فراوری بلندترین میزان صدا در زیر آب

به گزارش پرسینا بلاگ، محققان به تازگی پیروز به فراوری بلندترین میزان صدا در زیر آب شدند.

فراوری بلندترین میزان صدا در زیر آب

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی گابریل بلاج دانشمند آزمایشگاه ملی شتاب دهنده اسلک و دانشگاه استنفورد بلندترین صدای زیر آب را ایجاد کردند.

براساس گزارش نیواطلس، محققان این تیم با استفاده از اشعه ایکس، جت های کوچک آب را منفجر کردند تا فشارهای صوتی باورنکردنی را تا 270 دسی بل ایجاد نمایند.

براساس این گزارش، دسی بل مقیاس اندازه گیری بلندی و تراز فشار صدا است؛ در پایین ترین حد این مقیاس، محدوده شنوایی انسان وجود دارد؛ یعنی همان صدای وزوز پشه ای که در فاصله 100 فوتی واقع شده است. همچنین در 55 دسی بل ما صدای مکالمات عادی خود را می شنویم.

جالب است بدانید که در هوا میزان صدا از 194 دسی بل بیشتر نمی گردد؛ این در حالی است که این میزان در آب به 270 دسی بل می رسد.

طبق این گزارش، محققان برای انجام این کار، میکروجت های آب را با یک اشعه ایکس بر روی آب حرکت دادند؛ زمانی که پالس های کوتاه اشعه ایکس به آب ضربه می زد آب بخار می شد و یک موج ضربه ای را فراوری می کرد؛ سپس این موج ضربه ای به وسیله جت های آب منتقل شده و صدای بلندی را ایجاد می کرد.

همچنین، آنچه که این تیم به آن دست پیدا کرد این بود که هنگامی که شدت صدا زیاد می شد، آب می شکست و به حباب های بخار کوچکی تبدیل می شد که به سرعت در فرایندی به نام حفره زایی فرومی ریختند.

طبق گفته محققان، این کشف ارزش علمی زیادی دارد و احتمالا می تواند به فراوری داروها و مواد یاری کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 543

به "فراوری بلندترین میزان صدا در زیر آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری بلندترین میزان صدا در زیر آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید