جایگاه پست؛ از توسعه کسب وکارها تا کاهش تصدی گری دولت

به گزارش پرسینا بلاگ، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست در یادداشتی نوشت: از گذشته تا به امروز نقش و جایگاه پست در نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیش از پیش پررنگ شده و شبکه توزیع در تمام لایه های خدماتی و صنعتی کشور در تمام نقاط کشور نفوذ کرده و به عنوان بستری برای توسعه کسب وکارها قلمداد می شود.

جایگاه پست؛ از توسعه کسب وکارها تا کاهش تصدی گری دولت

در یادداشت علیرضا زرگوش آمده است: در شرایط کنونی که رشد قابل ملاحظه تجارت الکترونیک از یکسو و شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر، معاملات حضوری بازارها را تحت تاثیر قرار داده، خدمات پستی نقش پررنگ تری در اقتصاد خرد پیدا کرده است. این موضوع تنها محدود به مبادله کالا برای واحدهای کارگاهی و تولیدی نیست، بلکه در یک سال اخیر کسب وکارهای جدید استارت آپی و دانش بنیان متناسب با خدمات آنلاین هم شکل گرفته است.

حال از آنجایی که این تئوری وجود دارد که بعد از انتها کرونا بازهم عادت های جدید مردم برای خرید آنلاین و ... باقی می ماند؛ نقش شبکه پستی در بازارهای مختلف کسب وکارهای خرد پایدار خواهد بود که این این همسو با سیاست نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب یعنی پیشتیبانی از تولید است.

نقش سنتی پست در زندگی شهروندان از نظر اجتماعی؛ تسهیل گری و افزایش رفاه با ارائه خدمات سریع بوده است، اما در شرایط کنونی این نقش فراتر رفته تا جایی که به عنوان یک رکن اشتغال زا برای توسعه مناطق محروم محسوب می شود. در سال های اخیر که اقتصاد کشور با تلاطم و تحریم روبرو بود، افزایش جمعیت و آلودگی در شهرهای بزرگ به یک چالش بدل شده است، از این رو کمک به توسعه اشتغال در مناطق محروم و مرزی، راهبردی برای توسعه اجتماعی و امنیتی کشور است.

همچنین با توجه به توسعه ارتباطات دیجیتال در مناطق دوردست و روستاها، معرفی کالاهای سنتی در مشاغل خانگی از طریق شبکه های اجتماعی و استارت آپی افزایش یافته است و بسکمک از این کالاها از طریق شبکه های توزیع پست به دست مشتریان شهری آنها می رسد. در واقع پست با داشتن شبکه خطوط پستی و توزیع گسترده؛ ارتباطات فیزیکی بین کارآفرینان محلی و مشتریان را برقرار می کند. علاوه بر این رشد بهره برداری از ابزارهای فناوری اطلاعات در زیرساخت ها و فرآیندهای عملیاتی باعث شده تا حمایت از تولید با کاهش هزینه ارائه خدمات اتفاق بیفتد.

این مساله هم راستا با اساسنامه جدید شرکت ملی پست است که در سال 1395 مصوب شده و بر مبنای آن تاکید شده شرکت پست به عنوان یک شرکت ملی، باید مباحث حاکمیتی را دنبال کند. این استراتژی راهبردی در برنامه دولت الکترونیک هم نقش اساسی ایفا می کند، چراکه در حال حاضر ارتباط شبکه پستی کشور با سایر مناطق و بخش های اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و ... کشور انعطاف پذیری بالایی در ارائه خدمات به وجود آورده است و این مساله منجر به این می شود که در کنار ارائه خدمات به بنگاه های اقتصادی کشور، بسکمک از نیازهای موجود در جذب ترافیک بالقوه جامعه با کمترین هزینه پوشش داده شده و به موازات افزایش ترافیک پستی در جامعه هزینه خدمات و ترافیک جاده ای کاهش می یابد.

در حال حاضر شرکت ملی پست به عنوان مجری درگاه پیشخوان دولت نسبت به ایجاد درگاه خدمات الکترونیک دفاتر پیشخوان خدمات دولت اقدام کرده است و با اجرای سیاست های جدید نه تنها نقاط قوت خدمات سنتی پست با مزایای توسعه فناوری را ترکیب کرده است بلکه دامنه ای از خدمات جدید برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان به وجود آورده است که می تواند در آینده با مشارکت بخش خدمات خرده فروشی و شبکه های توزیع، به کسب وکار الکترونیکی خدمت و در واقع به عنوان بازوی کسب وکارهای الکترونیکی، در بازار خدمات ارتباطی نقش آفرینی کند.

بنابراین می توان گفت که آینده اقتصاد کشور وابسته به ظرفیت خدمات ارتباطی، شبکه های توزیع و حمل ونقل خواهد بود که بخشی از این شبکه گسترده در اختیار شرکت ملی پست است و همانطور که امروزه در ارائه انواع خدمات خودرویی با هماهنگی نیروی انتظامی، انجام خدمات نظام وظیفه و گذرنامه، ثبت نام آزمون های استخدامی، صدور کارت ملی، توزیع انواع قبوض تلفن، برق، گاز، آب، نقش آفرینی می کند یا در صرفه جویی در مصرف منابع سوختی، کاهش هزینه تعمیرات وسایط نقلیه و کاهش آلودگی هوا نقش ایفا می کند، در توسعه خدمات الکترونیک و کاهش حجم دولت در حوزه تصدی گری هم نقشی موثر ایفا خواهد کرد.،ایسنا

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7054

به "جایگاه پست؛ از توسعه کسب وکارها تا کاهش تصدی گری دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگاه پست؛ از توسعه کسب وکارها تا کاهش تصدی گری دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید