خبرنگاران باقری: کمیته ملی المپیک تصمیم گیرنده نهایی اعزام ورزشکار به توکیو است

به گزارش پرسینا بلاگ، تهران- خبرنگاران- نایب رییس فدراسیون وزنه برداری با اشاره به سیستم قرار دریافت نام ورزشکار در لیست اعزام به المپیک گفت: وزنه بردارانی که سهمیه کسب می نمایند به کمیته ملی المپیک اعلام شده و این کمیته براساس نظر کارشناسان و نتایج احتمالی نام ورزشکار را در لیست اعزام به توکیو قرار می دهد.

خبرنگاران باقری: کمیته ملی المپیک تصمیم گیرنده نهایی اعزام ورزشکار به توکیو است

به گزارش خبرنگاران، تغییر سیستم امتیاز گزینشی های المپیک و احتمال حضور چند ستاره وزنه برداری ایران در المپیک توکیو بهانه ای شد تا گروه ورزش خبرگزاری خبرنگاران در گفت وگو با داود باقری نایب رییس فدراسیون وزنه برداری به آنالیز میزان احتمال حضور قهرمانان ایرانی در المپیک توکیو بپردازد.

باقری در این مصاحبه با بیان اینکه فدراسیون تمام اقدامات لازم برای حضور قدرتمند وزنه برداری ایران در توکیو انجام داده است گفت: متاسفانه در بعضی از دوره های زمانی مصدمیت مانع حضور بعضی از وزنه برداران شد و در بعضی از مواقع نیز تصمیمات شخصی راه آنان را برای حضور در توکیو ناهموار کرد اما با وجود این مسائل ما همچنان در کوششیم تا بتوانیم بهترین های ایران در وزنه برداری را به آوردگاه توکیو اعزام کنیم.

متن کامل گفت وگو دکتر باقری با خبرنگاران در زیر آمده است.

این روزها مسابقات گزینشی المپیک در رشته وزنه برداری به یکی از دغدغه های طرفدران این رشته تبدیل شده است ماجرای کسب سهمیه توسط دو وزنه بردار ایرانی در توکیو به کجا ختم خواهد شد؟

چهار نفر در ایران به صورت جدی مدعی حضور در توکیو بودند و اکنون با اصلاحیه سیستم گزینشی المپیک شمار این افراد به عدد 7 رسیده است. علی داودی، علی هاشمی، سهراب مرادی و کیانوش رستمی مدعیان اصلی هستند و با سیستم جدید نیز سیدایوب موسوی، علی میری و رضا بیرالوند با لحاظ نمودن شرایطی در جدول کسب سهمیه قرار دارند. ما از ابتدا تمام کوشش خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم ورزشکاران و مدعیان حضور در توکیو را به گزینشی ها اعزام کنیم اما برای اعزام تمام نفرات دو مشکل پیش روی ما وجود داشت.

نخست اینکه به علت مثبت بودن تست دوپینگ حدود ده ورزشکار در رویدادهای بین المللی پس از سال 2008، سهمیه ایران به 2 ورزشکار آقا و 2 خانم تقلیل یافت و دوم آن که طبق قانون جدید در هر دسته باید یک نماینده از کشورها باشد. البته شیوه انتخابی نیز تغییر پیدا کرد و طولانی مدت شد. دراین شرایط ما با آسیب شدید کمر و کتف سهراب مرادی و کیانوش رستمی روبرو بودیم. به همین جهت موضوع کسب سهمیه توسط این دو قهرمان ارزنده به هفته های سرانجامی کشیده شد.

اکنون علی داودی در دسته به اضافه 109 کیلوگرم سهمیه خود را قطعی نموده و علی هاشمی نیز با سیستم جدید احتیاج به حضور در گزینشی المپیک در کلمبیا ندارد. اما کلاف پیچیده ما در دسته 96 کیلوگرم است که معادلات آن هنوز حل نشده است. در این دسته ما 2 قهرمان المپیک 2016 ریو داریم که باید در گزینشی ها امتیاز لازم را کسب می کردند اما اتفاقاتی در جهت آنان رخ داد که سرنوشت نماینده ایران در این دسته را پیچیده تر کرد. ضمناً کیانوش رستمی و سهراب مرادی در یک دسته حضور دارند و این موجب می گردد تا در نهایت یکی از آن 2 برای المپیک انتخاب گردد.

اما کیانوش رستمی از گزینشی کلمبیا انصراف داد و شاید این به معنای سرانجام المپیک توکیو برای او باشد؟

کیانوش رستمی از قهرمانان خوب و مدال آور وزنه برداری ایران است اما اینکه چرا انصراف داد و به کلمبیا نرفت باید از خود او سوال گردد. او تا به امروز دلیلش را به فدراسیون اعلام ننموده و تنها به علی جباری مربی تیم اعلام نموده است که قصد حضور در کلمبیا را ندارد. کیانوش در جهت کسب سهمیه با برنامه شخصی پیش رفته و اجازه دخالت به کسی نداده است. در مسابقات قهرمانی دنیا تایلند در سال 2019، با نظر خود وزنه انتخاب کرد و در شرایط ناخواسته مسابقه نهاده شد، بدنش سرد شد و در برابر وزنه انتخابی ناکام ماند و اوت کرد و امتیازی نگرفت.

پس از این ناکامی، به تقاضای ورزشکار، فدراسیون از IWF تقاضا کرد نام وی را در استارت لیست مسابقات قرار دهند ولی طبق مقررات (لزوم ثبت نام دو ماه قبل از رویداد) پاسخ منفی دریافت کرد. سپس کیانوش به فدراسیون ملی و دنیای اصرار نمود تا او را اعزام نموده و لااقل اجازه دهند در رقابتها به روی صحنه رود. اما با وجود وزنه زدن کسب عنوان نخست امتیازی به او تعلق نگرفت. وی در مسابقات بین المللی جام فجر سال 98 نیز نتوانست امتیازی کسب کند تا در نهایت کارش به اما و اگر برسد.

در حاشیه مسابقات قهرمانی آسیا در تاشکند تعامل و رایزنی مسوولان فدراسیون با مسوولان فدراسیون بین المللی موجب شد تا طی نامه رسمی درخواست گردد، امتیاز سوییس کیانوش رستمی برای وی محاسبه گردد. آیا این نامه می تواند نتیجه بخش باشد؟

در جلسه ای که با حضور علی مرادی رییس فدراسیون، من (باقری)، کیانوش رستمی و محمد جلود برگزار گردید بحث بازگرداندن امتیاز گزینشی سوییس برای رستمی مطرح شد که جلود نیز قول آنالیز داد. البته در این جلسه با درخواست ورزشکار به مصدومیت سهراب مرادی در 6ماهه دوم انتخابی المپیک نیز اشاره شد و نامه ای برای محاسبه امتیاز مسابقه آینده (کلمبیا) بجای گزینشی سوییس زده شد. منتظر جواب نامه هستیم و اگر امتیازات این 2 داده گردد هر دو جزو هشت نفر اول جدول گزینشی قرار خواهند گرفت.

شاید پالس مثبتی به فدراسیون یا کیانوش رستمی رسیده که وی انصراف خود را اعلام نموده است؟

ما نامه حمایتی خود را از 2 قهرمان ملی ارسال کردیم و تا کنون هیچ پاسخی به صورت کتبی یا شفاهی به ما ارسال نشده است. پاسخ نامه از سوی فدراسیون بین المللی وزنه برداری به فدراسیون ارسال می گردد نه ورزشکار و اگر این پیش فرض شما صحیح باشد معنای آن این است که ما با یک پدیده جدید و غیر طبیعی روبرو هستیم که بعید می دانم چنین باشد. انصراف رستمی از آن جهت تعجب آور است که وی پس از بازگشت از ازبکستان برای اخذ ویزا کلمبیا از فدراسیون درخواست اکید داشت. ما برای اخذ ویزا ورزشکاران کوشش زیادی را انجام دادیم و ویزا کیانوش نیز آماده بود اما وی در آخرین لحظات انصراف خود را به وسیله جباری به ما گفت. کیانوش تصمیمات را شخصی می گیرد و کمتر فدراسیون را در جریان قرار می دهد و این مخالف قرار اولیه فدراسیون با وی برای مجوز انفرادی تمرین کردن اوست.

سهراب مرادی به همراه سرمربی تیم ملی به کلمبیا اعزام شد آیا وی می تواند پیروز باشد؟

مرادی از قهرمانان خوب و شناخته شده ورزش ایران است. وی 2 سال سخت را سپری کرد و مسابقات قهرمانی آسیا تاشکند برای او حکم بازگشت دوباره به تخته را داشت. وی در آن مسابقات بعد از مدت ها با ترس وزنه زد و در این مسابقات با توجه به آسیب سختی که پشت سر گذاشته بود، هم عملکرد نسبتا خوبی را از خود نشان داد. به نظرم مرادی در کلمبیا می تواند دوباره همه ما را به افتخار افرینی در المپیک امیدوار کند. او دیگر ترسی از وزنه زدن و مصدومیت ندارد. وی باید 388 کیلوگرم را در مجموع مهار کند تا بتواند بالاتر از رسولبکوف قرقیز قرار گیرد.

عبور مرادی از گزینشی المپیک می تواند وی را در جرگه مدعیان مدال در توکیو قرار دهد آیا این پیش فرض ما می تواند صحیح باشد؟

بله مرادی عنوان دار دنیا و المپیک است و در وزنه برداری چهره شناخته شده به شمار می رود. هنرنمایی او در کلمبیا نه تنها وی را مدعی شماره یک این وزن خواهد نمود بلکه کمیته ملی المپیک بعضی از کشورها ممکن است با وجود سهراب تمرکز خود را بر روی دسته های دیگر قرار دهند. یکی از این کشورها چین است که به احتمال زیاد بر روی دسته های سبک وزن تمرکز خواهد نمود. نماینده چین در دسته 96 کیلوگرم تیان تائو است که در رقابت با مرادی و رستمی باید برای مدال طلا بجنگد و این برای او راحت نیست. وزنه بردار کشورهای دیگر نیز این شرایط را دارند.

با این شرایط احتمال زیاد دسته 96 خلوت تر خواهد شد و احتمال رسیدن مرادی یا رستمی به جمع برترین ها وجود دارد؟

اگر نامه ایران در فدراسیون دنیای برای هر دو ورزشکار کارساز گردد آنان در جمع برترین ها قرار خواهند گرفت، اما اگر این نامه پاسخ مثبتی نداشته باشد بدون شک ایران باید به وسیله مسابقات گزینشی کلمبیا به دنیال کسب عنوان بهترین ورزشکار قاره کهن باشد. اگر ما بتوانیم از ورزشکار قرقیز عبور کنیم احتمال ریزش در بین هشت نفر بالای جدول زیاد است چون بعضی از کشورها 2 نماینده دارند و بعضی دیگر شرایط کامل سیستم جدید گزینشی را ندارند. بعد از سرانجام گزینشی ها قطعا شاهد این خواهیم بود که تست دوپینگ خارج مسابقه از مدعیان گرفته خواهد شد. بنابراین ثبت نام در سامانه ادامز یکی از شروط است و بعضی قوانین دیگر که که جدول امتیازی را خلوت خواهد نمود. همچنین بعضی از کشورها بر روی مدال این دسته حساب باز نمی نمایند و شاید ورزشکاران را از لیست اعزامی خارج نمایند.

ولی ورزشکارانی در کره جنوبی و ژاپن هم مدعی عنوان بهترین هستند با این شرایط کار سهراب مرادی راحت نیست؟

بله اگر جدول به این شکل باقی بماند کار سخت است اما اگر جدول امتیاز نفرات در دسته 96 کیلو را آنالیز کنید متوجه خواهید شد احتمال حضور این 2 ورزشکار کره و ژاپن در جمع هشت نفر برتر وجود دارد. بنابراین سهراب این شانس را دارد که بعنوان نفر برتر قاره صعود کند.

با فرض کسب چهار سهمیه در دسته های 96، 109 و به اضافه 109 فدراسیون تمایل به حضور کدام ورزشکار در توکیو دارد؟

این شاید شائبه ای باشد که مدت ها بعضی بر آن تاکید می نمایند و بعضی نیز مدعی حمایت ما از یک یا چند ورزشکار در این رشته هستند اما باید بگویم بعد از بسته شدن لیست گزینشی ها نامه به کمیته ملی المپیک ایران زده می گردد و نام نفراتی که سهمیه کسب کردند اعلام خواهد شد. چون ما 2 سهمیه بیشتر نداریم مجبور به گزینش ورزشکاران هستیم و این کار توسط ما صورت نخواهد پذیرفت بلکه کمیته ملی المپیک برای اعزام، شاخص هایی دارد که یکی از مهمترین آن رسیدن به سکو است. کمیته ملی از ما نظر خواهی می نماید اما تصمیم نهایی را بنابر مصلحت و عزت کشور خواهد گرفت که چه کسی به توکیو برود. ما برای تمام وزنه برداران مدعی رسیدن به توکیو امکانات لازم را فراهم کردیم اما عملکرد این ورزشکاران در اعزام آنان بی تاثیر نیست. ورزشکار باید نخست سهمیه را کسب کند بعد به فکر اعزام باشد.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7215

به "خبرنگاران باقری: کمیته ملی المپیک تصمیم گیرنده نهایی اعزام ورزشکار به توکیو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران باقری: کمیته ملی المپیک تصمیم گیرنده نهایی اعزام ورزشکار به توکیو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید