سردرگمی کنسرت های آنلاین زیر سایه نبود قانون حق انتشار

به گزارش پرسینا بلاگ، تهران (پانا) - این روزها سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در حالی به صورت آنلاین برگزار می گردد که ماه هاست این هنر محبوب مردمی در سکوت و تاریکی مانده است و پاشنه آشیل اینکه هیچ تدبیری برای هنر موسیقی نمی گردد این است که ما حاضر نیستیم به قانون حق نشر تن دهیم.

سردرگمی کنسرت های آنلاین زیر سایه نبود قانون حق انتشار

چراغ نخستین کنسرت موسیقی پس از چندین ماه وقفه در برگزاری کنسرت های حضوری به دلیل بحران کرونا و لزوم فاصله گذاری اجتماعی، توسط هوروش بند روشن شد. این کنسرت چهارشنبه سی ام مهرماه99 در مجموعه آوای خلیج فارس جزیره کیش به صحنه رفت. اما هنوز موتور کنسرت ها گرم نشده بود که به دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا در کشور و رسیدن هشدار به جزیره کیش، این منطقه نیز تمام رویداد های حضوری را بنا بر دستور ستاد کرونا تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.

صبح نهم آبان ماه خبر لغو برگزاری همه کنسرت ها و برنامه ها در جزیره کیش اعلام شد. اما ماجرا به همینجا ختم نشد. در روز دهم آبان ماه خبری دیگر از برگزاری سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به گوش رسید مبنی بر اینکه این جشنواره با اجرای گروه هایی از مناطق مختلف ایران کار خود را در کاروانسرای وکیل شهر کرمان شروع می نماید؛ آن هم در شرایطی که کرمان در بین استان های قرمز به لحاظ شیوع کرونا قرار داشت.

مدت هاست که خبرهای برگزار شدن یا نشدن کنسرت های موسیقی در موج خبری رسانه ها دست به دست می گردد و هرکسی تحلیلی از این اتفاق دارد. از یکسو مردمی که از خستگی کرونا به دنبال پناه بردن به آغوش هنر هستند، چه بهتر که کنسرت موسیقی باشد و از سویی خطر جدی که جان همین مردم را تهدید می نماید و متولیان سلامت از هر نوع تجمع و دورهمی حذر می دارند.

ماجرای کنسرت های فجر در جزیره کیش

در دی ماه و قرارگرفتن در آستانه دهه فجر سخن از برگزار شدن یا نشدن جشنواره ها بود و جشنواره موسیقی هم از این امر مستثنی نبود. اواخر دی ماه بود که مسئولین جشنواره موسیقی فجر تصمیم به برپایی بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر در جزیره کیش گرفتند اما برای تحقق این مسئله با دو مانع اصلی روبرو بودند، یکی عدم موافقت اولیه مسئولان هرمزگان بخاطر ترس از شیوع کرونا و دیگری هزینه سرسام آور حمل و نقل و اسکان هنرمندان و عوامل جشنواره. حرف و حدیث های زیادی در این باره بوجود آمد و مردم محلی کیش چندان موافق این تصمیم نبودند.

مدتی قبل معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفته بود: در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسیده است که برگزاری کنسرت ها به صورت مجازی باشد. محسن فرهادی در پاسخ به این سؤال که آیا ستاد ملی مبارزه با کرونا به برگزاری کنسرت ها مجوز داده است؟ اظهار نموده بود: برگزاری هرگونه همایش، کنسرت و مراسم مذهبی باید به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا برسد؛ دیروز ما در وزارت کشور جلسه ای داشتیم که قرار شد تمامی کنسرت ها به صورت مجازی برگزار شوند. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر برگزاری کنسرت در کیش متذکر شد: درباره برگزاری کنسرت در کیش نیز مصوبه مجزایی نداشته ایم و در کل به تصویب رسید که برگزاری کنسرت ها به صورت مجازی باشد و فکر می کنم این مصوبه از امروز یا فردا اجرا گردد.

برگزاری آنلاین موسیقی زیر سایه نبود قانون حق امتیاز

در دوره های اولیه این جشنواره، هنرمندان شاخصی در آن شرکت نموده اند اما حال موسیقی و به تبع آن سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر خوب نیست. با توجه به اینکه موسیقی در سال 99، اوضاع خراب تری نسبت به هنرهای دیگر داشت، بعضی فعالان این حوزه خواسته بودند که بودجه برگزاری جشنواره را صرف هنرمندان و گروه های موسیقی نمایند که آقای وزیر درباره جشنواره موسیقی گفته بود: به دلیل شرایط حاکم ناشی از ویروس کرونا سال جاری جشنواره موسیقی از بستر فضای مجازی بهره بسیاری می برد و این فضا می تواند به فرهنگ و اقتصاد حوزه موسیقی یاری کند. این درحالی است که این روزها شاهد اجرای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از سایت های سایت رسمی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران و تیوال هستیم و هیچ تدبیری برای ضبط غیرقانونی و پخش اجراها نشده است.

کم توجهی به اجرای قانون رعایت حق تکثیر در موسیقی که در بند چهارم از ماده دوم قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان به روشنی به آن اشاره شده، همیشه چالشی در راه فعالیت ناشران و تولیدنمایندگان موسیقی کشور بوده است؛ چالشی که این روزها با پیشرفت فناوری و فراگیری شبکه جهانی (اینترنت) ژرفای دوچندان یافته است.

در سایه بی تدبیری برای سروسامان دادن به قانون حق امتیاز هیچ چهره نام آشنایی در جشنواره موسیقی فجر شرکت ننموده است و عملا این دوره از جشنواره موسیقی را میتوان رقابت گمنام ها یا جویای نام های موسیقی تعبیر کرد.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6617

به "سردرگمی کنسرت های آنلاین زیر سایه نبود قانون حق انتشار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردرگمی کنسرت های آنلاین زیر سایه نبود قانون حق انتشار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید