روستای پامنار: بهشت زیبای دزفول

به گزارش پرسینا بلاگ، روستای زیبا و سرسبز پامنار در دزفول یکی از روستاهای مشهور و زیبای ایران است. شاخصه های خاص این روستا سبب می گردد گردشگران بسیاری به سمت آن جذب شوند.

روستای پامنار: بهشت زیبای دزفول

روستای پامنار دزفول روستایی آرام و به دور از شلوغی است و زیبایی و سرسبزی آن جذابیت خاصی به روستا بخشیده است. روستای پامنار در محدوده سد دز و کرخه قرار گرفته است و همین موقعیت، سبب شده که روستا با استفاده از آب این دو رود از طبیعتی سرسبز و زبیا برخوردار گردد. روستای پامنار یکی از منطقه ها گردشگری شهر ذفول است. آنچه سبب جذابیت روستا برای گردشگران شده است، امتیازهای طبیعی است که روستا از آن برخوردار است.

روستای پامنار در فاصله 40کیلومتری شهر دزفول قرار گرفته است. روستا در میان دامنه کوههای زاگرس قرار گرفته و مشرف به دریاچه سد دز(دریاچه شیهون) است. روستای پامنار علاوه بر داشتن جاذبه های طبیعی متنوع و زیبا، دارای قلعه و قبرستان مشهوری نیز هست که توجه گردشگران در بازدید از شهر را به خود جلب می نماید.

روستای پامنار یک بهشت خاص است. در سفر به پامنار تماشا غروب خورشید، زیبایی خاصی به منظره طبیعت می دهد و صحنه ای بی نظیر را در یاد و خاطر افراد به جای می گذارد. ارتفاع روستای پامنار بسیار کم است و دشت بودن آن سبب می گردد که در هنگام غروب زمین و آسمان آن یکی شوند و صحنه ای رویایی را ایجاد نمایند. بعد از فرا رسیدن شب نیز، شب های پامنار با جاهای دیگر فرق دارد. روستای پامنار دارای هوای بسیار تمیز و پاکی است و این پاکی و ارتفاع کم زمین نسبت به آسمان سبب می گردد که ستارگان در شب های زیبای پامنار درخششی چندین برابر دارند و نزدیکی ستاره ها و زیبایی منظره آن قابل وصف نباشد.

یکی از جاذبه های خاص روستای پامنار که به سرسبزی و زیبایی آن افزوده است دریاچه سد دز است. این دریاچه در پشت سد واقع شده است. دریاچه سد دز یکی از زیباترین دریاچه های ایران و دنیا است که در شمال غربی دزفول واقع شده است. در وسط دریاچه جزیره ای زیبا واقع شده است که در حدود 60000متر مربع مساحت دارد و منظره فوق العاده ای را به منطقه داده است.

دریاچه دارای امکانات تفریحی و تفریح بسیار است که از جمله آن می توان به ماهی گیری اشاره نمود. ماهی هایی که در این دریاچه قرار دارند، معمولا ماهی هایی هستند که در رودخانه زندگی می نمایند، اما این ماهی ها در دریاچه نیز وجود دارند و به زندگی در آن عادت نموده اند. زندگی در دریاچه سبب شده که ماهی ها از مواد معدنی دریاچه تغذیه نمایند و جنس آن ها با ماهی های دیگر متفاوت گردد. از تفریحات دیگر در این دریاچه می توان به قایق سواری اشاره نمود. قایق سواری در این دریاچه بسیار فرح بخش و دل انگیز است. تنها جایی از دریاچه که به سد نزدیک می گردد به دلیل فشار زیاد جریان آب، ممکن است برای حرکت قایق، خطرناک باشد بنابراین نزدیک شدن به این بخش از دریاچه توصیه نمی گردد. امکان شنا کردن در دریاچه نیز برای گردشگران نیز فراهم است. در روستای پامنار از مشاهده حیات وحش نیز می توان لذت برد. حیات وحش منطقه دارای پازن(بز کوهی) و تیهوهای بسیار زیادی است.

روستا دارای طبیعتی سرسبز و درختان مخصوص منطقه است. درختان و پوشش گیاهی منطقه بیشتر کنار، بادام، بلوط، نخل، جاز، انجیر و بنه است.

از جاذبه های تاریخی پامنار می توان به قلعه شاداب اشاره نمود که مربوط به دوره ساسانیان است. این قلعه در حدود دوازده متر مربع وسعت دارد و دارای دو راه ورودی است، یکی از آن ها راه صعب العبوری است که مورد استفاده مردم روستا است. از این قلعه در دوره تاریخ معاصر نیز استفاده می شد و تا حدود 3 دهه پیش، نیز مسکونی بوده است.

مردمی که در روستای پامنار زندگی می نمایند هنوز هم بسیاری از آداب و رسوم عشایری خود را حفظ نموده اند. مردم این منطقه دارای رسوم سنتی بسیاری هستند. در روستای پامنار معماری سنتی هنوز توانسته است هویت خود را حفظ کند و مردم منطقه دارای صنایع دستی خاصی در روستا هستند که از میان آن ها می توان به کپوبافی اشاره نمود که بومیان روستا در آن تبحر دارند. بسیاری از کپوها (حصیرهایی که با برگ نخل بافته می شوند) دارای هویت خاص و با رنگهای سنتی زینت بخش بسیاری از خانه ها هستند. طرح ها و رنگ های کپو از ترکیب ابریشم و کامواهای رنگی شکل می گیرد. نوع تولیدات کپو در پامنار از کیفیت بالایی برخوردار است و در این منطقه نمایشگاه های خاصی از توانایی های زنان در بافت کپو وجود دارد که برای گردشگران بسیار با اهمیت است.

در پای قلعه شاداب در روستای پامنار، قبرستان قدیمی واقع شده است با سنگ های ایستاده و نقوش متفاوت که هرکدام گویای مشخصاتی از متوفا هستند. بعضی از نشانه های روی قبرها افراد سوار بر اسب را نشان می دهند که نماد جنگاوری آن ها بوده اند. روی قبرهای مربوط به خانمها نیز نشانه هایی از جنگاوری و پایکوبی و ...دیده می گردد. به نظر می رسد این قبرستان اطلاعات بسیاری در خصوص تاریخ اجتماعی منطقه به دست می دهد.

برترین زمان برای سفر به روستای پامنار، اردیبهشت و خرداد است، اما در تابستان و پاییز هم می توان به این روستا سفر کرد و از زیبایی طبیعت آن بهره مند شد و لذت برد. برای اقامت در پامنار می توان در روستا و در خانه های روستایی منطقه که برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده ماند یا در شهر دزفول به سراغ هتل ها و مهمان سراها رفت. بسیاری از طبیعت گردان ماجراجو اما شب هنگام در کنار دریاچه چادر می زنند و از زیبایی های طبیعت اطراف دریاچه لذت می برند.

روستای پامنار از نظر گردشگری قابلیت های بسیار زیادی دارد و در سطح کشور نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و هر ساله گردشگران بسیاری را برای تماشا آن به منطقه سفر می نمایند.

منبع: کجارو / irantraveller.ir
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7970

به "روستای پامنار: بهشت زیبای دزفول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای پامنار: بهشت زیبای دزفول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید