تحلیل محصص از عملکرد استقلال و پرسپولیس، زنگ خطر به صدا درآمد

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، دیدار تیم های پرسپولیس و استقلال در هفته بیست و سوم لیگ برتر با یک گل به سود پرسپولیس تمام شد و در سرانجام این مسابقه، درگیری هایی بین بازیکنان دو تیم رخ داد.

تحلیل محصص از عملکرد استقلال و پرسپولیس، زنگ خطر به صدا درآمد

مرتضی محصص رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال و مدرس AFC، در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به نکات مثبت دربی و مشکل استقلال در این مسابقه، از تعویض های پرسپولیس در نیمه دوم به عنوان یکی از دلایل افت مسابقه یاد کرد. محصص با بیان اینکه خط حمله پرسپولیس، استقلال را در این مسابقه آزار داد، شیخ دیاباته مهاجم استقلال را دور از آمادگی و فرم مطلوب توصیف کرد که نتوانسته کارهای ترکیبی با مهدی قایدی انجام بدهد.

محصص همچنین ضمن اظهار امیدواری به اینکه درگیری های دربی به تیم ملی لطمه نزند، به درخواست فرهاد مجیدی برای استفاده از یک مربی خارجی اشاره و گفت که مخالف قانون منع استفاده از بازیکن و مربی خارجی است و باید به مجیدی و هر مربی دیگری که خواهان دستیار از کشور دیگر است، کمک شود.

مشروح گفتگوی مهر با مرتضی محصص در ادامه می آید:

* خبرنگاران: ابتدا می خواهیم ارزیابی شما را از بازی پرسپولیس و استقلال بدانیم. آیا شما هم به کیفیت پایین این مسابقه اذعان دارید؟

- مرتضی محصص: قبل از صحبت در این ارتباط لازم است که مقدمه ای بگویم که از خود بازی مهمتر است. دو تیم قبل از دربی زحمات زیادی کشیده بودند و با آمادگی خوبی دربی را شروع کردند. استقلال بعد از مدت ها تا جایی که توانست به شکل اصلی خود نزدیک شد. حتی فرشید اسماعیلی هم در نیمه دوم وارد زمین شد. یحیی و گل محمدی هم بازی را با دو مهاجم شروع کرد. کاملاً مشخص بود که از دو مهاجم خواسته شده بود پستهای 90 و 10 را بین هم تقسیم کنند؛ یعنی اگر یک بازیکن به عمق رفت، دیگری در میانه زمین بماند و برعکس. تحرک خط حمله پرسپولیس خوب بود و استقلال را آزار داد.

* در خط حمله استقلال و از شروع بازی، شیخ دیاباته در ترکیب قرار نداشت. فکر می کنید استراتژی فرهاد مجیدی برای خط حمله استقلال چطور تعریف شده بود؟

- احساس من این بود که دیاباته از بازی قبل کمی مصدومیت داشت. مطهری و قایدی در خط حمله استقلال تاثیرگذار بودند بخصوص در نیمه اول. قایدی برای استقلال نعمت است چون در تنگنا خوب پاس می دهد و توپ را هدر نمی دهد. باید به هر دو کادر فنی استقلال و پرسپولیس تبریک گفت. نباید فراموش کنیم که دربی حساسیت بالایی دارد و یکی از مهمترین بازی های فصل برای هر دو تیم است. به مربیان استقلال و پرسپولیس تبریک می گویم چون تیمشان آمادگی خوبی داشت. هر دو مربی تیم مقابل را به خوبی آنالیز کرده بودند. استقلال بعد از چند بازی، از کانال مرکزی کارهای ترکیبی خوبی را با میلیچ، قایدی، مطهری و حتی مهدی پور انجام داد. نحوه بازی استقلال در نیمه نخست اصرار زیاد از کناره ها نبود چون فضای زیادی در آن قسمت ها وجود نداشت. با این حال ضد حملات پرسپولیس خیلی موثر بود و روی همین برنامه هم به گل رسید.

مرتضی محصص

* چالش بازیکنان دو تیم در طول مسابقه مشهود بود و در انتهای بازی به درگیری انجامید.

- این درگیری آخر مسابقه یک زنگ خطر است. فوتبال ما نباید دشمن فوتبالمان باشد. این درگیری ها نباید باعث شود هر دو تیم تضعیف شوند. استقلال و پرسپولیس سرمایه های فوتبال هستند و باید دیدمان را عوض کنیم. این درگیری ها شاید در فوتبال اروپا هم باشد ولی نه با این وسعت و شدت. باید نحوه برخورد با داوران را هم تغییر بدهیم وگرنه خودمان ضرر می کنیم. من نیمه اول بازی را خیلی پسندیدم. پرسپولیس خوب ضد حمله می زد و استقلال خیلی خوب کنترل بازی را در اختیار داشت. اینکه دربی تا چه حد به تیم ملی هم کمک می کند اهمیت دارد. تعدادی از بازیکنانی که در دربی حضور داشتند، پیراهن تیم ملی را در دیدارهای پیش رو مقابل بحرین و عراق بر تن خواهند داشت. نباید شرایط دربی به سمتی برود که تیم ملی لطمه ببیند.

* در واقع شما به این دربی از نظر فنی نمره قبولی می دهید؟

- وقتی به صورت کلی به بازی نگاه می کنیم، نکات مثبت زیادی در آن دیده می شود. بی انصافی است اگر از کادر فنی و بازیکنان دو تیم انتقاد کنیم. می توانستیم بازی بهتری ببینیم ولی یک مقدار جو انتقاد، منفی گرایی، حمله و توهین را باید کنار بگذاریم. این فضا به ما کمک نمی کند. مجبور به تمجید بی فایده نیستیم ولی نباید کل بازی را در 15 دقیقه آخر که کمی کسل کننده بود خلاصه کرد. باید نکات مثبت را هم دید.

* دلیل افت بازی در نیمه دوم را چه چیزی می دانید؟

- به نظرم تعویض های پرسپولیس تاثیرگذار بود. سیامک نعمتی و کمال کامیابی نیا از زمین بیرون آمدند. بسته شدن فضاها در نیمه دوم هم می تواند یکی از دلایلش باشد. علاوه بر این پرسپولیس بعد از گل کمی شکل دفاعی گرفت که البته حق این تیم بود تا از گلش دفاع کند. به نظرم تاثیر بازیکنان ذخیره و تعویضی پرسپولیس بیشتر از استقلال بود.

* خط حمله استقلال نه تنها در دربی بلکه در بازی با ذوب آهن هم گلزنی نکرد. این تیم در چهار مسابقه آخر خود یک گل از نقطه پنالتی به ثمر رسانده است. مشکل گلزنی استقلال ناشی از چیست؟

- به نظرم دیاباته با روزهای خوبش فاصله دارد. کارهای ترکیبی بین دیاباته و قایدی کمتر رخ می دهد. شاید دیاباته از فرم اصلی دور است ولی بازیکن تاثیرگذاری است. به نظرم حضور آرش رضاوند هم در دربی می توانست خیلی به استقلال کمک کند چون خیلی خوب در دفاع و حمله حاضر می شود اما او محروم بود.

* خیلی از هواداران و حتی کارشناسان موفقیت استقلال در لیگ قهرمانان آسیا و قبل از آن را حاصل حضور فراز کمالوند در کادر فنی این تیم می دانستند. شما با این نظر موافق هستید؟

- در فوتبال باید دنبال مربی ای باشید که هم دانش داشته باشد هم تجربه. فراز کمالوند هر دو ویژگی را دارد. او کمک خیلی خوبی برای استقلال بود اما حتماً بین او و مجیدی برای جدایی توافقی وجود داشته است. استقلال در دقایقی از دربی تیم برتر میدان بود ولی بدشانسی آورد. صحبت درباره صحنه ای که می گویند پنالتی بوده در صلاحیت من نیست ولی شکل و فرایند بازی با سه هافبک مرکزی خیلی به استقلال کمک می کرد. باید بیشتر منتظر بمانیم. استقلال چهارشنبه بازی حیاتی با ذوب آهن دارد. استقلال با این میل به پیروزی که در دربی از خود نشان داد و با این ترکیب می تواند نتیجه خوبی بگیرد.

فرهاد مجیدی و یحیی گل محمدی در دربی 95

* فرهاد مجیدی سرمربی استقلال خواهان استفاده از یک مربی ایتالیایی در کادر فنی است ولی قانون منع استفاده از بازیکن و مربی خارجی روبرو است. آیا شما به عنوان رئیس کمیته فنی فدراسیون با این قانون که می تواند تبعات منفی برای فوتبال کشورمان داشته باشد، موافق هستید؟

- دنیای فوتبال حتی با پنج سال پیش هم فرق کرده است. همه ما به واسطه عِرق ملی، بازیکن و مربی ایرانی را دوست داریم ولی آن روزها دیگر گذشته است. اگر مجیدی، گل محمدی یا هر مربی ایرانی دیگر نیاز به دستیار خوب خارجی دارد باید به آنها کمک شود. به عنوان مثال برای یک مسابقه شبیه به دربی، ابعاد ذهنی و روانی مهمتر است. مربی وقتی آسایش ذهنی نداشته باشد، کار سختی خواهد داشت. من هم شنیده ام مجیدی دنبال آوردن مربی خارجی است. امیدوارم شرایطش فراهم شود و به خواسته اش برسد. خیلی ها می گویند بازیکن - مربی خارجی یا داخلی؟ جواب این سئوال، کیفیت است نه داخلی و خارجی بودن. اگر در داخل کشور این ظرفیت را نداریم، مربی حق دارد دستیار خارجی بیاورد. برای بازیکن هم همینطور. من مخالف این قانون هستم. اگر نیاز به بازیکن خارجی است، باشگاه باید بتواند آن را جذب کند. بزرگترین مشکل تیم های ما در لیگ قهرمانان آسیا برابر تیم هایی بوده که بازیکنان خارجی در کلاس دنیای داشتند مثل السد، الدحیل، الهلال و… تیم های حاشیه خلیج فارس اگر بازیکن خارجی نداشته باشند، تیم های معمولی خواهند بود.

* آیا به عنوان رئیس کمیته فنی فوتبال درخواست لغو این قانون را به فدراسیون داده اید؟

- خیر؛ درخواست نداده ام. مسئله این نیست که منِ شخص تصمیم بگیرم. این واقعیت فوتبال است. فوتبال ایران باید یک استاندارد برای خودش داشته باشد تا بتواند خود را با آن مقایسه کند. ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و ایران تیم های برتر آسیا هستند ولی باید دید تیم های دیگر خود را به چه شکل آماده می کنند. ما نمی توانیم خودمان را جدا کنیم و با فرمول عجیب و غریب پیش برویم.

اگر در کشور خودمان در بعضی از بخش ها ضعف داریم و نمی توانیم آن را رفع کنیم، چرا نتوانیم متخصص خارجی بیاوریم؟ الان بوفون دارد از یوونتوس جدا می شود. باید از همین حالا به تیمی که این بازیکن را به خدمت می گیرد، تبریک گفت. بوفون شاید دیگر دروازه بان موثری نباشد اما وجودش، سراسر زندگی حرفه ای است. او می تواند الگو باشد و آن را به تیمی که در آن مشغول می شود، تزریق کند. کشورهای حاشیه خلیج فارس و بخصوص قطر از این پتانسیل استفاده می کنند.

شما ببینید ژاوی هرناندز در تیم السد چه تاثیراتی گذاشته است. اگر می خواهیم رو به جلو برویم و پیشرفت کنیم باید بدانیم استانداردهایمان چیست. اگر هم می خواهیم پسرفت کنیم که این بحث دیگری است. ناچار هستیم برای پیشرفت، خودمان را با بهتر از خودمان مقایسه کنیم. امیدوارم باشگاه های ما هم بتوانند تعدادی از بازیکنان فوق العاده دنیا مثل بوفون را جذب کنند.

* از این بحث بگذریم. چندی پیش خبری مبنی بر مذاکره فدراسیون فوتبال با برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق پرسپولیس برای قبول هدایت تیم ملی منتشر و بعد از چند روز تکذیب شد. آیا در کمیته فنی فدراسیون بحثی در این خصوص صورت گرفته بود؟

- فکر می کنم جوابی که آقای عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال در این مورد داد، بسیار روشن بود. من هم مثل شما این خبر را شنیدم ولی دور از واقعیت بود. برانکو در عمان است و دارد کارش را می کند. ما در تیم ملی، دراگان اسکوچیچ را داریم که یک مربی مطلع است. او شاید اسم بزرگی نداشته باشد اما مردم نمی دانند چقدر دانش و اطلاعات دارد. علاوه بر این، تیم ملی بسیار شایسته ای داریم.

* چقدر امید دارید تیم ملی با اسکوچیچ از این مرحله صعود کند و در نهایت راهی جام دنیای قطر شود؟

- کار تیم ملی در بحرین سخت است. هوای بحرین به شدت گرم و شرجی است و تیم ملی کار درستی برای انتخاب جزیره کیش برای برپایی اردو قبل از سفر به بحرین گرفت ولی می توانم بگویم بحرین حتی از کیش هم رطوبت بالاتری دارد. اسکوچیچ تا الان نتایج بدی نگرفته است ولی آزمایش اصلی او در بحرین خواهد بود. خیلی به اسکوچیچ ایمان دارم. نمی خواهم از او تعریف بیجا کنم ولی می تواند به تیم ملی کمک کند. من رزومه دستیاران اسکوچیچ را هم کامل مطالعه کرده ام. کادر فنی خوبی داریم.

همه چیز بستگی به وحدت و همبستگی بازیکنان ما دارد. فاکتور برنده تیم ملی در این چهار بازی همبستگی و اتحاد است. کار تاکتیکی اسکوچیچ در تیم ملی آن قدرها سخت نیست. کار سخت، ایجاد هماهنگی و همدلی بین بازیکنان است. این کار به حرف راحت است ولی شما با 23 بازیکن با شخصیت ها و گذشته های متفاوت روبرو هستید. اگر توانایی متقاعد کردن بازیکنان وجود نداشته باشد، حتی با بزرگترین تئورسین ها هم به موفقیت نمی رسیم.

اسکوچیچ در حال حاضر مورد احترام بازیکنان است. او مربی باهوشی است و همیشه قبل از حرف زدن، فکر می کند. اسکوچیچ با مربیان بزرگی در کرواسی، اسپانیا و دیگر نقاط دنیا کار کرده است. پیشگو نیستم ولی با همه مشکلاتی که داریم به تیم ملی خوشبین هستم. البته امیدوارم درگیری های دربی به تیم ملی سرایت نکند. اگر فوتبال ما دشمن فوتبالمان شود، اسکوچیچ که هیچ، با گواردیولا و یورگن کلوب هم مشکل حل نمی شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7320

به "تحلیل محصص از عملکرد استقلال و پرسپولیس، زنگ خطر به صدا درآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل محصص از عملکرد استقلال و پرسپولیس، زنگ خطر به صدا درآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید