کوشش روسیه برای نفوذ به بالکان

به گزارش پرسینا بلاگ، شرکت در مراسم هفتاد و پنجمین سالروز آزادی بلگراد در جنگ حهانی دوم، تحکیم روابط مسکو با بلگراد و تثبیت حضور و نفوذ مسکو در بالکان را می توان از جمله اهداف سفر دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه در سفر به صربستان دانست.

کوشش روسیه برای نفوذ به بالکان

مدودف روز گذشته (شنبه) در فرودگاه نیکولا تسلا بلگراد از طرف آنا برنابیچ نخست وزیر صربستان مورد استقبال نهاده شد.

وی سپس با حضور در فرودگاه باتانیتسا در حومه بلگراد جهت شرکت در مراسم تمرین نظامی ارتش صربستان تحت عنوان آزادی 2019 به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد آزادی بلگراد در جنگ دنیای دوم از طرف آلکساندر ووچیچ رییس جمهوری صربستان با تشریفات نظامی استقبال شد.

نخست وزیر روسیه در دیدار با رئیس جمهوری صربستان درباره گسترش روابط و همکاری های دو کشور دیدار و گفت وگو کرد.

مدودف همچنین علاوه بر مذاکرات با مسوولان عالی رتبه صربستان با حضور در گورستان آزادی بلگراد دسته گلی را بر بنای یادبود ارتش سرخ قرار داد.

نخست وزیر روسیه در آستانه سفر به بلگراد در توئیتی نوشت: روسیه و صربستان در عرصه های سیاسی و مالی شریک هستند. دیدگاه های ما در بسیاری از رویدادهای بین المللی بسیار نزدیک و یا منطبق است.

بیش از پنج هزار پلیس صربستان مدودف را طی اقامت در بلگراد حفاظت کردند.

روسیه و صربستان افزون بر روابط خوب سیاسی و دیپلماسی در زمینه های مالی، نظامی و فرهنگی همکاری بسیار خوبی دارند.

روسیه از حاکمیت و تمامیت ارضی صربستان در سازمان های بین المللی حمایت می نماید.

شرکت هواپیمایی مسافربری صربستان (ایر صربیا) در حال مذاکره با شرکت هواپیمای غیر نظامی سوخو روسیه برای خرید هواپیمایی سوخو 100 است.

شرکت هواپیمایی ایر صربیا همچنین در حال گفت وگو برای ایجاد مرکز تعمیر هواپیماهای S SJ 100 روسیه در فرودگاه بلگراد است.

صربستان در راستای پیگیری سیاست بی طرفی نظامی در بیش از 150 رزمایش مشترک با کشورهای عضو آتلانتیک شمالی (ناتو) و در چند سال گذشته در حدود 15 تمرین نظامی با روسیه شرکت داشته است.

از طرفی دیگر صربستان به عنوان کشوری با ثبات و نیز عامل مهم ثبات و صلح در بالکان غربی و ارتباط خوب آن با آمریکا، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه، چین، کشورهای آفریقایی و آسیایی بسیار حائز اهمیت است.

همچنین باید گفت که صربستان با داشتن رویکرد روابط خوب با تقریبا تمامی کشورها و محل تقاطع بین شرق و غرب، کشوری مناسب برای همکاری های مالی است.

صربستان در راستای سیاست بی طرفی نظامی، با کشورهای زیادی از جمله فدراسیون روسیه رزمایش مشترک برگزار می نماید.

این کشور همچنین آمریکا را بزرگترین شریک کاری خود در دنیا می داند و با نیروهای ناتو در چارچوب طرح (مشارک برای دوستی) همکاری رزمایش برگزار می نماید.

از طرف دیگر روسیه افزون براینکه حامی بزرگ صربستان در مساله کوزوو در مجامع بین المللی بوده، یکی از تامین نماینده های عمده سلاح های نظامی صربستان به شمار می رود.

صربستان در سال (2017)، 6 فروند میگ 29 از روسیه تحویل گرفته است.

روسیه که شریک راهبردی صربستان به شمار می رود، طی چند سال گذشته با اعطای وام های 800 و 500 میلیون دلاری و سرمایه گذاری در عرصه های مختلف از جمله انرژی و زیربناها، صربستان را در زمینه مالی و تجارتی یاری نموده است.

مدودف در این سفر حامل پیغام ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای مقامات صربستان در حمایت پایدار از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است.

صربستان به عنوان کشوری بزرگ به لحاظ جمعیت و مساحت و مرکزیت آن در این منطقه برای حضور روسیه در بالکان غربی اهمیت خاصی دارد.

در واقع باید گفت که از یک طرف آمریکا و اتحادیه اروپا و از طرف دیگر روسیه کوشش دارند که حضور خود را در این منطقه تقویت نمایند.

به همین دلیل می بینیم که آمریکا و روسیه رقابت بسیار نزدیک در ارتقای روابط خود با کشورهای بالکان غربی دارند.

روسیه نقش بسیار مهمی در رابطه با کوزوو دارد و حمایت این کشور بزرگ که در شورای امنیت سازمان ملل متحد حق وتو دارد برای صربستان بسیار حائز اهمیت است.

این در صورتی است که آمریکا از حامیان بزرگ کوزوو است.

کوزوو در سال 2008 میلادی بطور یکجانبه اعلام استقلال کرد اما صربستان اعلام یکجانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواستار باطل کردن آن به وسیله مذاکره، دیپلماسی و صلح آمیز است.

مساله کوزوو و مخالفت مسکو با استقلال آن به عنوان کشوری مستقل و حمایت روسیه از حاکمیت و تمامیت ارضی صربستان را می توان در سیاست روسیه در بالکان غربی دید.

اکنون می بینیم که افزون بر صربستان که در کوشش روزافزون برای گسترش روابط خود با مسکو است، دیگر کشورهای منطقه نیز در کوشش افزایش روابط خود با مسکو هستند.

برای صربستان نیز حمایت روسیه از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور که کوزوو بخشی از آن محسوب می گردد در سازمان های بین المللی بسیار اهمیت دارد.

سفر مدودف به صربستان را می توان در چند بعد شامل سیاسی و دیپلماسی، مالی و دفاعی مهم دانست.

حضور نخست وزیر روسیه در مراسم آزاد سازی بلگراد در جنگ دنیای دوم نشان می دهد که روسیه همیشه به گسترش همه جانبه روابط و همکاری با صربستان پایبند بوده و این کشور در بالکان غربی را به عنوان شریک راهبردی خود می داند.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیری شوروی و لغو پیمان ورشو و تغییرات در ساختار نظام های سیاسی در اروپا و به ویژه در بالکان غربی و بدنبال آن فروپاشی یوگسلاوی سابق و کوشش غرب به سرکردگی آمریکا برای افزایش حضور گسترده در این منطقه راهبردی، اهمیت بالکان غربی برای قدرت های بزرگ اوج گرفت.

اکنون شاهد رقابت تنگاتنگ آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین برای حضور بیشتر و گسترده در منطقه بالکان هستیم، به ویژه در صربستان به عنوان کشوری بزرگ در بالکان غربی.

شرکت های بزرگ از اروپای غربی، آمریکا و روسیه نیز در صربستان و دیگر کشورهای منطقه سرمایه گذاری های بزرگی انجام داده اند و اینگونه خود را به این منطقه از اروپا بیش از گذشته نزدیکتر نموده اند.

چین نیز اهمیت بالکان غربی را کاملا متوجه شده و همکاری و سرمایه گذاری های چند میلیونی و میلیاردی در این منطقه نشان دهنده مهم بودن منطقه برای پکن است.

آمریکا و اتحادیه اروپا پس از فروپاشی یوگسلاوی، کشورهای کرواسی و اسلوونی را با عضویت در اتحادیه اروپا بیشتر به طرف خود جلب نموده اند و این نزدیکی موجب شده که دیگر کشورهای منطقه نیز این راه یعنی عضویت در اتحادیه اروپا را در پیش بگیرند.

روسیه بخصوص در چند سال گذشته در رقابت با آمریکا و اتحادیه اروپا در نزدیک شدن به بالکان غربی به وسیله صربستان به لحاظ های مختلف مانند سیاسی، مالی و فرهنگی پیروز تر بوده و این رابطه خوب بین بلگراد و مسکو را می توان در سفر ولادیمیر پوتین در ژانویه 2019 و اکنون سفر نخست وزیر روسیه به بلگراد مشاهده کرد.

همچنین روسیه با داشتن 51 درصد از سهام صنعت نفت صربستان و تامین نماینده گاز برای این کشور و دیگر کشورهای منطقه نشان داده به رویکرد نفوذ مسکو در بالکان غربی توجه ویژه ای دارد.،ایرنا

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2018

به "کوشش روسیه برای نفوذ به بالکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش روسیه برای نفوذ به بالکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید