روستای کویری گرمه کجاست؟

به گزارش پرسینا بلاگ، روستای گرمه کجاست؟

گرمه نام روستایی در استان اصفهان است که در شهرستان خور و بیابانک و در دل کویر مصر قرار گرفته است. مردم گرمه به اصیل ترین و قدیمی ترین زبان ایرانیان یعنی زبان پهلوی صحبت می کنند.

روستای کویری گرمه کجاست؟

دیدنی های روستای گرمه

این روستا به دلیل وجود یک قلعه باقی مانده از دوران ساسانی، قبرستان کشته ها، امامزادگان و استودان گبرها، یک چشمه، برکه آب، نخلستان های خرما و درختان انار، زرد آلو و... مورد توجه جهانگردان قرار گرفته است.

جاذبه های طبیعی روستای گرمه

برکه های این روستا در فصل های زمستان و بهار پر از اردک و مرغابی است و در تپه های اطراف آن می توانید به تماشای کبک و تیهو بروید. چشمه آب معدنی روستای گرمه قدمتی هزاران ساله دارد و ماهی های بسیاری در اطراف آن در جنب و جوش اند. در جنوب نخلستان های زیبای این روستا کوهی فیل مانندقرار دارد که خاک پای آن سرخ رنگ است. باغ های روستای گرمه پر از درختان نارنج، انگور، انجیر و بادام است.

نخلستان های روستای گرمه

یکی از ویژگی های متمایز روستای گرمه در خور و بیابانک نخلستان های و خرمای مرغوب آن است. از آنجایی که به بار نشستن خرما از یک درجه حرارتی به بالا امکان پذیر است و کویرهای مرکزی ایران دارای زمستان های سردی هستند خرمای مرغوبی در آنها به بار نمی شیند. اما گرمه از معدود روستاهای خور و بیابانک است که زمستان خیلی سردی ندارد. به همین علت نخلستان های زیادی در این روستا وجود دارند که خرمای بسیار خوبی هم دارند. نکته جالب و عجیب این است که درختان خرما در روستای گرمه در کنار درختان زردآلو بار می دهند.

جاذبه های تاریخی روستای گرمه

مهم ترین بنای تاریخی این روستا قلعه ساسانی است که مانند دیگر دژها هم کاربرد مسکونی و هم دفاعی داشته است. در حقیقت این قلعه چهار طبقه بوده که امروزه شکل اولیه خود را ازدست داده است. از دیگر بناهای تاریخی و دیدنی این روستا در کویر مصر می توان به قبرستان کشته ها و استودان گبرها اشاره کرد.

اقامتگاه آتشونی

اما داستان جذب جهانگردان به روستای گرمه در کویر مصر به حدود سال 1378 برمی شود. یعنی زمانی که مازیار آل داوود که از زندگی در تهران خسته شده بود، تصمیم گرفت به خانه پدری اش درکویر مصر رفته و زندگی تازه ای در آنجا تجربه کند. پس از تجربه یک شب پذیرایی از یک جهانگرد خارجی، او تصمیم به بازسازی خانه پدری و ایجاد یک اقامتگاه برای جهانگردان گرفت. در این راه همسر فرانسوی اش، پدر و مادر و برادرش نیز با او همراه شدند.

نام این اقامتگاه آتشونی است که در زبان پهلوی یعنی شب نشینی دور آتش. این اقامتگاه از 7 اتاق با سبک سنتی تشکیل شده که مجموعا 25 تخت دارد. همچنین، جهانگردان از پنجره اتاق ها چشم انداز تماشایی از روستای گرمه و کویر مصر دارند. با اقامت در آتشونی می توانید از شترسواری در کویر مصر، برپا کردن آتش و چادر و موسیقی سنتی همراه با هم نوازی دف لذت ببرید. از جاذبه های نزدیک به آتشونی می توان چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رمل های ماسه ای را نام برد. از طرفی به دلیل شهرت این اقامتگاه و معرفی آن در Lonely Planet، نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان شهرت یافته و جهانگردان خارجی بسایری برای اقامت و بازدید از آتشونی به خور و بیابانک در کویر مصر سفر می کنند.

سوغات روستای گرمه

در سفر به روستای گرمه پیشنهاد می کنیم در کوچه باغ های آن راه بروید، عمیق نفس بکشید و به نخلستان های زیبای آن نگاه کنید. اینجا با مردم بسیار گرم و میهمان نوازی روبرو خواهید شد که نوشیدن چای و خرما کنار آنها برایتان خاطره می شود. مردم این روستا از لیف خرما سبدهایی درست می کنند و این سبدها را در کنار شیره خرما و سایر محصولات باغی به عنوان سوغات به جهانگردان می فروشند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: دالاهو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4373

به "روستای کویری گرمه کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای کویری گرمه کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید