خبرنگاران وزیر سوری: آمریکا نفت سوریه را می فروشد

به گزارش پرسینا بلاگ، تهران-خبرنگاران- عاطف نداف وزیر تجارت داخلی سوریه روز شنبه گفت: آمریکا نفت سوریه را به وسیله ترکیه به سایر کشورهای دنیا می فروشد.

خبرنگاران وزیر سوری: آمریکا نفت سوریه را می فروشد

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم نداف در گفت وگو با یک شبکه روسی زبان، گفت: دشمن ما آمریکاست که نفت سوریه را به ترکیه می فروشد و ترکیه نیز آن را به سایر کشورها می فروشد. در سایر مناطق سوریه نفت وجود دارد اما زیرساخت های آنجا به خاطر جنگ همگی ویران شده است. همچنین راه آهن و همه ایستگاه های فراوری برق نیز هنوز خراب است. ما برق نداریم و بدون برق هم نمی گردد فراوری داخلی داشت.

وی اضافه کرد: سوریه مجبور است نفت وارد کند و آن را هم باید به دلار بخرد؛ اما بانک های سوریه از جمله بانک مرکزی تحریم هستند و هرگونه مبادله اقتصادی خارجی با سوریه نیز ممنوع است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اکتبر گذشته خاطرنشان کرد که زمان آن رسیده که کردها در مناطق نفتی سوریه مستقر شوند.

او احتیاج اقتصادی کردها را دلیل این اقدام عنوان نمود و گفت: ممکن است یکی از شرکت های بزرگ نفتی خود را به آنجا بفرستیم تا همه کارها را به طور درست انجام دهند.

با شکست گروه تروریستی داعش در دو سال گذشته در سوریه، نیروهای کرد به دلیل حضور کم رنگ نیروهای سوریه در شمال و شمال شرق این کشور، کنترل بیشتر میادین نفتی سوریه را در اختیار گرفتند.

اما در آبان ماه امسال، آمریکا با هدف تقویت حضور نظامی خود در میادین نفتی تحت اشغال کردها در شمال شرق سوریه به استان های دیرالزور و حسکه در شمال شرق این کشور، کاروان های نظامی اعزام کرد.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز پیشتر گفته بود که ایالت متحده آمریکا نفت سوریه را علنی و به طور قانونی به سرقت می برد، در حالی که سوریه به خاطر تحریم اجازه وارد کردن نفت ندارد.

پیشتر نیز لؤی فلوح معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد خواهان قطع سرقت درآمدهای نفتی و گازی سوریه توسط آمریکا شده بود.

سوریه از نظر ذخایر نفتی با 2 میلیارد و 500 میلیون بشکه در بین کشورهای مختلف دنیا با سهم 15 دهم درصد در صندلی 32 بعد از مالزی و قبل از آرژانتین قرار گرفته است و مهم ترین حوزه های نفتی این کشور در بخش های شرقی و استان دیرالزور دومین استان بزرگ سوریه بعد از حمص در مرکز این کشور قرار گرفته است و بخش کمتری نیز در مناطق دیگر نظیر حما، الرقه و حمص است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3517

به "خبرنگاران وزیر سوری: آمریکا نفت سوریه را می فروشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر سوری: آمریکا نفت سوریه را می فروشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید