دبیر سابق شورای دفاعی قرقیزستان تحت تعقیب نهاده شد

به گزارش پرسینا بلاگ، دبیر سابق شورای دفاعی قرقیزستان پیرو تحقیقات انجام گرفته پیرامون آزادی عزیز باتوکایف، به دلیل عدم معرفی خود و نیز پیدا نشدن وی در کشور، در لیست تحت تعقیب قرار گرفته است.

دبیر سابق شورای دفاعی قرقیزستان تحت تعقیب نهاده شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آژانس خبری ملی قرقیزستان، بنا بر اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت کشور قرقیزستان، بوسورمانکول تابالدیف، دبیر سابق شورای دفاعی این جمهوری در لیست تحت تعقیب قرار گرفته است.

بر این اساس، خدمات تحقیقاتی وزارت کشور قرقیزستان فرایندهای پیش از محاکمه را در مورد آزادی عزیز باتوکایف از بازداشت شروع نموده است. در چارچوب فرایندهای پیش از محاکمه، و به دلیل عدم پیدا شدن دبیر سابق شورای دفاعی قرقیزستان، وی در لیست تحت تعقیب قرار گرفته است.

در این راستا، در ارتباط با تحقیقات پرونده جزایی در مورد آزادی غیرقانونی باتوکایف، چندین نفر از مقامات قرقیز بازداشت شده اند. مظنونین متهم به مشارکت در فساد و نیز مشارکت در سندسازی و جعل اسناد رسمی هستند.

بنا بر داده های به دست آمده، آنکولوژیست ها بیماری عزیز باتوکایف را در سال 2013 که به سارق قانون شناخته می گردد، سرطان خون تشخیص داده اند. در این راستا، باتوکایف از زندان برای مدتی آزاد شد. پس از آن اما او قرقیزستان را ترک کرد. در حال حاضر، بنا بر داده های اولیه، او شهر گروزنی در چچن را ترک نموده است. کارشناسان اکنون دریافته اند که اسناد مربوط به بیماری سرطان خون باتوکایف جعلی بوده است. وی تا پیش از آزادی همچنان 8.3 سال دیگر از محکومیت خود را باقی داشت.

باتوکایف در تاریخ 3 آگوست سال 2006 برای جرائمی جدی همچون مشارکت در قتل تونوکبیک احمدبایف، نماینده مجلس قرقیزستان و نیز حکمت الله پولوتوف، رئیس اداره بازپرداخت مجازات قرقیزستان و نیز دو عضو دیگر از نمایندگان مجلس در خلال شورش های سال 2005 در یک بازداشتگاه در روستای مولداوانوکا، به 16.8 سال زندان محکوم شد.

تابالدیف نیز که پیش از این دبیر سابق شورای دفاعی قرقیزستان بود، در همین زمینه تحت تعقیب قرار گرفته است.

به گزارش آکی پرس، آیدا سالیانوا، دادستان کل سابق قرقیزستان، دو دادستان ویژه سابق، 2 پزشک، دیناره ساگینبایوا، وزیر بهداشت سابق این کشور و مشاور سابق خدمات زندان های دولتی این جمهوری در جریان تحقیقات دستگیر شده اند. یک پزشک دیگر نیز در این راستا از سفر منع شده است.

لازم به ذکر است حکم احضاریه آلماس بیک آتامبایف، رئیس جمهور سابق قرقیزستان نیز در ارتباط با همین پرونده برای وی ارسال شده بود. اگرچه آتامبایف و طرفدارانش این مساله را یک بازی سیاسی علیه رئیس جمهور سابق و پرونده سازی می دانند، طیف حامی جین بیک اف و شماری از نمایندگان مجلس بر این عقیده اند که ممکن است آتامبایف نیز در این فرایند دست داشته باشد.

یادآور می گردد، در جریان انقلاب رنگی سال 2005 که با حمایت کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا صورت گرفت، درگیری های شدیدی در قرقیزستان به وقوع پیوست که طی آن شمار زیادی از شهروندان این کشور کشته و زخمی شدند. پس از آن تا خاتمه سال 2010، درگیری و بی ثباتی های سیاسی، قومی و اجتماعی در این جمهوری آسیای مرکزی وجود داشت.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 844

به "دبیر سابق شورای دفاعی قرقیزستان تحت تعقیب نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیر سابق شورای دفاعی قرقیزستان تحت تعقیب نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید