جهش جدید در کرونا؛ سرایت پذیری بیشتر

به گزارش پرسینا بلاگ، ژنوم ویروس مولد بیماری برای تکثیر باید دائما از روی خودش کپی برداری کند و همین مسئله باعث می گردد که در بعضی از کپی برداری ها اشتباه رخ دهد و نسخه های ناقصی پدید بیاید که اغلب اثری نیز ندارند.

جهش جدید در کرونا؛ سرایت پذیری بیشتر

مشاهدات حاکی از آن است که جهشی در ویروس سارس کووـ 2 که در سراسر دنیا گسترده شده آن را سرایت پذیرتر از نوع اولیه منشاء گرفته از چین نموده است. اما هنوز تعیین نیست که این جهش در خطرآفرینی این ویروس چه تأثیری گذاشته است.

یک آنالیز جدید مطالعاتی نشان می دهد که جهشی جدید در ویروس کرونا که با کد D614G تعیین می گردد قابلیت بیش تری نسبت به نوع اولیه منشاءگرفته از چین برای سرایت به سلول های انسانی دارد.

به گزارش اشپیگل، در این آنالیز که در مجله علمی سل منتشر شده گفته می گردد که این نتیجه از تحقیق بر روی نمونه های ویروس در اروپا و آمریکای شمالی حاصل شده، اما هنوز معلوم نیست که این جهش در میزان خطرآفرینی ویروس چه تغییری به وجود آورده است.

پژوهشگران لس آلاموس آزمایشگاه ملی در نیو مکزیکو و دانشگاه دوک در کارولینای شمالی و یک گروه تحقیق از دانشگاه بریتانیایی شفیلد در این تحقیق شرکت و توالی های ژنوم سارس کووـ 2 را تجریه و تحلیل نموده اند.

آن ها در ماه آوریل نیز طی مطالعاتی دریافته بودند که در شرایط آزمایشگاهی، جهش D614G شمار پروتئین های گل میخی یا اسپایک را در ویروس کرونا افزایش می دهد و چون، این پروتئین عامل اتصال و ورود کرونا به سلول های میزبان است سرایت پذیری نسبت به نوع قبلی افزایش می یابد.

بعد از انتقاد مجله سل از مطالعات اولیه این کار تحقیقاتی پژوهش گران آنالیز های بیش تری انجام دادند.

آن ها داده های 999 بیمار بریتانیایی بستری در بیمارستان ها را آنالیز نموده و به این نتیجه رسیدند که بیماران آلوده با ویروس های جهش یافته ذرات بیش تری از ویروس را در بدن خود دارند، اما در شدت بیماری شان تغییری ایجاد نشده است. این نتیجه می تواند نشان بدهد که این جهش، ویروس را سرایت پذیرتر نموده، اما آن را خطرناک تر ننموده است.

در شرایط آزمایشگاهی دیده شده که سرایت پذیری این نوع جهش یافته سه تا شش برابر نوع قبلی است. تغییر در یک ویروس در طول زمان امری طبیعی است. ژنوم ویروس مولد بیماری برای تکثیر باید دائما از روی خودش کپی برداری کند و همین مسئله باعث می گردد که در بعضی از کپی برداری ها اشتباه رخ دهد و نسخه های ناقصی پدید بیاید که اغلب اثری نیز ندارند.

آنتونی فاوچی، مشاور ریاست جمهوری آمریکا در مقابله با کرونا گفته است، با این که این مسئله هنوز تأیید رسمی نشده، اما طبق داده ها، احتمالا ویروس جهش یافته کرونا توانایی بیش تری در تکثیر دارد. فاوچی تأکید نموده که هنوز معلوم نیست، این نسخه های تغییریافته بیماری شدیدتری ایجاد می نمایند یا نه.

در همین حال ناتان گروباو، ویروس شناس دانشگاه ییل در تحلیلی در خصوص این مطالعات نوشته است، این جهش برای انسان ها تغییر کمی ایجاد می نماید و حتی اگر بر روی فرایند تولید یک دارو یا واکسن تأثیر بگذارد تصور نمی گردد که جهش D614G اقدامات کنترلی را تغییر بدهد یا موارد آلودگی را بدتر کند.

محققان بر این باورند که جهش D614G در اروپا گسترده شده چرا که این نوع تغییریافته برای اولین بار در اروپا دیده شد. این موضوع مسئولان را در سراسر دنیا حساس تر نموده است. به نظر می رسد ویروسی که به تازگی در چین شایع شده نوعی جهش یافته باشد که از اروپا سرچشمه گرفته است.

آنالیز های بیش تری ضروری است تا راستا پیدایش ویروس بازسازی شده و نشانه هایی به دست دهد که چگونه این ویروس به بازار عظیم شینفادی که محل تولید ماهی های سالمون وارداتی است وارد شده است.

منبع: دویچه وله

منبع: فرادید
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4794

به "جهش جدید در کرونا؛ سرایت پذیری بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش جدید در کرونا؛ سرایت پذیری بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید