روشی برای جلوگیری از یخ زدن بال های هواپیما که به وسیله متخصص ایرانی ابداع شد

به گزارش پرسینا بلاگ، جلوگیری از یخ زدن بال هواپیما ها در زمستان چالشی جدی است اما محققان پوششی را ابداع نموده اند که روی بدنه هواپیما پاشیده می گردد تا این مشکل را برطرف کند.

روشی برای جلوگیری از یخ زدن بال های هواپیما که به وسیله متخصص ایرانی ابداع شد

عاری از یخ نگه داشتن بال های هواپیما برای حفظ ایمنی پرواز بسیار مهم است. محلول های یخ زدای دارای مواد شیمیایی سنگین که قبل از برخاستن روی هواپیما اسپری می شوند، می توانند سطح بال را تمیز و قابل استفاده نگه دارند، اما این کار برای محیط زیست مضر است. مهندس ایرانی دانشگاه هیوستون راه چاره تازهی ارائه نموده که مبتنی بر اسپری کردن ماده ای تازه و 100 برابر قوی تر از سایر مواد پیشرفته است.

کاستی های روش های فعلی یخ زدایی از سطوح، بسیاری از محققین را به سمت یافتن راه چاره های کارآمدتر و سازگار با محیط زیست سوق داده است. تا به حال استفاده از گرما برای ذوب یخ ها، استفاده از پوشش های گرافن ویژه، سیستم های خورشیدی یا حتی بتن برق دار برای باند فرودگاه ها متداول بوده است.

رویکرد مهندسین دانشگاه هیوستون بر آنالیز نحوه جدا شدن اجسام جامد از سطوح متمرکز است. این فرآیند با اعمال نیرو و در نتیجه ایجاد ترک در سطح مشترک بال و یخ راهنمایی می گردد. این شکستگی ها ممکن است در ابتدا کوچک باشند، اما تا زمانی که سطح از فشار یخ رها گردد به رشد خود ادامه می دهند.

این ماده ناهمگن، با یک ترکیب مکانیکی و شیمیایی متفاوت که به دقت مهندسی شده، تشکیل ترک را در سطح مشترک شروع کند، انرژی را به سمت آن ها راهنمایی کند و رشد ترک ها را تسریع کند. این بدان معنی است که یخ دیگر به سطوح نمی چسبد.

نقص مواد مشابه ضدیخ این است که دوام محدود مانع از کاربرد گسترده آن ها شده است. اما این ماده تازه 100 برابر قوی تر از هر ماده دیگری است و در آزمایش های صورت گرفته بر روی بوئینگ در شرایط برفی، این ماده از پوشش های پیشرفته هوافضا بهتر عمل می نماید.

هادی قاسمی سرپرست این مطالعه گفت: چالش اصلی برای فراوری مواد یخ زدا، یافتن موادی با چسبندگی کم و دوام خوب است که این بار بر چالش مذکور غلبه شده است.

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8141

به "روشی برای جلوگیری از یخ زدن بال های هواپیما که به وسیله متخصص ایرانی ابداع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشی برای جلوگیری از یخ زدن بال های هواپیما که به وسیله متخصص ایرانی ابداع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید