تعریض دردسرساز کرمان

به گزارش پرسینا بلاگ، تعریض خیابان کرمان چند دهه ای می گردد که در فهرست فعالیت های عمرانی شهرداری منطقه قرار گرفته است و بعد از گذشت این همه سال همچنان بلاتکلیف مانده است.

تعریض دردسرساز کرمان

نتیجه امروز و فردا شدن اجرای این طرح مسائل زیادی برای شهروندان درست نموده که بارزترین آن، بدمنظره شدن خیابان کرمان، شکل دندانه ای خانه ها، حضور پررنگ کارتن خواب ها، بی رونقی کسب و کار اهالی، ترافیک سرسام آور و... و. است. اما مشکل عمده ای که از نیمه کاره ماندن طرح تعریض خیابان عاید اهالی شده، بی رغبتی برای نوسازی بافت فرسوده محله است. این در حالی است که محله دلگشا در بین دیگر محله های منطقه، وسیع ترین بافت فرسوده را دارد. سینا دلیلی کارشناس دفتر خدمات نوسازی محله دلگشا معتقد است اگر برای تسریع روند نوسازی در محله دلگشا اقدام کارسازی نشود یک حادثه کوچک می تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

خیابان کرمان معمولاً خلوت نیست. از معابر مهم منطقه و ناحیه یک است و به دلیل قرار دریافت بیمارستان مردم و گاراژهای بزرگ در این خیابان روزانه پذیرای شهروندان زیادی است که از راه های دور و نزدیک گذرشان به محله دلگشا می افتد. خیابان کرمان از خیابان درودیان شروع شده و انتهای آن با بزرگراه امام علی(ع) بن بست می شود. نمای بیشتر خانه ها کلنگی است و از اصالت دیرینه شان خبر می دهد. البته در بین شان تک و توک خانه هایی که نمای نو و به روزی داشته باشد هم دیده می شود. پیاده راه خیابان کرمان باریک است و به زحمت یک نفر می تواند از آن عبور کند. از پیرمردی که جلو مغازه خرازی اش را جارو می نماید درباره وضع خیابان کرمان می پرسم. سردرددلش باز می شود و می گوید:

30 سال است مسئولان شهری با وعده تعریض این خیابان ما را دلخوش نموده اند. ولی هر روز بنا به دلیلی آن را عقب می اندازند. مردم در سختی هستند. همین پیاده رو را ببینید 2 نفر نمی توانند کنار هم راه بروند. برخی از مغازه دارها هم وسایل خود را در پیاده رو می گذارند. حق با اوست خیابان کرمان با تردد زیادی که دارد، با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نماید. موضوع دیگری که اهالی از آن گلایه دارند، ترافیک سرسام آور خیابان کرمان است.

راهنمایی رمضانی از اهالی محله می گوید: بزرگراه امام علی(ع) درست از انتهای خیابان کرمان رد شده و به نوعی می توان گفت این خیابان را بن بست نموده است. وجود بیمارستان مردم در این خیابان هم باعث شده، هر روز تعداد زیادی از شهروندان گذرشان به محله دلگشا بیفتد. بیمارستان پارکینگ ندارد و خودروها باید در خیابان و کوچه پسکوچه های اطراف پارک نمایند. اگر آمبولانس بیاید راهبندان می شود. از آن مهم تر با توجه به احتیاج شهروندان برای رفت وآمد به این خیابان، متأسفانه وسیله حمل ونقل عمومی وجود ندارد و برای تردد یا باید سوار مسافرکش های شخصی شوید یا پیاده گز کنید.

  • 308 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است

محله نمای دلچسبی ندارد. نیمه کاره ماندن طرح تعریض باعث برهم خوردن زیبایی خیابان شده است. بیشتر به شانه ای می ماند که یکی در میان دندانه هایش شکسته باشد. به گفته اهالی، طرح تعریض مربوط به امروز و دیروز نیست و 30 سال پیش قرار بوده این خیابان تغییر و تحولی جدی پیدا کند. غلامرضا قربانفر دبیر شورایاری محله دلگشا، دلخور از نابسامانی خیابان کرمان می گوید: سال هاست خیابان کرمان درگیر طرح تعریض است و بلاتکلیف بودن آن لطمه زیادی به کسب و کار اهالی زده است. در این خیابان گاراژهای بزرگ و مغازه های تجاری زیاد است که تملک کردنشان اعتبار زیادی می خواهد.

کسب و کارشان رونقی ندارد. مرتب شکایت از وضع موجود را با شورایاری در میان می گذارند و در واقع کاری از دست ما بر نمی آید. به گفته قربانفر برای تکمیل این طرح 308 میلیارد تومان هزینه برآورد شده است. او متذکر می شود خانه های داخل طرح تعریض باید توسط شهرداری خریداری شود اما مشکل عمده ای بر سر راه مدیریت شهری است. او در این باره می گوید: ضلع شمالی خیابان کرمان، متری 6 تا 7 میلیون تومان و ضلع جنوبی آن خانه ها متری 3تا 4 میلیون خرید و فروش می شود.

مغازه ها هم همین طور. هرمتر مغازه بین 10 تا 25 میلیون تومان واگذار می شود. تفاوت قیمت در این خیابان باعث بی رغبتی شهروندان به واگذاری ملک شده است. به گفته قربانفر شکل دندانه ای خانه های خیابان کرمان مکان خوبی برای تجمع زباله و اتراق کارتن خواب ها شده است.

  • مردم تمایل به نوسازی ندارند

خیابان کرمان به غیر از طرح تعریض مشکل دیگری هم دارد و آن بافت فرسوده است. این خیابان در فرسوده ترین محله منطقه 14 یعنی محله دلگشا واقع شده و می توان گفت احتمال بروز بحران در آن بیش از محله های دیگر است. باریکی عرض خیابان امکان تردد خودروهای امدادی را نمی دهد و خدای نانموده اگر حادثه ای رخ دهد، نیروهای امدادی نمی توانند خود را به موقع به محل حادثه برسانند.

به باور سینا دلیلی کارشناس شهرسازی دفتر خدمات نوسازی با نوسازی بافت فرسوده محله می توان احتمال وقوع خطر را به حداقل رساند و علاوه بر آن جلوه خاصی به محله بخشید. او می گوید: اینکه تا کی وضع بلاتکلیفی خیابان کرمان ادامه پیدا می نماید به تأمین اعتبار از سوی شهرداری برمی شود. اما بخشی از آبادانی محله مربوط به خود اهالی است. متأسفانه اهالی تمایل چندانی به تجمیع یا نوسازی ندارند دلشان نمی خواهد خود را درگیر ساخت وساز نمایند.

بی تعارف بگویم اعتمادی به بسته های تشویقی نداشته و اغلب زندگی در آپارتمان را دوست ندارند. برخی شان خواسته هایی دارند که بیشتر از عرف نوسازی است. یعنی تسهیلات بیشتری می خواهند. او معتقد است، بر فرض اینکه تملک کامل صورت گیرد و نمای خیابان نونوار شود. اگر بافت فرسوده خیابان نوسازی نشود، نمای محله به لباس وصله داری می ماند.

  • تاکنون 29/36 درصد از بافت محله نوسازی شده است. برای تعریض خیابان کرمان باید 269 پلاک تملک شود. از این تعداد 65 پلاک، تخریب، 35 پلاک، اصلاح و 169 پلاک باقی مانده است.
  • محله دلگشا 2672 پلاک دارد که از این تعداد 1342 پلاک (22/50 درصد) فرسوده است.

کارشناس

  • مناقشه روزمره بر سر جای پارک خودرو

کمبود خدمات رفاهی و تسهیلات شهری در محله وحیدیه بحران ساز شده است. این موضوع به فرسوده بودن بافت محله برمی شود که درصد قابل توجهی از بافت فرسوده منطقه را به خود اختصاص داده است. به گفته پریسا بالایی مدیر دفتر خدمات نوسازی محله وحیدیه، زرکش و تسلیحات، بالغ بر 28 هزار نفر در این محله زندگی می نمایند. به گفته او با توجه به جمعیت قابل توجه این محله، وحیدیه از داشتن حداقل امکانات رفاهی بی بهره است.

بالایی می گوید: سرانه فضای سبز محله به صفر نزدیک است و می توان ادعا کرد فضای سبزی ندارد. امکانات تفریحی و ورزشی چشمگیری هم ندارد. خانه های محله وحیدیه اغلب ریزدانه و متراکم هستند. کوچه ها باریک و در بهترین حالت عرض شان به 3 متر می رسد. او ادامه می دهد: خانه های کوچک پارکینگ ندارند و اهالی ناگزیر خودرو خود را کنار خیابان پارک می نمایند. همین عرض خیابان را باریک تر می نماید و تردد خودروها به سختی انجام می شود.

با این اوصاف اگر حادثه ای در یکی ازکوچه ها رخ دهد امدادرسانی مختل و راه های ارتباطی مسدود می شود. گذشته از آن نبود جای پارک معضل بزرگی شده است. هر روز شهروندان بر سر جای پارک با هم مشاجره می نمایند. روزی نیست که اهالی شاهد دست به یقه شدن راننده ها نباشند. معابر این محله باریک و کم عرض است که در حالت عادی رفت وآمد خودروها را با کندی روبرو می نماید. به گفته بالایی در محله وحیدیه چند پارکینگ مسطح وجود دارد. ولی چون وسعت زیادی ندارند تعداد کمی ماشین در آن جای می گیرد. گذشته از آن چون خصوصی هستند هزینه استفاده از آنها برای اهالی مقرون به صرفه نیست.

در یکی از کوچه ها اهالی با هم به توافق رسیده اند به ترتیب خودروهای خود را در کوچه پشت سر هم پارک نمایند. صبح هرکسی زودتر بخواهد سرکار برود به راحتی ماشین را از پارک بیرون بیاورد. در محله وحیدیه نوسازی با روند کندی پیش می رود. یکی از دلایل عمده آن، شهروندان ارامنه ای هستند که در این محله زندگی می نمایند. به گفته بالایی هم محله ای های ارامنه خیلی برای تجمیع مشتاق نیستند. وضع فرسودگی در محله های زرکش و تسلیحات به ترتیب بهتر است. او می گوید: در محله تسلیحات هم 23 قواره زمین سند قولنامه ای دارد و به همین دلیل امکان نوسازی برایشان وجود ندارد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 388

به "تعریض دردسرساز کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعریض دردسرساز کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید