خبرنگاران مصرف الکل جان چهار همدانی را گرفت

به گزارش پرسینا بلاگ، همدان- خبرنگاران- روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مصرف الکل متانول موجب مرگ چهار مرد با سن 18 تا 43 سال و مسموم شدن چند تن دیگر در همدان شد.

خبرنگاران مصرف الکل جان چهار همدانی را گرفت

دکتر محمد طاهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: افراد سودجو در حال حاضر الکل صنعتی که به شکل رنگ زرد و قرمز است را با وایتکس ترکیب کرده و پس از تبدیل شدن به رنگ سفید آن را به عنوان اتانول عرضه می کنند.

عضو هیات علمی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: برخی افراد از روی ناآگاهی اقدام به نوشیدن و مصرف این نوع الکل کرده که صدمات جبران ناپذیری را برای آنها به همراه دارد.

طاهری گفت: یکی از راه های تشخیص الکل اتانول (پزشکی) از متانول (صنعتی) این است که آن را به پنبه آغشته کرده سپس پنبه را آتش بزنیم، اگر پنبه دارای شعله کوتاه بوده و در زمان کم و با کناره های نارنجی باشد الکل صنعتی است چراکه الکل اتانول یا پزشکی با شعله آبی رنگ، مدت زمان طولانی تر و طول شعله بیشتر می سوزد.

وی گفت: الکل متانول یا صنعتی به رنگ زرد و قرمز بوده و از منظر استفاده برای ضدعفونی کردن در پایین ترین سطح در بین الکل ها قرار گرفته است و این نوع الکل به راحتی توسط پوست، سیستم ریوی و گوارشی جذب و متابولیزه شده و به متابولیت های سمی و بسیار خطرناک تبدیل می شود.

دکترای تخصصی میکروب شناسی پزشکی ادامه داد: این متابولیت ها می توانند آسیب های جبران ناپذیری را برای بخش های مختلف بدن انسان از جمله کلیه، سیستم اعصاب مرکزی ایجاد کرده یا فرد را به حالت کُما ببرد.

طاهری با بیان اینکه الکل متانول بیشتر در بخش صنعتی و به عنوان سوخت موتورها استفاده می شود چرا که دمای احتراق بالایی دارد تاکید کرد: در حال حاضر از هیچ فرآورده الکلی به صورت خوراکی نمی توان برای حذف ویروس کرونا استفاده کرد و در هیچ منبعی علمی هم برای ضد عفونی کردن سطوح از الکلی صنعتی یا متانول استفاده نشده و پیشنهاد هم نمی شود.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به طور کلی گسترش و اپیدمی شایعات جلوتر از بیمارهای عفونی است بنابراین مردم باید از دریافت پیام ها از منابع نامشخص صرفنظر کرده و اخبار را از منابع معتبر و مستند دریافت کنند.

طاهری بیان کرد: ویروس کرونا دارای چربی است و این دسته ویروس ها نسبت به مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل حساسیت زیادی دارند.

عضو هیات علمی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: الکلی که هم اینک در بهداشت و سلامت استفاده می شود اتانول است و این نوع الکل جذب پوستی بسیار پایینی و قدرت میکروب کشی بسیار بالایی است.

وی اضافه کرد: الکل اتانول برای ضدعفونی کردن علیه میکروارگانیزیم ها استفاده می شود چراکه با تغییر در ساختار پروتئین و حذف چربی می تواند میکرو ارگانیزیم را از بین ببرد؛ ویروس کرونا دارای چربی بوده و به شدت به مواد ضدعفونی کننده دارای پایه الکلی حساس است.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: وبسایت دانشگاه علوم پزشکی نسبت به راه های جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، و علائم آن مطالب علمی در سایت بارگزاری کرده که شهروندان می توانند به این وبسایت مراجعه کنند.

استفاده از کرم برای جلوگیری از خشکی پوست

دکتر طاهری بیان کرد: با توجه به اینکه در طول روز افراد مکرر دست ها را شسته و با الکل آن را ضد عفونی می کنند پوست خشک شده و یکسری جراحت های میکروسکوپی در سطح پوست به وجود می آید که این جراحت ها با گذر زمان می تواند باعث ورود میکروب ها و عفونت های مختلف به بدن شود.

وی اضافه کرد: بنابراین توصیه می شود شهروندان پس از شستشو و ضدعفونی کردن دست ها از کرم های نرم و مرطوب کننده استفاده کرده یا گلیسیرین را از داروخانه برای مرطوب و نرم کردن دست ها تامین کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3676

به "خبرنگاران مصرف الکل جان چهار همدانی را گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مصرف الکل جان چهار همدانی را گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید