توسعه اشتغال با پرورش زالو، یاری شرکت های دانش بنیان به اقتصاد

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران، گروه استان ها- اعظم محبی: خواستن، توانستن است، شاید ندانیم که اولین و شاید تنهاترین شرکت دانش بنیان در زمینه تکثیر و پرورش زالوی کشور در گلستان وجود دارد.

توسعه اشتغال با پرورش زالو، یاری شرکت های دانش بنیان به اقتصاد

شرکت رشد فناورانه کاسپین فراورینماینده زالوی طبی استریل گونه هیردواورینتالیس مطابق با استانداردهای جهانی است و اعضای آن که همگی از جوانان کوششگر گرگان هستند، هفت نفر بوده و توانسته اند برای صدها نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد نمایند. آن ها علاوه بر تکثیر و پرزش زالو در زمینه آموزش جوانان کشور هم کوشش می نمایند و دوره ها و کارگاه های آموزشی مختلفی برگزار نموده اند.

به همین دلیل خبرنگاران با جواد حلیمی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، گفتگویی انجام داده که در زیر خواهد آمد:

* انگیزه این کار چگونه در شما ایجاد شد؟

در سال 90 به صورت اتفاقی در گزارش تلویزیونی شنیدیم که درآمد بعضی از کشورها از پرورش زالو بیش از درآمد نفتی ایران است، این سخن برای ما جذابیت داشت و تلنگری برای شروع کار بود.

بعد از پیگیری ها به این نتیجه رسیدیم که هیچ گونه تعریف خاصی از این صنعت در ایران وجود ندارد یعنی چیزی به عنوان تکثیر و پرورش انجام نشده و پرورش زالو به صورت طبیعی اتفاق می افتد.

* چگونه این کار را شروع کردید؟

تحقیقات و مطالعات ما حدود دو سال و نیم زمان برد، در همان اوان کار در اولین همایش بین المللی زالو که در دانشگاه تهران با همکاری چند شرکت آلمانی و پزشکانی که از سراسر جهان آمده بودند، شرکت کردیم. همایش فرصت خوبی بود و اطلاعات ما جدید و به روز شد.

* چگونه کار آموزش به دیگران را شروع کردید؟

در سال 93، وبلاگی را طراحی و در آن اطلاعات و دانشی را که داشتیم در اختیار همه قرار می دادیم، همچنین با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان تصمیم به برگزاری دوره های آموزشی گرفتیم و این کد آموزش برای نخستین بار در کشور تعریف شد.

در این کلاس ها از سراسر ایران علاقه مندان به پرورش زالو به گرگان می آیند و در کارگاه های سه روزه ما حضور می یابند، از ابتدا تاکنون 27 دوره آموزشی برگزار کردیم.

بعد از پنج جلسه دوره آموزشی با درخواست مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به مرکز رشد گلستان نقل مکان کردیم و عضو مرکز رشد شدیم. در ادامه، کار را گسترش داده و وب سایت سه زبانه طراحی کردیم که خدمات بیشتری ارائه می داد.

* چه زمانی شرکت خود را ثبت کردید؟

بعد از ورود به مرکز رشد دانشگاه، تشکیل تیم کاری داریم و شرکت خود را در سال 95 ثبت کردیم و به خاطر نوآوری و خلاقیتی که داشتیم در کمتر از دو ماه توانستیم شرکت را به عنوان اولین و تنهاترین شرکت دانش بنیان در زمینه زالو و فرآورده های آن به ثبت برسانیم که کار بسیار سختی است.

* چند نفر در تیم شما مشغول به فعالیت هستند؟ چند شغل ایجاد کردید؟

هفت نفر زیرمجموعه ما هستند و ما توانستیم 150 شغل به صورت مستقیم و صدها شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد کنیم.

* برای بازار فروش خود چه کردید؟

برای این که کار ما بازاریابی گردد در نمایشگاه های ملی و بین المللی شرکت کردیم و محصول ارائه دادیم، سال جاری نمایندگی فعال فروش در بعضی از استان ها دایر نموده و کار فروش محصولات را به آن ها می سپاریم.

* چند نوع زالو در ایران وجود دارد؟

600 گونه زالو در جهان وجود دارد که سه نوع آن معروف است، زالوی طبی مدیسینالیس، وربانا و اورینتالیس که گونه آخری ایرانی است. آنزیم مؤثر هیدریدین در گونه ایرانی وجود دارد که برای کشورهای خارجی جذاب است و طالب آن هستند.

* زالو دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟

اصولاً خاصیت زالو به خاطر آنزیم های آن است نه به خاطر خونی که می مکد. حدود 100 آنزیم تاکنون شناخته شده که در درمان بسیاری از بیماری ها مؤثر هستند؛ هنگام مکیدن، آنزیم باارزشی وارد بدن انسان می گردد. زالو بیشترین ارتباط را با بیماری قلبی عروقی دارد ماده ای دارد که باعث رقیق شدن خون بدن انسان می گردد و در درمان بیماری های دیگر از جمله دیابت، واریس و حتی اعتیاد نقش دارد.

مکیدن زالو فنی است، ابتدا برشی در سطح پوست ایجاد نموده و به خاطر این که میزبان احساس درد نکند ماده بی حسی را تزریق می نماید که درمان راحت انجام گردد. 300 دندان ریز در آرواره زالو وجود دارد و به دلیل این که همه کارها را خودش به تنهایی انجام می دهد در جهان به آن جراح کوچک می گویند.

زالو هرمافرودیت بوده و تخم گذار است و 12 الی 18 ماه زمان می برد که رشد کند. هر زالو بین چهار تا هشت تخم (پیله) می گذارد و در هر پیله یک تا 10 زالو وجود دارد.

زالو اگر یک بار غذای کامل بخورد یک الی دو سال می تواند بدون مکیدن خون زندگی کند زیرا در اندام های وی کیسه های خونی وجود دارد که ماده ژلاتین درست نموده و می تواند از آن استفاده کند.

* نحوه ورود به این صنعت چگونه است؟

بعد از گذراندن دوره های معتبر آموزشی می توان به دو صورت به این کار ورود یافت، نخست تکثیر که سخت تر و فنی تر بوده ولی از لحاظ شرایط درآمدی بهتر است، روش دوم پرورش است و پیشنهاد می گردد کسانی که تازه کار هستند از پرورش مولد کار را شروع نمایند. می توان با سرمایه پنج الی 10 میلیون تومانی در اتاق 12 متری این کار را شروع کرد.

نکته جالب کار این است که خانم ها به خاطر ظرافتی که دارند در این کار پیروز تر هستند آن ها مسائل بهداشتی را رعایت نموده و خلاقیت را چاشنی کار می نمایند.

* طرح ها و ابعاد فضای پرورش چگونه باید باشد؟

نخستین طرح، پرورش خانگی است که به فضای 10 الی 12 متری احتیاج دارد و سرمایه لازم برای این کار پنج تا 10 میلیون تومان است و می توان در آن 200 مولد در وان پرورش داد.

طرح نیمه صنعتی هم وجود دارد که با 50 الی 100 میلیون تومان انجام می گردد و برای آن باید فضای 100 متر مربعی در نظر گرفت.

طرح صنعتی هم به 200 الی 300 میلیون تومان و سوله های بزرگ 500 الی هزار متری احتیاج دارد.

* فراوری شما در کدام دسته از طرح ها واقع شده است؟ تنگناهای کار کجاست؟

ما دو مرکز پرورش در دانشگاه و یک مکان طبیعی (برکه) در شصت کلاه گرگان داریم ولی درخواست طرح صنعتی داده ایم و مجوز آن را باید سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی بدهد؛ برای استان ها سهمیه بندی انجام شده و معین شده در هر استان چند نفر مشغول به این کار شوند؛ دستورالعمل های مسئله ای وجود دارد و از تنگناهای کار همین مجوز دریافت است.

علاوه بر مجوز، قیمتی که در ایران وجود دارد با قیمت صادرات متفاوت است، زالو بین سه الی چهار هزار تومان در ایران به فروش می رسد اما در بعضی از کشورها قیمت آن بین پنج الی 10 دلار است.

* بازار فروش چگونه است؟

جذابیت زالو به بازار فروش است در این صنعت شاید مهم ترین دغدغه سایر صنایع که فروش محصولات باشد، وجود ندارد. در بسیاری از مناطق کشور طب سنتی فعال است و روز به روز به این علاقه مندی افزوده می گردد. بعضی از کشورها درآمدشان از فروش زالو 50 میلیارد دلار در سال است.

قیمت تمام شده زالو در ایران پایین است و می توان به آن به عنوان کالای صادراتی نگاه کرد، درخواست های زیادی از کشورهایی هم چون فرانسه، کانادا، استرالیا و کره جنوبی داریم که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها تاکنون میسر نشده است.

* چه فرآورده هایی می توان از زالو تهیه کرد؟

روغن زالو ماده باارزشی است، همچنین کرم و صابون می توان از آن تهیه کرد. مهم ترین فرآورده استفاده از آنزیم زالو است که ارزش مالی بالایی دارد. شرکت ما کرم و روغن فراوری می نماید و بنا داریم در زمینه استخراج آنزیم هم حرکت کنیم.

* تاکنون صادرات داشته اید؟

تاکنون به صورت رسمی صادرات نداشتیم اما به مراکزی که قصد صادرات داشتن زالو تحویل دادیم. عضو کریدور صادرات هستیم و کارت بازرگانی داریم ولی به دلیل حل نشدن مسائل علیرغم داشتن متقاضی نتوانستیم صادرات داشته باشیم.

* چشم انداز شما چیست؟

تاکنون به آنچه برنامه ریزی نموده بودیم رسیدیم اما اکنون چشم انداز جدیدی برای خود ترسیم نموده ایم و می خواهیم از مرحله خام فروشی بیرون آمده و وارد فرآوری محصولات شویم. در حال تجهیز تیم تحقیقاتی هستیم تا کار صادرات را به عنوان دارو دنبال کنیم.

در یکی دو سال گذشته تقاضای خوب در بازار ایران به وجود آمد، به همین دلیل بود که از کشورهای اطراف (ترکمنستان و آذربایجان) زالوی بی کیفیت به صورت قاچاق وارد می شد اما در مدت اخیر به خاطر گران شدن دلار ورود کالای قاچاق کم شده و معضلات گذشته رفع شده است.

* فراوری شما در سال چند قطعه است؟

فراوری ما به صورت میانگین سالانه 200 هزار قطعه است و قادر هستیم فراوری خود را افزایش دهیم. تصمیم داریم از بحث فراوری بیرون آمده و کار را به کسانی که آموزش می دهیم بسپاریم و محصولات آن ها را خریداری کنیم.

* روش درمان با زالو چگونه است؟

برای درمان معمولاً سه جلسه احتیاج است و فاصله جلسه دو هفته زمان می برد. هر زالو پنج الی 10 برابر وزن خود خون می مکد و این کار 45 دقیقه زمان می برد. باید صبر کنیم که زالو خود مکیدنش را قطع کند وگرنه آرواره آن در بدن انسان می ماند و ایجاد عفونت می نماید. بعضی از پزشکان به خاطر کمبود وقت از نمک که زالو به آن حساس است برای جدا کردن آن استفاده می نمایند که این امر ممکن باعث قی کردن زالو شده و ایجاد عفونت کند.

* از پیروزیت های خود بگویید.

در ایده برتر علوم کشاورزی، رتبه دوم در کشور را با طرح تکثیر مصنوعی زالوی طبی به دست آوردیم و در زمینه پزشکی با طرح استفاده از کاربرد فرآوری زالو در پزشکی رتبه دوم را کسب کردیم.

* توصیه شما به کسانی که می خواهند وارد این کار شوند چیست؟

این کار به عنوان شغل خوب است اما شرط بزرگ دارد که قبل از آن باید بحث های علمی را رعایت نموده و خلاقیت داشت.

در هیچ زمانی کار تحقیق و توسعه را کنار نمی گذاریم و کسانی که مدارک مرتبط دارند می توانند با هزینه های شرکت کارهای تحقیقاتی خود را انجام دهند و زیرمجموعه شرکت ما شوند.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2136

به "توسعه اشتغال با پرورش زالو، یاری شرکت های دانش بنیان به اقتصاد" امتیاز دهید

1 کاربر به "توسعه اشتغال با پرورش زالو، یاری شرکت های دانش بنیان به اقتصاد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه اشتغال با پرورش زالو، یاری شرکت های دانش بنیان به اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید