راز داشتن یک قلب سالم

به گزارش پرسینا بلاگ، داشتن قلبی سالم و جوان، به رغم وجود عوامل خطری چون آلودگی هوا و استرس های محیطی که این روزها در کشور ما همه را تهدید می نماید، یک رویا نیست. فقط ضروری است برای سالم و جوان نگهداشتن قلب خود، همیشه بر 3 عامل تغذیه صحیح، تحرک و مصرف نکردن دخانیات تاکید و توجه داشته باشید.

راز داشتن یک قلب سالم

راز داشتن یک قلب سالم

نویسنده: پونه شیرازی

تقریبا همه می دانند که بیماری های قلبی ـ عروقی یکی از بیماری های شایع و اولین عامل مرگ و میر در تمام دنیاست. به طوری که این گروه از بیماری ها، سالانه نزدیک به 17 میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند که از این میان، بیش از حدود 7 میلیون نفر به علت بیماری های قلبی ـ عروقی ، 5/5 میلیون نفر به علت حوادث عروق مغزی و 3/3 میلیون نفر به علت فشار خون بالا فوت می نمایند. متاسفانه در کشور ما هم در این زمینه، اوضاع اصلا خوب نیست.

به گونه ای که 38 درصد مرگ ها و 23 درصد از ناتوانی ها به علت همین بیماری هاست. همچنین رشد آمارهای مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و البته کاهش سن ابتلا به آنها حدود 40 سالگی شده است و هم اکنون این بیماری به اسم اولین علت مرگ و میر در کشورمان تلقی می شود. با این همه داشتن قلبی سالم و جوان، به رغم وجود عوامل خطری چون آلودگی هوا و استرس های محیطی که این روزها در کشور ما همه را تهدید می نماید، یک رویا نیست. فقط ضروری است برای سالم و جوان نگهداشتن قلب خود، همواره بر 3 عامل تغذیه صحیح، تحرک و مصرف نکردن دخانیات تاکید و توجه داشته باشید. طبق آمار های وزارت بهداشت، روزانه 365 نفر به علت بیماری های قلبی جان خود را در کشورمان از دست می دهند، در حالی که در صورت رواج تغذیه سالم، حفظ تحرک روزانه و دوری از دخانیات، این آمار بخصوص در جوان ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.

دوری از بیماری های قلبی

این روزها به دلایل قطعی ثابت شده است که اصلاح شیوه غذایی و مصرف روزانه میوه و سبزیجات تازه، استفاده از غذاهای کمتر سرخ شده و مصرف کمتر روغن های جامد اشباع شده، مصرف غذاهای دریایی در کنار 30 تا 40 دقیقه پیاده روی روزانه و دوری از دخانیات می تواند سلامت قلب ما را تضمین کند.

دکتر محمدرضا محمدحسنی، متخصص بیماری های قلب و عروق در این باره می گوید: بی شک جوان ها و بخصوص آقایان، بیشتر در معرض خطرات جدی و مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی ـ عروقی قرار می گیرند، با این حال زمینه های ژنتیک، استرس های شغلی، اختلال در چربی های خون، دیابت، مصرف دخانیات، چاقی، بی تحرکی یا کم تحرکی و فشار خون بالا از عوامل خطر بسیار جدی در بروز سکته های پرخطر قلبی محسوب می شوند.

قلبتان از کودکی بیمار می شود

جالب است بدانید که سکته قلبی جزو بیماری هایی است که عوامل خطرساز آن از دوران کودکی شکل می گیرد، ولی اغلب خانواده ها هنوز نسبت به اهمیت این موضوع توجه نشان نمی دهند.

دکتر محمد حسنی می افزاید: تقریبا همه سکته های قلبی در نتیجه آرترواسکلروز یا تنگی عروق کرونر و کاهش خونرسانی به قلب صورت می گیرد در حالی که فرایند گرفتگی عروق از زمان بچگی آغاز شده و چربی بتدریج در دیواره رگ های خونی رسوب می نماید.

این رسوب در سنین کودکی باعث تنگی عروق نمی شود ولیکن همین نواحی ممکن است زمینه ساز ایجاد و تشدید تصلب شرایین در بزرگسالی شوند. در واقع توسعه آرترواسکلروز از 25 سالگی آغاز می شود و عوامل مختلفی از جمله کلسترول و قند بالا، مصرف سیگار، فشار خون بالا و عوامل ژنتیک تشدیدنماینده آن هستند.

چرا سن سکته های قلبی کاهش یافته است؟

بر اساس آنچه در رسانه ها گفته می شود، سن سکته های قلبی در کشور از 50 تا 60 سالگی در دهه گذشته به حدود 40 سالگی در چند سال اخیر کاهش یافته است.

دکتر محمد حسنی تاکید می نماید: علت این مساله به چاقی، افزایش وزن و بی تحرکی افراد در سنین بالای 25 سال در کشورمان بازمی شود.

در واقع اختلالات تغذیه ای با رشد روزافزون فست فودها و دسترسی آسان مردم به آنها و همین طور دسترسی به سیگار مقرون به صرفه، از دلایل اصلی افزایش آمار سکته ها و بیماری های قلبی و حتی سایر بیماری های کشنده در کشور است. حتی سازمان بهداشت جهانی پیش بینی نموده است که در کشورهای در حال توسعه ـ بخصوص کشورهایی مثل ما ـ در سال 2020 بیماری های قلبی حالت اپیدمی پیدا می نماید و بسیاری از مردم، دچار چاقی و تصلب شرایین خواهند شد.

بهای زندگی سالم چقدر است؟

دکتر محمد حسنی با تاکید بر این که برخورداری از زندگی سالم نباید زمانی ارزش پیدا کند که ما دچار بیماری یا عارضه ای می شویم، اضافه می نماید: پیش از آن که دچار عارضه قلبی بشویم باید از آن پیشگیری کنیم و حتی اگر دچار عارضه ای کوچک یا بزرگ هم شدیم باید آن فرایند با ضرورت های بیشتری ادامه یابد.

ورزش کردن مرتب و مداوم با مشقاتی همراه است. خوردن غذای سالم هم لازمه اش چشم پوشی از غذاهای چرب و شیرین و خوشمزه است، ولی نکته ای که بسیاری از آن غافل هستند آن که حذف یا کاهش رفتارهای پرخطر می تواند زندگی بشر را عوض کند. آنچه مهم است نهادینه شدن تغییر روش های زندگی است.آنچه مردم بیشتر نگران آن هستند در واقع عدم موفقیت در این مساله است. اینها باورهایی هستند که باید از کودکی شکل بگیرند.

به گفته دکتر حسنی، رسانه ها نقش بسیار موثری در شکل گیری این باور ها دارند.یک بیمار قلبی بیشتر به استراحت خود اهمیت می دهد تا این که یک برنامه ورزشی سبک و مداوم را برای خودش برنامه ریزی کند. کمتر کسی می خواهد و می تواند به طور همیشگی غذای سالم که بیشتر ریشه گیاهی داشته باشند بخورد. بخصوص که این روزها بسیاری به غذاهای ترکیبی و تغییرشکل یافته روی آورده اند. تغییر رفتار تغذیه ای بی شک کاربرد موثری در پیشگیری خواهد داشت. از قلم نیاندازید پیشگیری همواره مقدم بر درمان است.

منبع:روزنامه جام جم

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7820

به "راز داشتن یک قلب سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز داشتن یک قلب سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید