعالیت های این بازیگر می توانید به آدرس صفحه اصلی او در اینستاگرام مراجعه کنید:
officialpanteabahram
منبع: setare.comسفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا